Annons:
Etikettfilmer-animationer
Läst 3153 ggr
choiicho
2012-04-07 13:07

Mina rit-videos!

Lite rit-videos från när jag ritar i photoshop. Enjoy och kommentera gärna. Glad

Annons:
choiicho
2012-04-07 13:11
#1

Linjer och "platt-färg". :)

choiicho
2012-04-07 13:19
#2

Linjer - färg - skuggning - bakgrund. Typ så :).

choiicho
2012-04-07 13:24
#3

Färglagd skiss..eller nått.

Artylay
2012-04-07 13:29
#4

Vad använder du för program för att filma?

Mvh
Rebecca Frödén

choiicho
2012-04-07 13:33
#5

Alla dessa blev inspelade medan jag ritade online via Livestream. :)
Men nu testar jag att spela in med Quicktime för bättre kvalite. ^^

Artylay
2012-04-07 13:47
#6

Är inte det bara ett musikprogram? :o

Mvh
Rebecca Frödén

Annons:
choiicho
2012-04-07 14:04
#7

Livestream nej ^^. 
Det är en online mjukvara som tillåter dig att antingen visa vad du gör på datorn, eller välja att den spela upp din webcam eller endast ljud från microfonen. 
Du kan även ladda upp en redan existrande video eller ljudfil och bestämma när den ska spelas upp :). När du går online, kan folk även chatta med dig medan du tex, ritar eller flummar i camen. :)

Artylay
2012-04-07 15:27
#8

Jo. Dock hade jag problem med att bli medlem på Livestream. Då jag fyllde i informationen så frågade de aldrig efter ett användarnamn. Då jag sedan skulle logga in så behövde jag ett, trots att jag inget hade. Jättekonstigt :o

Mvh
Rebecca Frödén

choiicho
2012-04-07 16:19
#9

Ja de va ju knäppt =/.

Paltn
2012-04-07 18:43
#10

Du eh duktig. Har själv tänkt börja editera på mina blyerts-skisser genom datorn, dock kommer mina alster gå i en aningen "mörkare" betoning, inte så gullit =)

Intresserad att veta vad du använder för platta, för jag antar du gör det där genom ritplatta och photoshop alternativt Illustrator?

Funderar nämligen själv på köpa denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997176

// Paltfan

choiicho
2012-04-08 08:56
#11

Jag var ju så fräck och sparade upp till en Wacom cintiq 21 ux (generation 2). Och sen Photoshop på de då :).

Jag själv har inte testat bamboo serien. Men vad jag hört är dem inte såå bra. Beror väll lite på vad man kräver av sin ritplatta. Vore jag du hade jag nog sparat upp till en ur Wacom Intuos serien. Intuos serien har mer tryckkänslighet och gör ritandet mer precis. Bamboo är ett bra allternativ om det är din första ritplatta och du kanske inte vill lägga ner så mycket pengar på nått du inte vet om du kommer gilla att arbeta med. 

Typ Wacom Intuos4 Medium: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=419106
Den kommer man ganska långt med. Och då har du en väldigt bra ritplatta.

(finns även Wacom Intuos5, vad den har gjort för uppdateringar på den vet jag inte mer än touchfunktionen.  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1153859)

Men jag skulle lätt säga att den är defenetivt värt att spara upp en tusenlapp extra för en Wacom Intuos4 Medium än en bamboo. :)

Zabbio
2012-04-08 11:25
#12

Tack för att du visar dina filmer, det är intressant att se! :D

Ang. ritplattor erkänner jag att jag inte har märkt särskilt stor skillnad mllan bamboo och intous. Intous har tilt funktion, fast jag använde den sällan. Och lite fler knappar som jag aldrig använde. Men tryckkänslighet och så har jag faktiakt inte märkt någon direkt skillnad i.

Hade förest colito, sedan graphire 4 och bamboo (två senare är typ samma klass) köpte en begagnad intous och hade länge tills pennan gick  sönder, fick då byta tilbaka till bamboon.

Min bamboo är A6 och intousen A5 så den skillnaden fick jag ju ställa om till, me jag känner inte att jag behöver en intous som nästa platta igen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

choiicho
2012-04-08 20:09
#13

Nä jag själv har inte testat nån, så jag är egentligen inte nån som ska ge tips. Men hör mycket snack då många jag känner har bamboo. Så går väll efter de. ^^
Själv hade jag en sketen Trust tablet (A4) i flera år. Den gick kanske på en tusenlapp eller nått. Funkade utmärkt till en liten nybörjare som jag var då ^^.

Annons:
Zabbio
2012-04-08 22:22
#14

#13 Du kan ju testa deras så kan du ge ett mer erfaret utlåtande då :)

Själv brukar jag inte vara så kinkig på prylar, har s'llan det senaste och brukar helt enkelt inte märka stor skillnad.

Läste runt lite innan jag skaffade ritplatta och lärde mig att inte köpa Trust eftersom de brukade gå sönder - men jag skulle gärna testa en och se hur de är :)  För jag har bara gått på rykten.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

choiicho
2012-04-08 22:55
#15

Min började bete sig konstigt efter jag tappat pennan i golvet många gånger! XD Haha! Inte så konstigt kanske. Men utöver de hade jag inga problem med den. Det slutade med att den blev sönder repad.

Men jag skulle hellre rekommendera Wacom trott allt. Just för den är känd att fungera bra med Adobes program (speciellt om man har mac) men även andra mjukvaror.

Är väll lite en smak sak också antar jag ^^. Jag är ju sådan som gillar nya prylar, bra ska de vara. (förutom telefoner, förstår mig inte på skiten). 

När jag skulle köpa ny ritplatta ville jag ha nått som var awesome och håller länge. Slutade med Cintiq 21 ux (sjukt överdrivet egentligen). Men du ritar direkt på skärmen som är glas och repas inte utav pennan. Varav livslängden på plattan ökas. Fruktansvärd bekväm och rymlig, men inget att ta med sig på färden. ^^

Jag tror man överlever med vad som helst :). Men om pris skillnaden inte är så stor mellan bra och bättre. Skulle jag personligen ta den bättre. Typ så ^^

Zabbio
2012-04-08 23:02
#16

#15 Tröttnar du kan du ju skicka hit cintiqen :P Hade gärna haft en sån :)

Men lite väl dyrt när man tjänar 3000kr/månaden och helst ska ha liv i hästen också på det..;) Då är små tusenlappar mellan bamboo och intous mycket.

Men har jag bara pengarna  köper jag hellra bättre för lite mer. Köpte mac till exempel,  innan ag skadade ryggen och fortfarande hade fast jobb :) Då var det inte så farligt att lägga 12000 för en dator, bara för att slippa virusskydd och för att den skulle vara bra och krångelfri.. vilket den har varit. (fast så spelar jag ju inte spel på den så då är mac bra).

Just ritplattor tycker jag dok att bamboo funkar bra för de allra flesta. Men känner man att man fastnat för att rita i datorn och har pengar till det kan man så klart köpa en intous. De är ju bättre - tycker bara inte de är så mycket bättre att man tvunget måste spara ihop till en, utan märker nästan inte skillnaden.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

choiicho
2012-04-08 23:26
#17

Haha! ^^

Nä men absolut! Din lyllos. Hästar är underbara! <333

Själv bor jag fortfarande hemma med låg hyra så de va lätt att spara. Passade på lixom ;D. 

Absolut håller fullständigt med! Är man ny eller inte säker på att en ritplatta är elementet/verktyget för en. Så tycker jag absolut man ska ta en bamboo. ^^  Som jag även nämde tidigare. Den är absolut bra! Bästa första tableten typ ^^. Men vet man och har testat att rita med ritplatta tidigare tycker jag man ska hoppa till Intuos. Slut tampen är iaf att ska man ha en tablet är Wacom ett säkert kort. Sen beror det på vad man är ute efter, hur mycket man vill lägga ut. Men egentligen fungerar nog vilken tablet/ritplatta som helt ^^.

Zabbio
2012-04-09 08:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

:P

Älskar min lille pålle.. fast han är lika knäpp som jag ;) Vi lärde oss galoppfattning förra veckan..hehe.. han blev lite toppad..

Bor också hemma, men det är magert ändå.. Ska plugga till hösten, tänkte ta 75% studielån så har man 6600kr iaf.. (fast mycket lär gå åt mat, hästar, bil och pendlngskort när man pendlar mellan Helsingborg o Malmö) ska köpa Photoshop CS 6 när den kommer med, har ju lite rabatt då ;) Om den unkar på den här burken, har beställt en uppgradering till OS X 6 snow leopard och ska beta-testa CS 6 så får vi se om min lilla mackis klarar det.. kanske köpa mer ram om det kan hjälpa ifall den bara är seg på större filer..

Jag ritade med mus i flera år :D Jodå, men är man mest hobby tecknare och lite småfattig duger ju bamboo. Bra att köpa den tills man vet vilken storlek man trivs med också :) Jag tänkte ju först köpa A4 för störst är bäst.. men nöjde mig med A6 pga priset och ska erkänna att större än A5 funkar icke med min tecknarstil.. har testat A4 några veckor och det går bara inte, jag vill bara röra fingrarn när jag ritar :P Så det var ju tur att man inte körde å en intous A4 som första platta :P

Men kanske köper en ny A5(begagnat *lol*) senare.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

carsbo
2012-04-10 18:01
#19

har du ritat grunderna själv? annars kan du ju också försöka lära dig att teckna själv nu när du lärt dig programmet :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Zabbio
2012-04-10 18:28
#20

#2 Vilket verktyg använder du nä'r du fyller i linjerna där? De ''blinkar'' ju som om det är markeringsverktyget, men vad gör du egentligen?  :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
choiicho
2012-04-10 21:50
#21

#19. Var det där menat till mig? Absolut, det är mina egna skisser. Men tack för förnedringen… *LOL*. Dock inte mina karaktärer eller så. Dem här bilderna är bilder som dem har beställt av mig. Så det är deras karaktärer men jag har ritat allt ^^. 

#20. Jag vet faktiskt inte varför hela videon blinkar. Troligtvis pga dålig kvalitet på videon. ;P
Men jag har mina linjer på ett separat lager (layer) Så jag bara "låser" den. Vilket gör att man inte kan måla utanför dem. Sen tar jag bara en pensel och målar med den färg jag vill ha. :)
Tänkte skriva ut det i den där ut-linjer tutorial artikeln som jag håller på att skriva. ^^

Zabbio
2012-04-10 21:56
#22

#21 Fast det är i början, när du gör linjerna :) Verkar inte vara samma som handledningen om konturer du gjort..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

choiicho
2012-04-11 07:35
#23

#22. Jahaa, Jora använder Pen Tool, precis som i min tutorial till de större linjerna (typ det mesta) annars målar jag bara för hand med rit plattan (typ päls partierna, ögon eller enklare linjer). :). Men som sagt hela videon blinkar i oskarp till lite skarpare, inte bara hela ritytan utan hela skärmen. Varför vet jag inte, blev så när den laddades upp. Är nog de som får den att se markerad ut. :) Tex. vid 0.47 ser man att hela skrivbordet i bakgrunden också blinkar.

Zabbio
2012-04-11 09:29
#24

#23 Ja då är det väl det då, fast vid tex 0.14 ser det ut som att örat är  markerat.. Men du borde ju veta hur du  gjort *lol*

Tusan, hade hoppats på nåt ännu enklare ''gör så här'' trick! ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

choiicho
2012-04-11 11:56
#25

Haha XD nä, tyvärr finns inga genvägar. ;)
Annars har Paint Tool Sai ett sånt där trevligt "gör linjerna fina automatiskt verktyg. Tex. om du ritar en linje och den blir lite darrig eller så så slätas det automatiskt ut. ;P.

Zabbio
2012-04-11 12:09
#26

#25 och det har inte PS? Fy på dem! Förvånad

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

choiicho
2012-04-11 13:08
#27

Haha :D

Annons:
Daim och Nougat
2012-11-16 23:30
#28

Vilket program använde du för att redigera videon??? Jag har själv provat Movie Maker men det gick verkligen skit dåligt ;) Kunde bara snabbspola när filmen var öppnad i Movie Maker, kunde inte spara den snabb spolad:(

choiicho
2012-11-17 12:39
#29

Adobe premier använde jag.

Lyllis
2012-11-17 22:30
#30

kan du snälla säga vilken låt det är i början av 3.an???

tusstuss
2012-11-18 11:43
#31

WOW! du är den bästa speedpaintern på hela youtube!

Portal Is Love, Portal Is Life.

choiicho
2012-11-18 14:29
#32

#30. Om du menar inlägg tre så är det "Take to the sky - Owl city". :)

#31. Haha nä långt ifrån. Men tack för komplimangen! :D

Upp till toppen
Annons: