Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 9303 ggr
Odd
3/31/14, 7:07 PM

Porträtt, steg för steg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog några bilder (bara dåliga mobilkamera bilder tyvärr) när jag höll på med mitt senaste porträtt. Nu har jag ju själv en hel del kvar att lära mig, men någon kanske tycker att det är intressant/användbart att läsa ändå. Om jag gör om det här ska jag dock sluta vara lat och faktiskt skanna in de olika stegen 🤐

1: Jag brukar nästan alltid (det blir alltid) börja med ögonen när jag ritar någonting, vare sig det är människa eller djur. Börjar man med någonting man känner sig säker på och tycker är roligast är det lättare att komma in i rätt känsla och bygga vidare från en punkt som man känner sig nöjd med. (Nämner det här även om bilden inte visar det steget, jag glömde ta den bilden) Efter det att jag har alla grundlinjerna färdiga, och vet på ett ungefär var allting ska sitta, börjar jag med att skugga fram alla formerna med en väldigt ljus penna (på den här teckningen använde jag en 4H grafit penna från Koh-I-Noor) tills det ser rätt ut, sen fyller jag i dem med en mörkare och jobbar fram de olika nyanserna genom att trycka hårdare och lättare på pappret. Hamnar någonting fel är det bara att ljusa upp det partiet med ett suddgummi igen (det funkar med ett vanligt suddgummi, men jag rekommenderar ett knådbart istället) När jag gör ögonen brukar jag nästan alltid använda en 0.3mm HB stiftpenna och varierar mellan den och den penna som jag använde för att lägga grundskuggorna tills jag känner att de är färdiga.

2: När ögonen är färdiga fortsätter jag att jobba utåt för att få fram skugg formerna runt kindbenet, näsan och käken med 4H pennan igen. Då och då när jag jobbar med grundskuggorna går jag tillbaka ett steg och fyller i en skugga med en HB penna för att se kontrasterna bättre. Det syns lite dåligt på de här bilderna, men jag lägger ett ljust ljust lager med 4H pennan över nästan hela ansiktet när jag jobbar och lämnar bara vissa ställen helt vita för att få fram ljuset i bilden.

3: Tar en paus ifrån kinden och försöker lista ut formen på näsan samt lägger en ljus skugga på läpparna.

4: Fixar näsan för jag gjorde den fel (det går alltid att sudda så länge man inte trycker för hårt)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
3/31/14, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

5: Fortsätter att jobba vidare med 4H pennan på samma sätt och mörkar ner några skuggor som jag gjorde tidigare. Kontrasten som skapades pga det svarta håret/ögonen och den vita halsen störde min ljusuppfattning, så jag fyllde i tröjan för att balansera ut det så att jag kunde se formerna tydligare för nästa steg. (Jag fyllde inte i den andra sidan än eftersom det är där jag vilar min hand)

6: Ritar fram den hårda skuggan under hakan och skissar fram formen på skuggan hos den vänstra (högra för oss) kinden och käkbenet, fortfarande med 4H. När man ritar en hård skugga som den under hakan är det bättre att rita den lite minde än vad den egentligen är, för senare kommer du behöva få den att smälta in på ett naturligt sätt. Även om skuggan är väldigt hård har den fortfarande en mjuk kant eftersom den inte har någonting som stoppar dess väg.

7: Ritar fram lite skäggstubb för att få rätt på formen, men inte för mycket, och börjar mörka ner alla mina tidigare skuggor.

8: Fyller i den andra sidan av tröjan och skuggar ljust halsen för att få mer balans i bilden, sen fortsätter jag att mörka ner och jämna ut alla skuggor. När jag ritar skäggstubb gör jag det genom att dutta pennan på pappret med en trubbig spets för att få fram prickar som liknar hårstrån, om det är en skugga vid skägget får jag fram den genom att använda fler prickar och ett väldigt ljust lager för att jämna ut den, är det en ljus punkt behåller jag den delen ren och ritar bara några få prickar för att få fram texturen i kanten av ljuset.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
3/31/14, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

9: Bytar till HB och B som jag varierar mellan för att mörka ner skuggorna ännu mer och använder 4H för de ljusare skuggorna runt ljusblänken (highlights) för att få fram mer Kontrast.

10: Lägger till mer skäggstubb och fortsätter att mörka ner skuggorna.

11: Fixar proportionerna, såg att jag hade gjort hans haka för lång, så jag förminskade den genom att utvidga den nedre skuggan upp över hakan. 

12: Gör några sista justeringar, signerar och skannar in bilden. Jag gjorde skuggan vid näsan lite för mörk (man skulle kunna argumentera och säga att jag gjorde resten för ljust, men att lägga mörka skuggor är så läskigt! Tyst) så jag kommer antagligen fixa det någon dag, men inte nu för jag är lat Skrattar

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
3/31/14, 7:08 PM
#3
  • Några ytterligare tips: Vänd teckningen och rita den upp och ner/från sidan, det kan hjälpa dig att se former bättre så att du inte tänker för mycket på hur ett ansikte ska se ut istället för att se hur skuggan i ansiktet ser ut. Glöm inte att vända på referens bilden också Galen
  • Håll den framför en spegel av samma anledning som hos den övre texten.
  • Om det känns som om du tappar intresset eller du blir frustrerad för att du inte kan få det att se ut som du vill, sluta rita, försök inte tvinga dig själv att bli färdig. Rita något annat en stund om du fortfarande känner för att rita, titta på TV, gå och lägg dig, gå och bajsa eller gör något annat och kom tillbaka till din teckning senare. Det kommer att gå mycket lättare sen.
  • Glöm inte bort att äta och dricka, det gör jag hela tiden och det slutar alltid upp med att mina händer blir så skakiga att jag inte kan rita i flera timmar tills min kropp har återhämtat sig. Derp 

Som jag sa tidigare har jag fortfarande mycket kvar att lära mig och öva på tills jag når fram till mitt personliga mål när det gäller slutresultaten på mina bilder, och det finns många andra människor som har mycket bättre tekniker och reslutat än vad jag har, men så här tecknar jag just nu och någon kanske tycker att det är användbart Skrattar

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

BlackandBlue
3/31/14, 7:13 PM
#4

sjukt duktigt gjort :D jag brukar tycka att läpparna blir för mörk ibland när folk målar prträtt men du har fått till det suveränt tycker jag :D älskar även hela uttrycket i bilden!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Angelfish
3/31/14, 7:21 PM
#5

Snyggt gjort.

Ser ut som David Boreanaz.

Odd
3/31/14, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En större version av slutresultatet:

Gjord på Canson Dessin A5 med en 0.3mm HB stiftpenna, 4H, B och HB Koh-I-Noor Grafit penna från 1500 serien.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
3/31/14, 7:27 PM
#7

#4 Tack 😃

#5 Haha, vad bra för det är han 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

dermot
3/31/14, 7:29 PM
#8

Jag är typ… Äckligt avundsjuk på din talang :| Tack för att du delar med dig av dina teckningar, så jäkla fina!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Cahira
3/31/14, 7:31 PM
#9

Redan på #0 sa jag ":O! BOOTH!" Eller, för att avslöja sin ålder lite.. Angel. 😃

Jag bara älskar dina teckningar Odd. Så vansinnigt duktig! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Odd
3/31/14, 7:42 PM
#10

#9 *bellybump* Yes Angel! Har följt serien sen BTVS och kollar fortfarande på alla avsnitt när jag kan. Varje gång jag inte kan rita börjar jag rita av någon av karaktärerna eller skådespelarna från Angel eller Buffy, det tar mig till min lyckliga plats 😍

Bones är också sjukt bra, sitter faktiskt och plannerar några särskilda teckningar för just den serien, men Angel the Series är mitt missbruk 😂

Ok… Låt oss nu låtsas att ingen läste det här meddelandet.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

CamillaS
3/31/14, 7:45 PM
#11

#0 Ett helt underbart initiativ att göra en tutorial, fler sådana tack! 😃Tycker du borde göra detta till en artikel istället för att ha det i en vanlig tråd.
Tycker absolut att du är duktig på det du gör. Jag tror att alla som tecknar/målar har känt så någon gång att man tror att man inte är tillräckligt duktig för att andra ska lära sig nåt. Men tror nog att det är nåt man känner själv och inte så verkligheten ser ut.👍
Jag har säkert snappat upp några saker ur dina inlägg som jag fick en "aha kan man göra så" uppfattning om. Tycker fler borde göra som du, då dom flesta ritar med olika tekniker och stilar. ☝️

Cahira
3/31/14, 7:46 PM
#12

#10 *Geek fistbump* Känner likadant! 😃

Fastnade i Bones för att han var där, och fastnade i How I met your mother för att "Willow" var där. 😞

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Odd
3/31/14, 7:46 PM
#13

#8 Tack så mycket Dermot, väldigt stark komplimang! Men jag tycker inte om ordet talang, det jag kan är bara övning och det finns så mycket kvar att lära sig 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
3/31/14, 7:51 PM
#14

#11 Håller helt med dig Camilla, man kan alltid lära sig av andra! Och tack så mycket!

#12 Shhhh lets keep it cool. Vi kan inte låta de andra inse att vi är helt mentala 🤐 Såg du Bones avsnittet när de pratade om Buffy the Vampire Slayer? 

Eller The Crazy Ones? De har skitmånga Referenser där xD

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Cahira
3/31/14, 7:55 PM
#15

#14 Nej det har jag missat. Tappade massa avsnitt när jag flyttade och innan jag lärt mig alla jäkla kanaler och alla random reruns överallt.. o.o;

Vi kan fortsätta på PM om du vill så blir inte tråden alltför OT. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

mopsen12
4/1/14, 9:42 PM
#16

Jättefin!!! 😃 Plus bra beskrivning!

Odd
4/1/14, 11:51 PM
#17

#16 Tack Mops 😃

Ville lägga till att ni får gärna dela mer er av era egna steg för steg bilder eller färdiga porträtt i den här tråden, hade varit roligt att se lite fler 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tilde]
4/2/14, 9:52 AM
#18

Du är så duktig! Intressant att se hur du jobbar också. 🙂 Jag tror jag brukar göra klart ansiktet halvt och börjar sedan med att fylla i näsan, sen mun och sen ögon… Jag gör alltid håret sist. 😃

Odd
4/2/14, 11:10 AM
#19

#18 Tack så mycket Tilde! 😃

Du får jätte gärna lägga upp bilder och text på din process också!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tilde]
4/2/14, 12:34 PM
#20

#19 Ja det kanske jag gör nästa gång jag ritar porträtt. 👍

Annons:
Odd
8/28/17, 9:01 PM
#21

Puttar upp tråden, vi pratade lite om tutorials i en annan tråd och jag tänkte att den här steg-för-steg kanske kan gagna någon =)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
8/28/17, 9:47 PM
#22

Absolut, putta på du!

Upp till toppen
Annons: