Annons:
Etikettdigitala-ritprogram
Läst 2424 ggr
tindra8899
2014-04-18 12:41

Ritplatta

Hej! Jag funderar på att köpa en ritplatta. Jag har aldrig haft en ritplatta förut så det vore bra med en ritplatta för nybörjare, och den får inte var a för dyr. Vilken ritplatta skulle ni rekommendera till mig? 😉

HjärtaVila i frid Vanilj & MollyHjärta

Annons:
[gol199]
2014-04-18 12:52
tindra8899
2014-04-19 20:40
#2

#1 Tack så mycket, 🙂

Har ingen annan något bra tips?

HjärtaVila i frid Vanilj & MollyHjärta

Novachan
2014-04-20 09:45
#3

Jag har läst i många forum och reviews och alla säger att det är Wacom som gäller (att andra märken känns plastiga eller gått sönder, samt att det saknas support till dem om man behöver hjälp med nånting). Och då finns det 5 olika modeller att välja mellan. Den billigaste men som läst minst reviews om är Bamboo Pad, och när jag maila Wacoms support rekommenderade de inte den om man skulle rita (den ska förmodligen användas mer istället för en datormus). Modell 2 är att man köper en Bamboo men de är äldre modeller av Wacoms produkter, ofta följer det med äldre versioner av ritprogram med dem (hittat väldigt olika priser, vissa från 400 och andra från 700 och uppåt). Modell 3 är modellen som ersatt Bamboo vilket är Intuos (de silvriga) (vissa av dem följer det med manga studio - ritprogram) (från ca. 500kr och uppåt) . 4:de modellen är Intuos Pro (är svarta) (från ca. 1800 kr och uppåt). Den sista modellen är Cintiq, där ritar man direkt på en skärm men dessa är jättedyra, kostar minst 8000 kr. Både Bamboo och Intuos är typ som att man ritar på en metallyta och Intuos Pro är någon siliconliknandeblandning - den har en smidigare rityta tycker jag. Bamboo har dessutom bara hälften så många tryckkänslighetsnivåer som Intuos och Intuos pro men det kan räcka gott och väl. Priserna ligger i den ordningen som jag har närmnt modellerna, dock finns det olika storlekar av alla modellerna (förutom Bamboo Pad), så ju större ritplatta desto dyrare - kan skilja 1000 kr mellan storlekar. Det är ganska enkelt att kolla upp med tekniska detaljer om dessa på Wacoms hemsida (eller Wacoms europeiska hemsida, är samma priser). Kan tillägga att man har 15 % studentrabatt på Wacoms europeiska hemsida och de har just nu 10 % rabatt där pga påsk (vet dock ej om dessa rabatter kan kombineras).

Så det du ska tänka på:

* vad är det du vill göra dem den?

* Vilket märke, Wacom eller inte?

* Vilken storlek av ritplatta?

* Hur tryckkänslig den ska vara?

* Ungefär hur mycket du vill betala?

Något sånt iaf :P

Du kan kolla vanliga elektronikbutiker i Sverige om de har ritplattor (ska finnas på bl.a. Elgiganten, Mediamarkt, netonnet, teknikmagasinet), iaf min hemstad kan man testa ritplattor på Medimarkt så då kan man ju jämföra storlek, tryckkänslighet och rityta - vilken typ och storlek. Men när det gäller att köpa så kan det vara billigare att beställa online (tänk dock på att man kan behöva betala frakt), men med vissa modeller är det billigare att köpa direkt från butik. 

Vad gäller icke Wacommodeller har jag hört att ETrust är dåliga och Huvion har jag läst en bra review om.

Jag köpte en Intuos Pro Medium för ca. 3000 kr btw :)

Novachan
2014-04-20 10:05
#4

OBS! Jag kan ha stavat fel på modellerna som inte är Wacom, ex. ETrust syftar jag främst på modelelr som heter nånting med Trust.

tindra8899
2014-04-21 18:44
#5

#3 Tack för den långa texten😉

HjärtaVila i frid Vanilj & MollyHjärta

haitian
2019-06-04 06:04
#6

Jag har en XP-Pen Star G430 (A6) OSU Tablet Skulle kunna önska mig lite mer känslighet i den, men den duger helt klart. Faktiskt så gillar jag den så mycket att den har ersatt musen helt och hållet . 

Min tablet funkar bra. ritar mest i photoshop, Photoshopar minst 1 gång om dagen . det jag älskar mest med den är tryckkänsligheten och rörelsefriheten när man ritar .

https://www.storexppen.com/buy/star-g430s.html

Annons:
Upp till toppen
Annons: