Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1403 ggr
Odd
4/20/14, 6:34 PM

Skulle behöva lite hjälp/råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och skissade igår för att öva på att fånga människors ansiktsdrag utan att behöva inkludera alla detaljer i teckningen, för att korta ner tiden det tar och bli bättre på att arbeta utifrån lite sämre referensbilder. Den här tog ungefär 1 - 1½ timme, men jag har spenderat en halv dag med att hitta fel på den som jag inte kan bestämma mig för om de är riktiga eller bara något som jag ser.

Gjorde som jag alltid gör och höll bilden upp och ner och framför en spegel då och då för att få proportionerna rätt, och när jag var klar tyckte jag att det såg helt okej ut, men sen idag när jag skannade in bilden och spegelvände den i Photoshop tyckte jag att han såg extremt sne ut i ansiktet. När jag tittar på orginalteckningen kan jag se att den lutar litegrann, men det ser fortfarande rätt ut, så jag undrar om det är så att jag har stirrat mig blind på den så att jag inte kan se hur sne den faktiskt är?

Har rättså mycket att be om, men skulle bli väldigt tacksam om ni kunde peka ut allting som ser fel/konstigt ut, vad det är som gör att det ser fel ut och vad jag skulle kunna göra för att förbättra det. Om ni känner till skådespelaren vill jag gärna höra hur lik ni tycker att den är, om jag har lyckats fånga tillräckligt många drag för att visa vem det är eller om ni knappt kände igen honom och vad jag i så fall har missat. 

Vill ha hård kritik, så var inte rädda för att förolämpa!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[postmortum91]
4/21/14, 2:48 AM
#1

För det första: Jag super själv på att rita
För det andra: bilden är helt fantastisk
att förbättra: Jag tycker bilden hade varit ännu finare om du hade gett håret (bakhuvude) tydligare struktur och form, som du har gjort längst fram och på sidorna. Det örat som syns skulle behövas bättras på, annars tycker jag bilden är jättefin!

Cahira
4/21/14, 4:26 AM
#2

Vet inte om det är en synvilla eller om ögonen/högra ögat kanske lutar lite lite? Vrid ditt huvud åt höger och titta på ögonen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jakktar
4/21/14, 1:02 PM
#3

Vadå lutar? Ögon brukar luta. De är typ aldrig symmetriska. Regel nr 1.

Odd
4/21/14, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Tack för tipsen! Just den här bilden är en övning på att teckna karakteristiska drag och proportioner utan att följa en referensbild exakt eller fokusera för mycket på detaljerna. Har märkt att jag har väldigt svårt med proportioner och vinklar när jag inte lägger ner mer tid på smådetaljer, så det är något jag behöver öva på 😃

#2 Ja det är någonting med ögonen som stör tror jag, de blev egentligen alldeles för små och det vänstra ögat (högra sett från vårt håll) blev rundare än det högra och såg ut som om det var mer öppet. Jag mörkade ner ögonfransarna litegrann och gjorde formen liiiite mer oval på det och tyckte att det såg lite bättre ut, men är inte säker på om någon annan ser en skillnad 😂

Att de lutar åt höger (för oss) är för att han har huvudet lite snett neråt och till vänster, men det var kanske lite otydligt och kan vara en av anledningarna till att det inte ser rätt ut!

#3 Det är ju sant att ingenting i ett ansikte är helt symetriskt, men ett tecknat öga kan fortfarande luta åt fel håll jämfört med resten av ansiktet. Kan vara så att det inte stämmer överens med skuggorna runt om själva ögat, vilket jag tror kan vara fallet med min skiss.

Har jag fått hakan för centrerad i relevans till resten av ansiktet? Eller är det kindbenen som är för ojämna? Det känns lite som om det är en massa småsaker som stör helheten 🤔

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

lili3337
4/21/14, 6:50 PM
#5

Höger öga (sett från vårt håll) ser lite annorlunda ut än det vänstra. Det ser också ut att vara aaaningen mindre och lite "obalanserat". Men jag tror det är för att han kisar lite med ögat. Kanske ser jag fel? Funderar

Annars var det en riktigt välarbetad teckning. Gillar den skarpt!

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

Odd
4/21/14, 7:18 PM
#6

#5 Ja du har rätt! Ögonen är väldigt ojämna. Det vänstra har en mycket mörkare skugga på ögonlocket, pupillen är inte riktigt rätt placerad, formen på ögat är för platt, jag har inte skuggat den inre ögonvrån eller ritat dit rynkorna på den yttre och irisen är mycket mörkare än hos det högra.

Tror även att kindbenet till höger är lite fel, har fått någon konstig bula där håret börjar.

Får vara mer uppmärksam på såna saker nästa gång!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
dermot
4/21/14, 11:38 PM
#7

Visst är det Tom Welling? :D Jag håller faktiskt också på att rita honom, tror det är samma bild vi tittat på!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Odd
4/21/14, 11:46 PM
#8

#7 Ja 😃 Vad roligt! Får man se?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Cahira
4/21/14, 11:55 PM
#9

Om jag håller fingrarna över håret så ser ansiktet rätt ut, så tror pannan/håret ser "rak" ut medans ansiktet är lutande? 🤔

Does that make sense?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Odd
4/22/14, 1:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Är officiellt blind när det gäller den här bilden nu, har ingen aning om jag gjorde det sämre eller bättre 😂

#9 Jag testade att ändra i pannan (och en massa andra småsaker som nämndes övre i tråden), men jag vet inte om jag ändrade åt rätt håll? 🤦‍♂️ Eller om det ens blev någon skillnad 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Cahira
4/22/14, 1:23 AM
#11

#10 Ser toppen ut! 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

dermot
4/22/14, 1:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Egentligen inte haha Den är inte alls lika bra som din men för att försvara mig själv så har jag aldrig ritat i blyerts innan. Jag vågar inte skugga ordentligt ikväll dock xD

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Odd
4/22/14, 1:40 AM
#13

#11 Så lätt kommer du inte undan Cahira! Jag vill höra om alla fel som finns i den här bilden så det är bara att fortsätta peka ut dem! 😃

Vill lära mig att se såna här fel under processen så att jag slipper allt suddande när jag känner mig klar eller behöva gå tillbaka till äldre bilder och helt plötsligt se alla fel i dem. Det här har hjälpt mig inse väldigt mycket hittills!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Cahira
4/22/14, 1:46 AM
#14

#13 Du är sjutton mil duktigare än mig så det är jättesvårt för mig att hitta tekniska problem. 🤪 Tycker skuggan vid hårlinjen fixade det hela. :)

NEJ! JAG SER NÅT! Det skulle inte skada om du sätter in lite skuggor runt näsvingen/arna. 🤫 Näsan är jätteskissig medans resten är rena rama mästerverket. 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Odd
4/22/14, 1:57 AM
#15

#12 Tycker att den ser jättebra ut! Känner igen bilden som du använde som referens, jag undvek den som pesten pga handen, hatar att rita händer och du har lyckats mycket bättre med det än vad jag hade kunnat. Min hade blivit en cirkel med lite streck här och var som jag sen hade sagt att det var tänkt att den skulle se ut så 😂

Fortsätt bara att lägga till lite mörkare skuggor och var inte rädd för att lägga lite mörkare kanter, han har väldigt skarpa ansiktsdrag och många raka linjer istället för avrundningar (menar t.ex att hans näsa verkar bestå av en massa trianglar i olika storleker och vinklar, haha ja den förklaringen var ju jättebra, hoppas att du förstår vad jag menar) Pratar om alla olika former i näsan, t.ex näsvingarna, nässpetsen, näsryggen och näsbenet som går över i pannbenet under ögonbrynen, alla de formerna är väldigt vinklade och ser ut som trianglar. 

Om du förstod vad jag menade med trianglarna, försök att tänka lite likadant med håret. Börja med att fånga formen på varje tjockare skugga och högdrag och skugga dem sen individuellt för att få det att bli mer som en "toffs". 

Tycker själv att hår är jätte jobbigt att göra eftersom det är så tidskrävande, har inte listat ut hur man gör det på ett effektivt och snyggt sätt som inte tar flera timmar än.

Ögonen ser skitbra ut! 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
4/22/14, 2:02 AM
#16

#14 Men näsan var ju det som jag tyckte såg bra ut! 😭 haha.

Skit i det tekniska! Se det som om du tittar på en gubbe med snett ansikte istället 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Cahira
4/22/14, 2:03 AM
#17

#16 Men det ser ju inte snett ut längre. 😉 Tycker inte jag iallafall. 😃

Så har du nu hårda skuggor upptill men inte nedtill, typ näsa och mun. :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Odd
4/22/14, 2:11 AM
#18

#17 Då får jag väl börja jobba på en ny sne gubbe då, håller på med ett porträtt av Buffy just nu som jag inte heller kan få rätt på 😟

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Cahira
4/22/14, 2:26 AM
#19

#18 Lägg upp Buffy med då? ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[ultramalin]
4/22/14, 3:26 PM
#20

Det ena ögat är lite för högt (som är sagt redan), men om du försöker luta det lite mera neråt mot näsroten kommer de "dra åt samma punkt". Alltså ändra lite i ögats underkant. 

Ögon ser lite olika ut på alla människor, så det blir lätt fel när man eftersträvar symmetri. Att de är olika höjd gör egentligen inget alls, mina ögon är också så, men tänk på att blänket inte kan träffa likadant i båda ögonen då.

Sen kanske det behövs lite mer skugga på sidorna om näsan, den ser lite platt ut när resten är så fint skuggat.

Nog med petande, porträttet är ju skitfint. Det här är bara detaljer. Bra jobbat!

//
Malin
http://ultramalin.blogspot.com

Annons:
dermot
4/22/14, 5:08 PM
#21

#15 Tack för tipsen Odd! 😃

Jag tycker hår är det äckligaste som finns att rita, det är jättesvårt! 🤮

Jag funderar dock på vilken penna/pennor jag ska använda för att få det mörkare i skuggor och kanter? Jag har använt 6B vid det mörkaste (ögon ej inräknat) och en typ 20 år gammal blyertspenna på det ljusa, som jag ärvt av mormor. Kan inte se vad det är för typ. 
Eftersom jag nästan aldrig ritar i blyerts så äger jag knappt några haha, förutom ovan nämnda så har jag HB, 2B och 4B samt ett par andra nedärvda "hårda" pennor. Ska jag fortsätta med 6B (tyckte jag tryckte rätt hår ändå😐) eller ska jag fylla i med kol istället?

*förlåt för att jag snor din tråd nu 🌺*

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Odd
4/22/14, 5:33 PM
#22

#20 Peta på bara, det är det jag vill ha 😃

Vilket öga tycker du ser för högt ut och vad är det som gör att det ser konstigt ut?

Det vänstra (sett från vårt håll) är högre eftersom han lutar och vrider lite på huvudet, men jag tror att näsan får det att se ut som om han tittar rakt fram så jag skulle behöva ändra vinkeln på den. Skugga försöker jag att undvika eftersom jag behöver bli bättre på att fånga de linjer som tydligast visar proportioner och vinklar, men jag har missat en linje som ska gå under ögat vid näsryggen och dragit upp den högra (sett från vårt håll) linjen vid näsborren för högt. Den raka linjen på näsbenet är också lite för rak, det ska vara mer som en bula.

Det högra ögat (sett från vårt håll) är det som jag tycker ser fel ut, det har fått en lite annan vinkel än det vänstra och en mörkare kant på det undre ögonlocket. Jag tror att jag skulle behöva dra ut och ner linjen på det yttre övre ögonlocket en bit för att få en planare linje, just nu är den för rund och precis som du sa, flytta in den inre ögonvrån en bit.

Det är vad jag tror åtminstonde, är det någon som ser samma sak eller något helt annat?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
4/22/14, 5:45 PM
#23

#21 Du snor ingenting, var ska man annars diskutera om man inte kan göra det i trådarna 😃

Om du inte har en 8B, 5B eller 4B tror jag att det blir bäst om du fyller i försiktigt med kol eller fortsätter att använda 6B. Alla de andra pennorna du nämnde ska vara ljusare än 6B, men det kan variera beroende på vad de är gjorda av också, så testa dem genom att gå från lätt tryck till hårt på ett separat papper för att se de olika nyanserna de har. Testa att jobba i lager med dem och variera mellan att trycka lätt och hårt isället för att trycka hårt med en gång, är själva pennorna väldigt hårda kan de vara svårt att få svarta toner istället för gråa och trycker man då för hårt får man ojämna linjer istället

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
4/22/14, 5:46 PM
#24

#21 Såg ju nu att du skrev att du hade en 4B, vet inte varför jag läste 4H haha, testa att använda den!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Zabbio
4/22/14, 11:25 PM
#25

Jag ser faktiskt ingenting fel med oginalbilden… eller de övriga.. :/
Känner inte igen personen heller, förvisso.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

eksess
4/23/14, 2:22 AM
#26

Hmm… det är fel på perspektivet. Som du sa vänder han ju huvudet svagt åt höger, men näsan pekar helt mot oss. Munnen går mer åt vänster än höger också, vilket egentligen inte borde vara något dåligt… sån liten brist på symmetri får honom bara att se mänsklig ut >:D

Håret har lite för många linjer i sig, det liksom… distraherar på något sätt. Testa med att klumpa ihop massorna i håret istället så att du beskriver håret på ett bra sätt med få penndrag, och dra några få finare linjer i massorna efteråt. Det brukar se rätt najs ut ifall man kanske detaljerar en endaste massa lite extra också, ögonen blir lurade till att tro att hela håret är lika detaljerat

Men ärligt, du har lyckats bra med teckningen ändå. Älskar ögonen :3

Odd
4/23/14, 5:06 AM
#27

#25 Då kan du och jag vara bild-blinda tillsammans, för jag ser bara felen om jag spegelvänder bilden 🤐 Vet inte om jag är lättad eller förfärad över att andra lägger märke till dem också. Lättad eftersom det betyder att jag kan börja lita mer på mina egna ögon och inte tro att jag bara skapar misstag i huvudet, förfärad eftersom det betyder att väldigt många av mina bilder inte alls ser ut så som jag tror att de ser ut 😂

#26 Ja skådespelaren som jag ritade av har en lite sne mun, så vi får väl säga att jag lyckades med det! Och tack så mycket, ögon är väldigt roliga att teckna 😍

Usch, hår. Har tittat på hur många tutorials som helst och är skitduktig på att teckna hår i tankarna, men så fort jag sätter mig ner och verkligen tecknar blir det så här istället 🤐 Det börjar faktiskt väldigt bra de första två-tre klumparna, sen tröttnar jag och slänger in lite streck överallt bara för att det inte ska vara vitt 😂 Det mer seriösa porträttet av Buffy som jag håller på med nu försöker jag lägga ner mer tid på håret och inte stressa fram det, men det är så extremt tråkigt att göra när man inte känner sig säker, blir bara en massa övertänkande. Du har helt rätt när du säger att jag måste tänka mer i klumpar istället för individuella hårstrån!

Ska se om jag får tid att rita imorgon och försöka fixa näsan så vi kan se om det blir bättre 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
eksess
4/23/14, 12:46 PM
#28

#27 Haha jaa hår är minsann svårt :L kanske kan hjälpa att beskriva massorna med sidan av pennan? Blir nog inte lika mycket jobbigt vitt över :D

Odd
4/23/14, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Har ingen aning om vad jag håller på med längre, men jag tror att det blev värre haha 😂

Fast tror att jag får låta det vara som den är nu, orginalbilden är väldigt liten (ansiktet är knappt 8cm högt och 5cm brett inklusive öronen) så det är lättare sagt än gjort att sudda ut och fixa alla smådetaljer utan att förstöra allting, även med ett knådbart suddgummi.

Men jag blir fortfarande tacksam för alla som vill fortsätta diskutera felen med mig så att jag vet vad jag borde tänka på i framtiden!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: