Annons:
Etikettallmänt
Läst 1077 ggr
[HonugSmurf]
4/21/14, 6:38 PM

Tips *Många Frågor*

Hej!

Jag älskar att rita/teckna men är superdålig :P

Så jag tänker träna och bli bättre!

Jag har många frågor, hoppas ni kan hjälpa mig :D

1. Hur skuggar man?  Har undvikt det för det verkar så svårt.

2. Tips på billiga bra färgpennor (inte pastell, vanliga färgpennor man ritar med i typ skolan)

3. Använder ni block med helvita papper eller lösa papper?

4. Kan man leva på serietecknare lön?

5. Allmäna tips för att bli bättre på att rita/teckna?

Annons:
Odd
4/21/14, 8:07 PM
#1

1: Vad är det du tycker är svårt med att skugga? Hur du ska använda pennan eller hur du ska lägga skuggorna?

Har svarat på en del olika skugg-relaterade frågor i de här trådarna: 

Hur komma vidare?

Kritik (medel)

Porträtt, steg för steg

Eller var det något annat du menade?

2: Billiga färgpennor kan du hitta överallt i vanliga affärer eller leksaksbutiker/bokhandel. Vill du ha lite bättre saker kan du testa att titta på olika märken som t.ex Faber-Castell eller Derwent, de har några billigare varianter som är väldigt bra.

3: Olika block med vita och svarta papper, letar just nu efter några med gråa och bruna/beiga papper. Lättare att ha allting samlat på ett ställe och block har oftare lite bättre kvalite på papprena än lösa blad, men det beror också på vad man köper.

4: Vet inte. Många som jobbar som serietecknare är frilansare eftersom det kan vara väldigt svårt att få en fast anställning på ett företag där man bara tecknar serier. (Om det ens existerar?)

5: Rita ofta, men tvinga inte dig själv, tycker du inte att det är roligt är det svårare att ta till sig information.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
4/21/14, 8:09 PM
#2

Det var värst vad användare försvinner hela tiden, känns ju lönt att svara på frågorna 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[MikeW]
4/21/14, 8:41 PM
#3

#2 Tänkte också på det :P

Cahira
4/22/14, 1:05 AM
#4

#2 Alltid hjälper det någon som läser senare. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Odd
4/22/14, 1:24 AM
#5

#4 Sant 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

RödPanda
4/22/14, 12:23 PM
#6

Hur är det att använda svarta papper? Då behöver man vita pennor, eller?

Det låter svårt och ovant, men snyggt om det blir bra…

Annons:
Odd
4/22/14, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Ja man kan använda vita pennor, färgpennor, vattenfärger o.s.v. Blyerts fungerar också eftersom de blir mer gråa än svarta och är jättebra att använda för mellantoner. Jag har alltid varit lite svag för mörka bakgrunder och det är mindre tidskrävande att jobba direkt på en svart bakgrund än att behöva fylla i den sen 😃

Skulle nog säga att det är som att rita på vitt papper, fast man ritar mellantoner och högdagrar istället för mellantoner och skuggor. Ibland behöver man börja med en vit färg för vissa detaljer och tänka lite bakvänt, men det är lättare än vad det kan verka.

Nu är den här gjord på svart duk och inte papper, men det är väldigt roligt att använda pasteller på svarta bakgrunder (den är dessutom fotograferad eftersom jag inte har en stor skanner, så de bruna fläckarna i bakgrunden är egentligen svarta men min kamera höll inte med) man behöver inte vara lika försiktig hela tiden eftersom man måste lägga på rättså mycket pigment för att det ska synas tydligt

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

RödPanda
4/23/14, 7:44 PM
#8

#7 Det låter roligt och inte särskilt mycket svårare än att använda vitt. Bara lite annat tänk… Jag blir lite sugen på mörka papper men jag väntar lite med det. Grå/brunt/beige låter perfekt, hoppas du hittar något.

Har ganska precis plockat fram mina blyertspennor igen och känner mig ovan, har inte rört dom på kanske fem år, minst, och då gillade jag det inte. Allt för många allt för inrutade bildlärare hade tjatat ihjäl "ljuset" men jag tror jag knäcker det nu. Eller snart. Jag blir bättre i alla fall.

incaos
4/25/14, 1:10 AM
#9

jag tycker att akvarell papper med svag gräng är bäst att teckna på, dessutom tål det en hel del hårda tag. sen är de ju bra när och om man sen vill färglägga.

skuggning, börja med ett enkelt föremål och en stark lampa,

vissa saker ser man med sina ögon, andra med sitt hjärta

Upp till toppen
Annons: