Annons:
Etikettövrigt
Läst 1251 ggr
00eme05
2014-07-17 21:25

Manga

Vill såå gärna lära mig manga, men är inte jätte bra på linjer o.s.v… Ni som ritar mycket manga, hur gör ni? Använder ni ett specielt program/pennor teknik osv? =)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
KaiPon
2014-07-17 21:35
#1

Får du inga svar här kan du kanske kolla in på Japan i Fokus? Finns säkert några där som ritar manga. 🙂

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

00eme05
2014-07-17 21:50
#2

#1 tack! Jag kännde bara igår att jag borde testa lite nya grejer och inte bara försöka rita det jag gjort så mycket nu :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

KaiPon
2014-07-17 21:54
#3

#2 Inga problem. Japan i Fokus har ju väldigt många som är intresserade av Japan på ett sätt eller annat, så en del manga-ritare borde det finnas. Kanske till och med nån som vill bli mangaka i framtiden, vem vet?

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

00eme05
2014-07-17 21:59
#4

#3 vad är mangaka? :O :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

[MikeW]
2014-07-17 22:01
#5

Jag ritar väldigt mycket manga :P
Håller på och ritar lite så kanske det hjälper dig. Skriver igen om ett tag med tips och sånt :)

00eme05
2014-07-17 22:05
#6

#5 Tack! Och jag har sett dina manga bilder, du är SUPER duktig!

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
KaiPon
2014-07-17 22:09
#7

#3 Derp. Förlåt, ibland brukar jag slänga in japanska ord utan att tänka på om folk förstår mg. Mangaka är det japanska ordet för de som har att rita manga som jobb.

Från Wikipedia; Mangaka (漫画家) är det japanska ordet för serieskapare, och har i Europa och Nordamerika kommit att få betydelsen "japansk serieskapare", manga-skapare

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

00eme05
2014-07-17 22:10
#8

#7 jaha :) tack! Ska genast kolla :D

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

KaiPon
2014-07-17 22:16
#9

#8 På svenska wikipedia är det seriöst det jag citerade det enda som står, plus en liste med massa mangaka's. Engelska har betydligt mer text, men tog svenska då ag vet att inte alla här på iFokus kan engelska x3

EDIT; Skrev fel inläggnummer först XD

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

00eme05
2014-07-17 22:18
#10

#7 Tack :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

choiicho
2014-07-18 00:49
#11

Ritar du för hand är det bara övning, övning, övning som gäller. Oavsett vilken stil du ritar. Pennor man brukar använda är tex, Drawing Pens för tunna linjer, penselpenna för tjockare/ mer levande linjer/ för stora mörka partier/ skugga, och Promarkers för färgläggnig. Detta är det bästa kitt du kan ha när du tecknar manga på papper. Men det går lika bra med en tusch penna och vanliga färgpennor. :) 

Ritar du på datorn är Paint Tool Sai ett av det vanligaste programmet folk använder som tecknar manga. Varför? Jo för att Paint Tool Sai har ett ytterst bra verktyg att göra linjer i. Och är enkelt att använda.

choiicho
2014-07-18 01:22
#12

Oh juste, en Vit Gel penna kan vara bra också till vita highlights :D Sen är det bara att köra. 

P.S. Ska man använda "färg i vatten" tekniken som hon använder på bakgrunden rekommenderar jag att rita på ett akvarell papper eller pro marker papper. D.S

choiicho
2014-07-18 02:05
#13

Juste glömde nämna att det finns en del program man kan använda om man ska göra manga serier osv som tex. Studio Manga och så. Men om du bara ska rita så kan man lika bra använda paint om det är så :). Jag tror viktigast är att man lär sig själva manga stilen först.

Annons:
choiicho
2014-07-18 03:56
#14

Efter att ha surfat runt på nätet ett tag Hittade jag en mycket bättre video på hur man kan arbeta med markers. Hon använder dock Copic markers som är snäppet dyrare och brukar användas av proffsen. Men tekniken är den samma som vilka tusch pennor som helst. :)

Promarkers: ca 33kr/st

Copic markers: ca 65kr/st

I slutet av filmen använder hon vad som ser ut som vit akrylfärg och pensel istället för en Gel Pen. Som sagt materialet man använder är inte alltid viktigast utan tekniken. Båda gör i princip samma sak med dem verktyg dem har. Man kan använda kritor om man så vill. Huvudsaken är hur man vet vart man  ska placera färgen, skuggor, lämna vitt till highlights etc. Och allt de får man med övning och erfarenhet. :)

00eme05
2014-07-19 22:44
#15

#11 tack!

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Upp till toppen
Annons: