Annons:
Etikettövrigt
Läst 563 ggr
Hildgrim
10/25/14, 10:37 AM

Moms, 12 eller 25%?

Jag sitter här och kliar mig i huvud angående om jag ska betala 12 eller 25% i moms. Jag har nämligen ett företag och än så länge har jag gjort grafik till ett företag. Här gäller såklart 25% skatt.

Men nu skulle jag vilja börja med djurporträtt. Alltså att en kund kan beställa en målning på t ex sin hund.

Jag läser mig till att när man säljer sin egen konst så ska man lägga på 12% moms. Men frågan är om detta ens klassas som konst? Är det en tjänst? Eftersom jag i så fall målar ett motiv som kunden önskar. Men det är ändå ett enstaka verk, det är ju ingenting som massproduceras eller som säljs till företag.

Någon som har koll på vad som gäller?

Annons:
Anne.K
10/27/14, 7:15 PM
#1

Jag tror (med betoning på tror då jag inte vet) att man får sälja enstaka verk utan att betala skatt. Detta räknas väl som lösöre? Så länge man inte uppnår en viss summa? 

Är det inte när man har det som sin enda inkomst varje månad som man behöver betala skatt för det? För i övrigt räknas det väl annars bara som hobby ?

Haha, jag är inte mycket till hjälp känner jag, men är också nyfiken på vad som gäller exakt då jag då och då gör beställningar (vilket är jätte sällan så det genererar inga direkta summor att tala om).

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: