Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 938 ggr
Flöffo
11/19/14, 10:37 PM

Vilka blyerts till vad?

Det finns ju olika hårdheter på blyertspennor så jag undrar, vilka brukar ni använda till vad? Själv är jag jätte dålig på att mixa, oftast brukar jag bara använda en vanlig blyertspenna (sån som man brukar ha i skolan) och en stiftpenna.  :)

//Flöffo

Annons:
Reduse
11/20/14, 9:59 AM
#1

Jag använder hela B-serien av blyertspennor, det är olika hårdhetsgrader från HB och uppåt till 8-12B som man kan använda, när man tecknar. Det blir ett djup i bilderna om man som jag blandar de olika hårdhetsgraderna, för t.ex skuggor och förstärka bilderna med. Hoppas att du är nöjd med svaret.

starhawk
11/20/14, 11:21 AM
#2

Jag tecknar normalt med en lite mjukare penna än den vanliga HB sen har jag en rejält mjuk penna som jag skuggar baksidan med inför kalkeringen, något mer behövs egentligen inte vid teckning tycker jag, förr när jag gjorde tekniska ritningar behövde man en del hårdare pennor för måttlinjer o dyl. men vid teckning så tycker jag inte att det behövs, men det är lätt att bli lite fetiscist och skaffa en massa pennor för att det är kul att ha, men användbara? tja det är frågan!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Reduse
11/23/14, 8:55 AM
#3

Ju mjukare penna t.ex 8B desto bättre effekt, för det du vill framhäva i bilden!

Upp till toppen
Annons: