Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1101 ggr
Zabbio
5/28/15, 12:49 AM

Trust ritplatta - review

Då har man testat en Trust ritplatta.  Den flexibla modellen som finns på NetOnNet för ca 300kr. Den är testad i Windows 8.1

Den får två enhörningar av fem.. Jag är faktiskt rätt besviken trots att jag hört rätt mycket dåligt om dem och därmed inte hade allt för höga förväntningar. (Var ute efter något smidigare än intousen att ha med i väskan till laptopen)
Pennan är batteridriven - ett batteri följer med vilket de får ett plus för, men vi vet ju hur kul det är när batterierna i saker tar slut under användning :) (av samma anledning ogillar jag trådlösa möss)

Den fungerar hjälpligt, men inte bra… det går att rita med den efter att ha trixat med inställningarna. Däremot blir det jobbigt om man ska byta färg eller vill göra något utanför duken - det är nämligen så att den inte riktigt orkar hänga med om inte pennan snuddar vid plattan, och snuddar den plattan så är det som att hålla in klick-knappen på en mus.. Det funkar när jag ritar enbart för att linjerna blir så lätta att det inte kommer någon ''färg'' tack vara tryckkänsligheten, men över knappar och sådant så klickar den gärna på och helt plötsligt har man femtielva nya fönster uppe och fattar inte var de kom ifrån. På wacoms plattor samt den jag testade av något okänt märke för länge sedan, fungerade det bra att ha pennan några millimeter över mattan för att bara flytta pekaren utan att klicka. Men Trusten orkar inte riktigt följa med då, det går hackigt och segt vilket är oerhört frustrerande och gör det svårt att placera penseldragen.

Så länge pennan rör mattan så hänger den med fint och det känns helt ok att rita osv.  Artweaver följer med vilket är ett trevligt litet program (gratis iofs, men jag föredrar det framför vissa betalprogram som kom med tex min wacom graphire) .. ärligt talat vet jag inte om det är gratisversionen som kom med, men jag tror det.

Hursomhelst.. den kände direkt igen var skärmen var och så (absolut orientering, dvs hörnen på plattan motsvarar hörnen på skärmen), installationen var helt smärtfri och tryckkänsligheten i sig är det inget fel på. Om den bara orkat hänga med utan att röra mattan så hade den varit helt ok - trots att jag är van vid Intous. Men det är tyvärr ett stort fel som blir väldigt irriterande.

______

Jag har beställt en Huion 540 som jag är väldigt nyfiken på. Den har fått betydligt bättre omdöme än Trust, efter vad jag kan se,  och den är relativt billig men enkel.  Jag hoppas att den kommer fungera bra så att jag kan rekommendera den som ett billigare alternativ till wacoms plattor, för den som vill testa ritplattor eller liksom jag inte använder snabbknappar och tiltfunktion ändå. Priset på den låg på 300kr inkl. frakt (modellen är 5.5x4 tum, det finns även större och mindre modeller, tex 10x6 tum som nog är vanligast, och bara någon hundralap dyrare.), från ebay. Det lär ta 3-4 veckor innan den kommer men jag ska försöka komma ihåg att skriva en utvärdering. Jag har hört att installationen kan vara klurig, så vi får se :)

För tillfället kan jag dock endast rekommendera Wacoms ritplattor till den som är i köpartagen. Jag har testat Volito 2, Graphire 4, Bamboo samt Intous3 (de två första har utgått ur sortimentet) och det finns ingenting att klaga på. De har hållt bra, varit pålitliga osv. Även Voliton som var en budgetmodell var faktiskt bra. Sen finns ju mer funktioner och specifikationer på vissa modeller än andra, tryckkänslighet och precision tex.. men i det stora hela har det inte varit något jag märkt av vid användandet. Jag personligen kan gå  från Intousen till Bamboon utan att märka någon direkt större skillnad, utom tilt-funktionen på pennan och storleken på plattan. Men det beror kanske på hur man använder dem.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Sugar Mist
5/28/15, 12:58 AM
#1

Ja jag har haft både bamboo och (un)trust(able) och ja… Gillade inte trust alls.

-

Upp till toppen
Annons: