Digitala Ritprogram

Krita - digitalt ritprogram

2015-05-28 01:03 #0 av: Zabbio

Jag vill tipsa om programmet Krita :)

Det är gratis, vilket alltid är trevligt, och jag måste få säga att jag är väldigt glad att jag testade det :)
Det har trevliga funktioner så som lager och olika penslar - det ska gå att använda Photoshop penslar också men jag har inte testat. Penseltoppen kan ställas in på olika sätt, opacitet ändras etc.

Lagren kan användas vid olika lägen etc. Naturligtvis fungerar tryckkänslighet om man använder ritplatta.. jag har ännu inte hittat något att klaga på utom möjligen att det går långsamt ibland om jag använder en stor pensel på ett par hundra pixlar.

Programmet finns till Windows och Linux, men mac versionen är instabil och opålitlig, säger de.

Tanken bakom programmet är att erbjuda ett fullgott alternativ till de dyrare proffsprogrammen, med inriktning att måla och teckna. Det finns väldigt få foto-redigerings alternativ. Justera färg, oskarp mask, beskär, rotera osv finns förståss.

Jag uppfattar Krita som lite rejälare än Artweaver free, vilket jag också tycker är ett bra program. Jag föredrar det faktiskt över Photoshop Elements.

Till hösten säger de att de ska släppa en ny version med möjlighet till 2D-animering :)

Programmet hittas här: https://krita.org/

Och detta är bilden jag skissade när jag testade programmet. (Jag har inte ritat digitalt på väldigt, väldigt länge nu ;) )

Anmäl
2015-05-28 18:20 #1 av: Tilde

Tackar för tipset, det låter intressant! Glad

♥ Tilde

Anmäl
2015-07-11 00:13 #2 av: Zabbio

Ännu en bild med Krita :)

Har dessutom hittat en massa trevliga kortkommandon (shift + dra ändrar penselstorlek, E gör om penseln till ett suddi etc) och hur man kan frigöra line-art från vit bakgrund :)

Anmäl
2015-07-19 01:27 #4 av: Zabbio

Ett par  bilder till i Krita. :)

Bilden med mannen på är avmålad från ett foto. Man ser inte hela bilden här utan får högerklicka och ''visa bild''.

Anmäl
2015-07-19 13:35 #5 av: horribleatnames

Verkar som ett awesome alternativ till ps :D

Anmäl
2015-07-19 15:46 #6 av: Zabbio

#5 Ja faktiskt :) För tecknande så tror jag faktiskt att jag föredrar Krita numera. Har varit helt insnöad på photoshop och aldrig hittat något bra alternativ, men Krita blir bara bättre och bättre ;)

Anmäl