Annons:
Etikettdigitala-ritprogram
Läst 4472 ggr
Zabbio
2015-05-28 01:03

Krita - digitalt ritprogram

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill tipsa om programmet Krita :)

Det är gratis, vilket alltid är trevligt, och jag måste få säga att jag är väldigt glad att jag testade det :)
Det har trevliga funktioner så som lager och olika penslar - det ska gå att använda Photoshop penslar också men jag har inte testat. Penseltoppen kan ställas in på olika sätt, Opacitet ändras etc.

Lagren kan användas vid olika lägen etc. Naturligtvis fungerar tryckkänslighet om man använder ritplatta.. jag har ännu inte hittat något att klaga på utom möjligen att det går långsamt ibland om jag använder en stor pensel på ett par hundra pixlar.

Programmet finns till Windows och Linux, men mac versionen är instabil och opålitlig, säger de.

Tanken bakom programmet är att erbjuda ett fullgott alternativ till de dyrare proffsprogrammen, med inriktning att måla och teckna. Det finns väldigt få foto-redigerings alternativ. Justera färg, oskarp mask, beskär, rotera osv finns förståss.

Jag uppfattar Krita som lite rejälare än Artweaver free, vilket jag också tycker är ett bra program. Jag föredrar det faktiskt över Photoshop Elements.

Till hösten säger de att de ska släppa en ny version med möjlighet till 2D-animering :)

Programmet hittas här: https://krita.org/

Och detta är bilden jag skissade när jag testade programmet. (Jag har inte ritat digitalt på väldigt, väldigt länge nu ;) )

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Tilde]
2015-05-28 18:20
#1

Tackar för tipset, det låter intressant! 🙂

Zabbio
2015-07-11 00:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ännu en bild med Krita :)

Har dessutom hittat en massa trevliga kortkommandon (shift + dra ändrar penselstorlek, E gör om penseln till ett suddi etc) och hur man kan frigöra line-art från vit bakgrund :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Denna kommentar har tagits bort.
Zabbio
2015-07-19 01:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Ett par  bilder till i Krita. :)

Bilden med mannen på är avmålad från ett foto. Man ser inte hela bilden här utan får högerklicka och ''visa bild''.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

horribleatnames
2015-07-19 13:35
#5

Verkar som ett awesome alternativ till ps :D

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Zabbio
2015-07-19 15:46
#6

#5 Ja faktiskt :) För tecknande så tror jag faktiskt att jag föredrar Krita numera. Har varit helt insnöad på photoshop och aldrig hittat något bra alternativ, men Krita blir bara bättre och bättre ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zav
2019-01-05 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Krita är fortfarande mitt favoritprogram :) (Ja, det är jag som är Zabbio om någon inte insett det ännu..*lol* blivit av med gamla inlogget)

[EM_L]
2019-01-05 14:02
#8

Det låter kul! Finns det att ladda ner på Apple ipad?

Zav
2019-01-05 16:32
#9

#8 Det finns till mac os, vet inte om det finns till ipad :) kolla på hemsidan och i app store.. det finns i windows store men kostar pengar där.

Signur123
2023-11-04 18:27
#10

Jag vet att det här är en gammal tråd, men vill bara säga att jag tycker krita är ett väldigt bra program. Både för nybörjare (som jag), men det känns som att man kan komma långt med det. Vilket jag ser stämmer på bilderna här ovan. Jag vet att det här är en gammal tråd, men men…


Medarbetare på Skrivlust iFokus

"Så klart det händer inne i huvudet på dig, men varför i all världen skulle det betyda att det inte är verkligt?"
-Albus Dumbledore

Signur123
2024-03-01 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Snabb fråga, hur gör jag för att kunna välja var jag vill ha dom här "flikarna" eller vad man ska kalla det? Alltså om jag vill sätta tex rutnät bredvid verktygsalternativ? Jag har testat att bara dra, men det fungerar inte.


Medarbetare på Skrivlust iFokus

"Så klart det händer inne i huvudet på dig, men varför i all världen skulle det betyda att det inte är verkligt?"
-Albus Dumbledore

Undertaker
2024-03-13 09:50
#12

#11: Menar du flytta upp eller ner lager så att de ligger i en annan ordning? Du har två pilar nertill under listan.

//Neo 🏳️‍⚧️🏳️‍🌈 (hen/hens)

"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien


Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.

Medarbetare på Tonåringar iFokus.

Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.

~ Instagram teckning

~ Instagram fotografering

Signur123
2024-03-13 17:48
#13

Inte lagren, de små flikarna, "avancerad färgväljare", "verktygsalternativ", "rutnät" och "hjälplinjer". Jag skulle vilja ha allt högst upp, så att jag kan välja att bara se en sak i taget. Det blir så många olika saker på sidan och jag stör mig på att behöva se allt på samma gång.


Medarbetare på Skrivlust iFokus

"Så klart det händer inne i huvudet på dig, men varför i all världen skulle det betyda att det inte är verkligt?"
-Albus Dumbledore

Annons:
Upp till toppen
Annons: