Annons:
Etikettallmänt
Läst 2175 ggr
Odd
2015-07-05 21:29

Sälja porträtt i obestämd stil

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig idag, så jag kör bara på helt enkelt.

Är det någon här som har någon erfarenhet av att ta beställningar på porträtt (djur, natur eller människa, motivet spelar faktiskt ingen roll så länge det inte är någon slags maskin eller farkost) med mer frihet angående stilen på slutresultatet? 

Jag sitter här och försöker lista ut hur jag kan tjäna ihop lite pengar (är både arbetslös och inte inskriven hos arbetsförmedlingen, så det börjar ju sina) men problemet är att jag har lidit av en väldigt kraftig artblock i flera månader nu och det har börjat tära på självsäkerheten hos slutresultatet, vilket får mig att inte vilja ge en kund några förhoppningar om hur deras teckning kommer att bli. Jag vill t.ex inte lova ett realistiskt porträtt och sen känna att jag inte kommer klara av det när jag väl sätter mig ner för att arbeta på det, vilket bara kommer göra mig stressad och garantera att jag inte kommer klara av det, haha.

Så jag har funderat på att kanske försöka erbjuda porträtt till ett fast pris (funderar på runt 1.500 men samtidigt tycker jag att det känns som för mycket, fast jag tycker alltid att det låter som för mycket när jag försöker ta betalt 🤐I min drömvärld ger jag bort teckningar åt alla håll och kanter gratis, men har fortfarande på något sätt råd med mat) där kunden bestämmer motivet, en avbildning av något slag, men sen kan slutresultatet variera mellan A3 eller A5 i någon av dessa stilarna/kvalité:

Tusch

Ofärdig bild, men syftar på kvalitén på den färdiga biten

Grafit och Vattenfärger

Ofärdig bild, men de färdiga delarna är mindre detaljrik än vad jag brukar försöka klara av

Syftar ännu en gång på de färdiga delarna, här försöker jag teckna av så många detaljer som möjligt

Akvarell

Har jag en riktigt dålig period kommer det antagligen inte bli bättre än så här, och det är väl det som skrämmer mig

Det känns som om slutresultaten skulle vara alldeles för varierade för att någon skulle vara intresserad att riskera betala för någonting som inte är värt pengarna eller inte lever upp till deras förhoppningar. Men eftersom jag inte klarar av pressen med att få det perfekt för tillfället vet jag inte riktigt vad jag ska göra, eftersom jag är i behov av pengar tyvärr.

Vet inte om det går att se bilderna i större format genom att högerklicka på dem och visa i ett nytt fönster, men om ni vill titta närmare på skillnaderna har jag laddat upp dem på mitt DA konto: wriiist.deviantart.com

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
2015-07-05 21:37
#1

Ja bilderna blev ju väldigt små, man ser inte särskilt stor skillnad på dem 🤐

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2015-07-05 21:40
#2

Kan även tillägga att det kanske blir något helt annat än de exempel som jag har laddat upp här xD Det är därför det känns så osäkert, eftersom jag har ingen aning om vad det är jag kan tänkas vilja göra när jag väl får en beställning

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Hell
2015-07-06 19:45
#3

Jag har erfarenhet av att göra porträtt på beställning. När jag började visste jag inte riktigt vad jag skulle göra, så jag kan ge dig lite tips. Ett av de viktigaste: VELA INTE. Bestäm dig. Lättast gör du det genom att ställa frågor till dig själv och besvara dessa.

Hur ser stilen ut? Vilket pris ska du ta? Hur lång tid lägger du på varje bild? Hur vore ditt ideala kundmöte/beställning? Vilka frågor kan de som köper från dig ha? Vad förväntar du dig få ut av det? Har du någon tilltänkt målgrupp? Har du något du INTE vill uppleva? 

Jag tycker inte du ska börja med att erbjuda porträtt för 1500:- utan att ens veta hur slutresultatet kommer se ut. Jag tycker du ska börja med att öva på att överhuvudtaget ta beställningar. Skriv tex en post på FB och säg att du tar beställningar för en hundring (eller vad du nu känner för) där du bara får öva på att ta beställningar och att jobba mot ett tidsmål. Bestäm en tidsgräns det får ta och se det som en övning du får in en liten slant på. Men lägg inte för mycket energi på varje bild. På så sätt sänker du din egen kravnivå och kan hitta rätt stil för beställningar. Att sälja det du föreslår i din tråd tror jag blir extremt svårt, i alla fall de första beställningarna. Du är jätteduktig men folk vill veta vad de köper, speciellt om de kostar lite mer. Jag tycker dock att du inte ska ta mindre än 1500:- för bilder av din kvalité, du är jätteduktig. Jag tror bara inte att det är där du ska börja när du känner dig så osäker i hur du vill rita upp det. 

Jag tror det viktigaste i nuläget är att du försöker jobba bort din osäkerhet kring det. Jag började för ett år sedan, lite trevande som du, och nu ska jag gå en kurs i att starta eget företag i höst och har fått en helt ny energi. Jag förstår att det går nu. Jag ritar tecknade versioner av människor och hundar, så jag ger ju en egen spin på de bilder jag får. Jag känner mig extremt trygg i att de som beställer av mig vet vilken stil de kan förvänta sig. Då kan jag luta mig tillbaka och inte behöva vara så osäker när jag ritar. Jag tror du måste kunna skaka av dig det tvivlet för att slappna av.

Kanske inte svaret du frågade efter, men det är mina tankar kring det så här på kvällskvisten. :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Namida
2015-07-07 10:34
#4

Jag gör djurporträtt på beställning, främst i blyerts(grafit)
Mina priser är mellan 300-700kr (beroende på vilket djur det är)
> Min prislista <

Sen är du otroligt duktig på det du gör, så kunder lär du få! :)

/Felicia Meeske
 flickr  <- Mina fotografier  | dA - Mina teckningar | feliciaskonst.se

Odd
2015-07-07 12:50
#5

#3 Jag har "jobbat" (har aldrig sett det som ett jobb därav citationstecknen 😂) med att sälja porträtt och olika teckningar från och till sen jag var runt 14-15, är 21 nu, så erfarenhet skulle man väl kunna säga att jag har och jag brukar gå efter de flesta stegen som du räknade upp i början av ditt inlägg, även om jag aldrig har lagt någon större tanke bakom själva affären. Mina priser har legat runt 1.000-2.500kr beroende på storlek och detalj/teckning eller canvas, har aldrig räknat in tid eftersom det beror bara på min egen vilja och inte tekniken eller detaljerna.

Problemet jag har är att jag i normala fall är extremt pedantisk, vilket blir ännu värre när det är en teckning som någon ska betala för, det slutar upp med att jag sitter och oroar mig över slutresultatet och får ångest över att det inte ser perfekt ut med en gång när jag fortfarande är i grundstegen och sitter och pillar med baslinjerna. I vanliga fall är det inte särskilt svårt att stänga av och bara fortsätta rita, men eftersom det känns som om jag inte kan rita alls för tillfället blir det ju bara en ond cirkel av allt ihop 😟 I vanliga fall när detta händer brukar jag bara ta en paus och inte ta några beställningar, men det har börjat hända allt oftare och man är ju tyvärr i behov av pengar.

Jag håller med dig om att 1.500 känns för mycket för något sånt här osäkert, det är far och mor som vill att jag ska sikta på högre priser eftersom det har hänt flera gånger att jag har tagit beställningar och sen bara gett bort den 🤐

Sen läggs det ännu mer press när folk tittar på de bilder jag laddar upp (lägger nästan aldrig upp färdiga beställningar eftersom jag vill försäkra mig om att de inte sprids, så jag ber om ursäkt för alla halvfärdiga exempel) och säger "Oh jag vill ha en bild i den där stilen", eftersom jag gillar att experimentera och inte har en fast stil utan bara gör det jag känner för. Dilemmat är att jag tyvärr har ett sånt jäkla humör att om jag verkligen inte känner för att göra någonting (t.ex ett porträtt i realistisk stil) så blockerar jag mig själv mentalt, så att jag fysiskt inte kan. Idioti, jag vet 😕

Det här är ju problem som ingen annan kan lösa förutom jag själv, så det jag är mer ute efter är råd på hur man kan gå tillväga affärsmässigt när man känner sig så här? Sänka priserna till vad, försöka sälja färdiga objekt utan att ta en beställning först eller skita i allt och sitta och bli deprimerad på arbetsförmedlingen istället? 😂

#4 Tack så mycket! Dina ugglor är skitsöta och jag älskar fågeln på gitarren 😍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Katniss
2015-07-07 17:23
#6

#5 Förutom beställningar kanske du kan sälja färdiga teckningar? Du gör det som det blir och sätter det in i rätt kategori efteråt (dessutom blir det ingen stress) :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Hell
2015-07-07 19:06
#7

#5 Jamen dåså, då har du ju lite koll! ;) Jag tänker nog mest på om du faktiskt vill göra det här till något du kan dra in pengar på behöver du räkna med tex tid, men det verkar ju som att det är väldigt beroende på allting och lite svävande. Så är det ju ibland.

Jag tycker inte att 1500:- känns "för mycket" för någonting i din stil, men jag har svårt att se hur du ska få folk att vilja betala det när de inte riktigt vet vad de köper. För även om a, b och c köper en bild vet inte d om hen kommer få en bild som a, b eller c fick eller något helt annat.

Det där med att sälja färdiga teckningar kanske vore något? Eller sälja prints? Du har en väldigt fin stil och jag är säker på att du kan hitta en målgrupp för den. Prints kan du ju dessutom ta hand om allt själv om du vill det, eller använda en av många olika sidor som finns. Du kan ju rikta in dig lite mer specifikt på en målgrupp med motiven, liksom göra något som du tror att många tycker om.

Sitta och bli deprimerad tycker jag du ska låta bli, för jag tror verkligen att du kan dra in en del pengar på det här. Men jag tycker inte det låter som du är i ett läge där du ska börja med porträttbeställningar. ;) Det låter som att det i värsta fall kan bli så att du bara orkar med att göra en, låser dig totalt och ger upp på allt. Och det vore ju synd!

…dessutom gillar jag dina ofärdiga bilder. "Rök-hårs-kvinnan" i ditt första inlägg påminner om en av mina favoritkonstnärer, Marco Mazzoni.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Odd
2015-07-09 22:27
#8

#7  "Det låter som att det i värsta fall kan bli så att du bara orkar med att göra en, låser dig totalt och ger upp på allt"  Haha, du beskrev mig perfekt där 😂

Har tyvärr dessutom aldrig varit duktig på att tjäna pengar, har helt enkelt inget intresse för det och ser ingen glädje med att få pengar eller ha råd att köpa saker. Men det är ju någonting man måste ha för att kunna köpa mat att leva på och ha ett tak över huvudet, så där ligger min enda motivation (vilken också är ganska svag eftersom jag lever i en fantasivärld och klarar mig bra på konserverad makrill i tomatsås 🤐) Så när perioder kommer då jag är i behov av pengar är det precis som jag vaknar upp och har ingen aning om hur jag ska göra 😟 Hade varit mycket enklare att bara anställa någon som sköter allting medans jag bara sitter och ritar, haha.

Med det här inlägget och det förra börjar jag ju låta lite som en terapsession… Har suttit och funderat på det här i många år nu, så det var väl dags att det kom ut någonstans 😂

Jag har funderat en hel del på att sälja prints, både foto och ritade saker, men har aldrig riktigt hittat någon bra sida att sälja ifrån. Det känns lite dumt att tjäna t.ex 1kr på något som folk betalar 100kr för, även om det är förståeligt eftersom man inte behöver sköta någonting själv förutom att lägga upp bilderna och skaffa kunder; men hemma har jag tyvärr bara en A4 skrivare och vet inte riktigt hur man ska sköta frakten eller vilka priser man ska sätta. 

När det gäller att sälja färdiga teckningar tycker jag att det kan vara väldigt svårt eftersom jag alltid använder mig av Referenser eller tecknar av foton, så de flesta bilder jag gör bara för skojsskull tycker jag tekniskt sett är någon annans verk eftersom jag bara ritat av det. Tecknar jag av mina egna foton är ju det inget problem, så jag skulle kunna sätta mig och gå igenom alla filer för att hitta nåt att rita av, som jag gjorde med kajan i första inlägget 👍

Tack för dina kommentarer och svar!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Hell
2015-07-09 23:15
#9

#8 Haha ja, jag känner igen mig själv lite i det där. Men jag gillar att tjäna pengar! Har inte riktigt förstått hur jag ska kunna göra det förrut, men nu börjar det lossna lite. Jag har kommit väldigt långt på mitt trevande år, och jag började väl utan att veta något alls egentligen. Men jag hade precis som du en tanke och ändå en vilja. Det är bara att sätta igång!

Det finns faktiskt helt okej A3-skrivare i budgetpris, det kanske inte blir creme de la creme men ändå. Om du lyckas sälja några beställningar kan du använda de pengarna till att köpa dig en sån skrivare. Kanske börja med att bara erbjuda A4 prints om din nuvarande skrivare ändå håller någotsånär kvalité. Då behöver du istället lägga 2 - 3 kronor per utskrift och sedan får du resten (okej haha enkelt är det ju inte) som profit. Du kan även gå till tryckeri som finns nära dig, men då blir det billigare om du kan trycka upp ett gäng posters på en gång. De vanligaste priserna jag ser är 200:- för ett A4 och 300:- för A3. Får du för mycket beställningar, mer än du hinner med, så är priset för lågt. Får du för få är det för högt eller så är du bara för dålig på att marknadsföra dig. 😉

Du kan använda dig av exempelvis gratistjänsten Tictail (du behöver ett paypal-konto) för att snabbt och lätt skapa dig en sida där du kan arbeta ifrån. Det underlättare enormt med bokföring och sådär också eftersom att den loggar alla ordrar. Du får även statistik och feedback. Här kan du även se hur många views och sådär du får, och då är det lättare för dig att se om problemet är priset eller att du inte når ut.

Du använder dig av rör för att posta prints, du vet ett sånt där i kartong, och du använder dig av postens Skicka Lätt. 69:- kostar det. Då har du även tracking-funktion och både du och köparen vet att det är på väg. Det hjälper dig också ifall nån skulle påstå att de inte fått sin vara. 😉Det kostar lite extra - jag tror du kan komma undan med typ 25:- frakt för ett platt A4 men då är det ju utan tracking och bilder är säkrast i rulle.

Utöver posters kan du sälja orginal (och dessa tar du givetvis mer betalt för), bilder du redan har gjort tex så slipper du bekymra dig om personliga beställningar och att låsa dig.

Angående att du använder Referenser som inte är dina egna håller jag med dig om att det bästa nog är att antingen utgå helt från eget material, eller att köpa loss stock-fotografier så att du har ditt på det klara. På samma sätt som det nog är bra att läsa på lite om skatte-regler och sådär för det tycker jag är sjukt rörigt och svårt. 🤪

Kolla även om de inte har någon kurs för unga företagare/uppstart i ditt närområde. Jag ska gå en i höst och hoppas få en hel del hjälp. Tänker att det är sjukt värt även om man inte vill starta upp ett företag, bara för att få hjälp med de mer konkreta bitarna. Jag är en kronisk virrpanna så jag behöver struktur för att få det att fungera.

….ber om ursäkt för uppsatsen. Blev dessutom sjukt sugen på makrillfilé i tomatsås. 🤐

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Hell
2015-07-09 23:28
#10

Om du gillar att läsa finns Lyckas som kreativ företagare att läsa på nätet. Den går även att beställa. Bra att skumma i alla fall, även om du inte vill/orkar/kan starta ett företag finns det mycket tips och trix att ta till sig. Tror speciellt kapitlet Våga våga är för dig. 😉

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Nanc_m
2015-08-22 18:36
#11
Katniss
2015-10-24 23:03
#12

#11 ?

R.I.P. Anton 💔

Upp till toppen
Annons: