Annons:
Etikettteckna-fantasy
Läst 1632 ggr
Zabbio
2015-07-31 11:10

Harpspelande faun

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde denna igår.  Riktigt nöjd, men inte helt klar :) Finns lite detljer som behöver färdigställas, tex spännen/smycken på bältet osv, och så insåg jag sent igår att jag måste flytta svansen, ser ut som om hon sitter på en fjäderpenna eller nåt, den kommer liksom inte ut från ryggraden utan snarare skinkan…

Är annars väldigt nöjd med den! Har definitivt tagit ett litet skutt framåt i min utveckling :)

Eftersom jag inte ''kan'' rita kvinnoansikten (eller ansikten över huvud taget)  började jag med att leta fram referensfoton på google, vilka jag skissade av i mitt skissblock för att se om jag kunde komma på vad som gjorde ett ansikte kvinnligt, och hur ljus/skugga samspelar i olika lägen.
Sen gjorde jag likadant med harpor (aldrig ens sett en, men en harpa känns ju som ett bra instrument..) för att få en känsla av hur de skiljer i storlek osv, och sen händer och kroppshållning när man spelar. Såg att vissa hade harpan mellan benen och vissa satt mer kyskt vid sidan av harpan.. valde det senare. Men själva benen brydde jag mig inte riktigt om att öva på.

Bildens komposition är mycket inspirerad av några böcker jag just fått hem (fantasy underground - how to draw ******), där harpan och stenarna i marken liksom ramar in bilden.

När jag sedan gjorde själva teckningen (blyerts) använde jag mig till viss del av mina skisser. Armarnas position är nog det som är mest ''avritat'' från referens-skisserna. Ansiktet och huvudet har jag använt flera olika skisser, en för ljussättning, men en annan för mun, en tredje för ögonen, och så håret och öronen är ritade rakt av.

Skannade in spektaklet till Krita och började färglägga. Sen smetade jag linjerna i själva grundskissen eftersom det inskannade pappret och blyertsen kändes för grov.
Någon som vet ett bättre sätt att behandla grundskissen, om jag nu vill ha kvar den i bilden?

Lade färg på de olika lagren, vill nog lägga in en lite varmare ton i klänningen också då den känns väldigt kall.

Ljuskällan och skuggningen känns like motsägelsefull.. någon som har något bra tips på hur skuggningen bör vara? Måla gärna över lite grovt om ni vill, för att visa :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2015-07-31 11:17
#1

Inser btw att harpan bör vara mindre närmare faunen för att kunna ge variation på ljudet, men det kändes inte lika tilltalande när jag skissade på bilden :P

Spänningsanordningarna till strängarna kunde också vara mer definierade.. hade en tanke om att göra något invecklat, fantasy-ish spänningssystem, men tappade lite fokus på det sen..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

The Fame
2015-07-31 20:17
#2

Jättefin, gillar kompositionen. :) Jag hade nog testat att benet under harpan skulle ha en skugga över sig, kanske inte över hela men en del. Och jag tror att faunen och harpans skuggor går åt olika håll. Men jag förstår mig egentligen inte på ljussättning och skuggor såatt. x)

[MikeW]
2015-07-31 23:36
#3

Wow! Helt otroligt hur fint det blev!

Zabbio
2015-08-01 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 Upplever du att benet befinner sig under harpan, eller var det ett sätt att skriva för att visa vilket du menar? :)  Jag tänker mig benet bredvid.

Ljuset är lite märkligt.. en del kommer snett bakifrån faunen, hennes axlar och så. Samtidigt är det rätt diffust… Jag lade skuggorna på marken ''rakt under''  faun och harpa, men då borde nog hennes ena fot vara mer skuggad… där kom ljuset snett bakifrån in och ställde till det,, skuggan på klänningen ska vara mestadels hennes arm tänker jag..
Men jag är osäker på hur det egentligen funkar i bilden  :) Det känns lite motsägelsefullt.

Målade så klart  klart den utan att läsa kritik/tips först..

#3 Tack :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

The Fame
2015-08-02 10:55
#5

#4 Jag tyckte att det såg ut som att benet var under, men nu när jag tittar igen så syns det att det faktiskt är bredvid. ^^ Den blev verkligen jättefin.

Zabbio
2015-08-02 13:55
#6

#5 hmm.. en skugga tvärs över knät  kanske kunde tydliggöra att skuggan vid låret inte är från harpan..  egentligen  bör inte armens skugga ge en sådan skugga där heller.. det var nog mer allmänt iskuggat för att det känns som att det området bör vara mörkare.. men jag ser att den binder ihop harpans skugga på golvet med  hennes, och det kan ju göra att det ser ut som om harpan är mer över hennes ben..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Upp till toppen
Annons: