Annons:
Etikettallmänt
Läst 1769 ggr
Wilmawe
9/20/15, 4:07 AM

Vad är fusk?

Tjena! Jag tecknar mycket kändisar och utifrån bilder, och är nyfiken på vad ni anser är "fusk". Menar alltså då typ Kalkering osv. Jag kan rita utifrån bara ögat, men det tar fruktansvärt lång tid, så ibland kalkerar jag lite stödlinjer när jag vill komma igång snabbt och jobba med skuggor, hur brukar ni göra som gillar att göra porträtt?:)

Annons:
IceTee
9/20/15, 10:24 PM
#1

Tja, fusk tycker jag inte man kan kalla något så länge man faktiskt gör något själv! Det är svårt att få till det snyggt när man kalkerar tycker jag, så det är inte fusk i mina ögon

Medarbetare på Skor iFokus

vevve89
9/24/15, 10:01 PM
#2

Jag använder mig av rutor men "checkar" av då och då helt på fri hand. Det har gjort att jag utvecklats otroligt senaste året. Kalkera gillar jag inte personligen men absolut ett bra hjälpmedel när man behöver stödlinjer. :-)

Whippet
9/25/15, 3:00 PM
#3

Jag kommer inte på något att rita själv, för jag är som jag är, så brukar tex söka ''Ritad hund'' Sen försöker jag rita utifrån det, det blir ju aldrig som på bilden inte för mig iaf, utvecklas snabbare på det sättet.

I'm out Vilar huvudet i handen

horribleatnames
9/25/15, 4:07 PM
#4

Jag kör med stödlinjer för att få allt på "rätt" ställe, sen kör jag på när jag fått dit det som ska vara där. Sen om nån annan tycker att det är fusk eller inte skiter jag i så länge som jag får till en liknelse mellan personen och porträttet 🙂

Sen att pappa kallar allt mitt ritande för "fusk" för att han inte kan rita är nåt annat 😉

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Afturelding
9/27/15, 5:38 PM
#5

Jag kalkerar ofta stödlinjer vid porträtt. Helt enkelt för att jag tycker att det tar för mycket tid att inte göra det, och då kan jag lägga tid på det som faktiskt är kul istället.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Niiinah92
9/27/15, 11:57 PM
#6

Använder mig rätt ofta av kalkerade stödlinjer då jag vill få det rätt så jag kan koncentrera mig på skuggning, färg osv. vilket är det jag just nu vill lägga mitt fokus på att träna upp. Min teckningslärare gav mig det tipset då jag lade alldeles för mycket tid och energi på att få linjerna rätt utan att de blev det ändå, han förbarmade sig över mg hihi 

vet inte vad jag tycker är fusk eller ens om jag tycker nått är fusk, det är ju ingen tävling och det finns inga exakta regler för hur och vad man ska göra liksom.

Annons:
sisela
9/28/15, 9:23 PM
#7

Fusk är det väl inte, eftersom som #6 skriver "det är ju ingen tävling", men om man kalkerar av kan jag känna att, vad är då poängen med att teckna liksom? Lägg bilden i kopiatorn… Det beror väl på varför man tecknar i och för sig. Om man ska träna ögat så är det lite bortkastad träning att kalkera.

MangaBea
9/28/15, 11:23 PM
#8

Ska man bara teckna för att man själv tycker att det är kul så kan man göra det på det sätt man själv gillar bäst. Att kalkera kan man visserligen lära sig lite av, men man begränsar sitt lärande. Jag personligen gillar att utvecklas, jag vill kunna teckna utan att kalkera, och enda sättet att lära sig det är att sluta kalkera. Det är inte "fusk" att kalkera, men man begränsar sina möjligheter att utvecklas.

Men gillar man att teckna på det viset, kör på! En hobby ska vara rolig, inte följa en massa onödiga regler :)

peterde
10/11/15, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Brukar oftast bli att jag målar porträtt.. men ritar bara av "rakt av" utan stödlinjer. Visserligen får jag göra om linjer och göra rätt. Blir oftast inte hundra ändå.. men själv tycker jag det är tjusningen med det hela också. Annars är det bara att ta ett foto 👍 här är ett exempel på vad jag tecknat

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

Upp till toppen
Annons: