Annons:
Etikettallmänt
Läst 1034 ggr
Kevsterrr
2015-10-01 10:10

Akryl + Stress = Hjälp mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så jag sitter här i skolan och flippar sh*t över en uppgift som skall vara färdig imorgon, och det är inte för att jag är långt ifrån färdig - utan snarare för att jag inte tycker om akryl och inte får till det bra, vad jag tycker. Kanske är fel ifokussajt att fråga detta men börjar här. Uppgiften är då ett självporträtt som vi skulle måla i akryl, och saken är då den att jag inte känner att jag kan få till så bra skuggor vilket jag egentligen förstår då jag typ aldrig arbetat med skuggor i akryl förr. Det är ju inget som kommer till en på första försöket. Dumt nog började jag förra lektionen med "skuggor" runt ögonen, vilket jag kanske skulle egentligen gjort som sista ansiktsdetalj. Det tråkiga är ju att jag är så nöjd med det då det gav en liten tår som bonus (sorg är känslan i porträttet) - men känner ändå att jag skulle kunna måla över det och sedan göra om det om det behövs (men helst vill jag bevara det såklart). Så himla skönt att akryl bara går att måla över om man inte är nöjd.

Nu pladdrar jag egentligen bara på men skulle vilja be om tips eller råd på hur jag kan göra, någon som arbetar mycket med akryl? Den metod jag arbetar med är att jag tar ytterst lite färg på penseln och liksom duttar på det medan det fortfarande är blött på kartongen. Använder även väldigt små mängder vatten. 
Uppskattar alla era svar! Helst så snabbt som möjligt också, om det skulle gå bra!🙂

//KevinBlomma [Medarbetare för Nintendo iFokus.]

"When you love something, never lose it. Understand, little one? 
You must keep it safe, close to your heart."Måne

Annons:
Hell
2015-10-01 18:19
#1

Vill du måla transparant med akryl så tar du mycket vatten och lite färg - vill du alltså behålla det du har målat under och inte ta bort det så är det så du måste göra, blanda ut ordentligt och gör färgen tunn med mycket vatten. För att inte låta vattnet rinna eller blöta ned för mycket (speciellt inte om det är kartong!) brukar jag ha hushållspapper som jag vänder penseln på ett par gånger. Något annat som är viktigt att göra när man vill måla med akryl på det sättet är att vara -snabb- och arbeta med det innan det torkar.

Tycker inte det är fel att inte göra skyggorna sist, jag ser det lite som att bygga upp grunden som du sedan målar på. Skuggor följer ju ansiktets former, så tänk liksom att du bygger upp en 3D-grund av ansiktets former. Tex bygger du näsans form som ett tak och skuggar den därefter. Highlights är det absolut sista jag gör.

Vet inte om det fortfarande är någon hjälp, men ptja. :P Tycker det ser bra ut som det är nu med, om du bara kladdar på lite mer färg på sina ställen. ;)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Kevsterrr
2015-10-01 22:26
#2

#1 Tack så mycket för rådet! Jo, egentligen målade jag över det vid näsan då jag inte kände mig nöjd, men har arbetat med detta i skolan nu och det ser bra ut hittills! Hatten kan jag säga är "färdigast", och den blev jag väldigt nöjd med! Kommer tyvärr inte hinna klart till imorgon men det får läraren leva med helt enkelt. Heh.

//KevinBlomma [Medarbetare för Nintendo iFokus.]

"When you love something, never lose it. Understand, little one? 
You must keep it safe, close to your heart."Måne

Upp till toppen
Annons: