Annons:
Etikettövrigt
Läst 3919 ggr
Flee
10/22/15, 11:46 PM

Kan alla lära sig?

Har tyckt att det varit kul att rita och måla förut men det blir alltid så dåligt att jag tröttnat. Om jag ritar ser det ut som ett barn har gjort det. Kan alla lära sig att bli riktigt duktiga eller föds man mer eller mindre med det? Jag ritar verkligen uruselt. 

Om alla kan lära sig, hur ska man göra för att bli riktigt duktig?

Annons:
MangaBea
10/23/15, 12:02 AM
#1

Jag är ganska bra på att rita och jag avskyr när folk kallar det "naturbegåvning" eller liknande. Jag har också ritat streckgubbar, det som jag har gjort däremot är att träna massvis. Jag tror att man föds och växer upp med sina egna intressen, vissa gillar att rita, vissa gillar att sjunga, osv. Dessa intressen man har leder till att man gör den saken väldigt mycket, jag har under hela mitt liv ritat väldigt mycket. Och som man säger - träning ger färdighet. Eftersom jag har ritat mycket på grund av mitt intresse för att rita så har jag blivit bättre och bättre.

Du kan definitivt lära dig att bli bra på att rita, det gäller bara att träna och fortsätta göra det även fast det inte alltid blir perfekt. Har man intresset för att rita så kommer man fortsätta trots att man gör fel, och till slut gör man inte de felen längre :)

Leramani
10/23/15, 12:14 AM
#2

Jag var urusel på att rita men gjorde det ändå,  med dåligt resultat. Började trots detta på konstskola, i vuxen ålder, pga att jag gillade att skulptera. Där fick jag lära mig några enkla regler som gjorde att mitt tecknande nådde nya höjder och numera skissar jag ofta upp sånt jag tänker skulptera och alla ser vad det är.. ^^
Träna är bra,  lära sig tumregler är ännu bättre, och sen mera träna. :)

De Lapsus Resurgam

oddahviing
10/23/15, 12:23 AM
#3

Naturbegåvningar existerar, och ja, tyvärr föds nog vissa med mer talang än andra. Jag såg en dokumentär om indigo children, däribland fanns en väldigt ung tjej som gjorde helt otroliga målningar utifrån tomma intet, självlärd. Jag är också helt självlärd och mina klasskamrater samlades alltid runt mig på bild-timmarna för att se vad jag gjort. Jag var alltid bättre än alla andra och det märkte alla, bildlärarna var ofta väldigt intresserade av vad jag gjort och diskuterade tekniker. Min bästa vän ville också vara duktig och övade, och visst blev han duktigare! Men han kom aldrig upp i samma nivå som mig. Har flera vänner som tyckt om att skissa och gjort det ofta, men ingen av dem har utvecklats i den takt jag har. Sen kan jag säga att min bror gjorde väldigt, väldigt häftiga karikatyrer när han var yngre, och han var också självlärd, jag har aldrig sett någon göra så bra karikatyrer och jag är så himla ledsen att han slutade, han kunde ha kommit riktigt långt. Samtidigt, min mamma har en konstnärligt anlag, men hon har aldrig övat upp sig eller varit speciellt inne i det, men ändå kan hon rita helt ok teckningar. Min syster däremot, hon är helt värdelös och det vet hon själv :P . Det här gäller inte bara att teckna osv, vissa föds med mer anlag för t.ex. matematik, musik (finns ju vissa barn som bara sätter sig vid piano och vet precis hur de ska plinka för att skapa något helt magiskt!), laga mat, you name it! Man kan öva upp sig, men anlaget behöver man nog mer eller mindre vara född med… det är en sak att rita, en annan sak att rita känslan och  få teckningen att verkligen leva.  Konst är konst, men man märker när det där lilla extra finns med.

'-Headlights on the highway-'

Zabbio
10/23/15, 7:59 AM
#4

Hantverket att rita av en sak eller bild går att lära sig. Vägen dit är olika ång.

Mitt tips är att inse att du kommer få jobba för det, och sen välja hur du ska jobba. Börja med något du tycker om att rita och har motivation att lära dig (tar exemplet hästar för det var min ingång ;) ) och studera det.
Börja kanske med ett hästhuvud. Rita det så som du tror att det ser ut, gå sen och leta upp referensbilder och rita av dem, lite olika, några gånger. Prova sen att rita hästhuvudet igen, kanske med stöd av teckningarna du redan ritat av. Var uppmärksam på vinklar (hur mycket lutar just den linjen i förhållande till den andra?) Avstånd (om näsborren är en punkt och öronbasen en annan,  var emellan dem sitter ögat? halvvägs? 2/3 delar upp? 1/4 del?) , var på kroppen sitter egentligen benen fast? osv. Det känns förmodligen som att du redan vet vissa saker, men tittar du noga kan du ändå bli förvånad. Det finns en anledning till att nästan alla nybörjare ritar ögonen för högt upp på ett ansikte, till exempel ;)

Nästa gång kanske du över bakben, eller proportioner på samma sätt. Att leta upp handledningar som visar hur de är uppbyggda med ritade ''skelett'' på (väldigt enkla, bara streck oftast) kan hjälpa mycket.

Sen kan du blanda in ''tråkigare'' övningar, som att rita lådor och bollar. Öva på att skugga bollarna osv.  ( exempel: http://www.drawingandpaintinglessons.com/images/BD_ShapesForms.jpg )
Träna på figurteckning och poser när du lärt dig att rita grundläggande ääskelett'' till motiven osv..

Googla, men välj med omsorg. Många ''rita en häst'' är till exempel bara ett sätt att rita en viss häst i en viss pose och dessutom ofta  ganska dåliga från början med fel proportioner och så. De som är  bra visar tex lite hur hästen är uppbyggd. (om bogen på hästen bara är en cirkel, hur ska du veta att bogbladet kan röra sig så att armbågen (där vi tänker oss att benet är fäst, typ) kan flytta sig flera decimeter på hästkroppen? Bogbladet bör vara ett streck eller en triangel i grundskissen, så att man tydligt kan se var leden är).
När du lärt dig bollar och cylindrar ovan, kan de användas för att bygga upp former och figurer: http://www.joshuanava.biz/human-body/images/1776_42_100-human-structure-basic-drawing.jpg fast när man ''ser'' dessa formerna i figurerna kan det räcka med att teckna ännu mer förenklat och fokusera mer på pose och proportioner: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/61/0a/9e/610a9e46793b254fa76927ff0571b627.jpg

(alla bildlänkar från google bildsök på 'drawing basic shapes'')

Tex en sådan här handledning lär dig inte att se eller förstå, även om du kanske lär dig en schematisk bild som symboliserar en katt, ungefär som att en bokstav står för ett ljud… http://www.activityvillage.co.uk/learn-to-draw-a-cat (påfallande många ''vuxna'' handledningar liknar dessa).

Om du har lätt för engelska så är Sycras videor på youtube bra handledningar.

uhm.. men.. för att utvecklas bäst, så blanda att rita på frihand med att rita v referensfoton och öva på grundformer och att ''se''.  Fast försök inte lära dig allt på en gång. Börja med grundläggande konstruktion och eventuellt proportioner, lägg till riktig Anatomi, rörelsemöjligheter, dynamiska poser och skuggning senare..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
10/23/15, 8:03 AM
#5

Även om det finns de som verkar ha fötts med talang, så finns det också många som  helt enkelt ''bara'' har jobbar ar***et av sig och blivit duktiga :)
Det kan till och med finnas fördelar med att behöva jobba för det,  man får lättare att lära sig hur man ska komma förbi de där platåerna som kommer då och då när det känns som att man inte utvecklas alls, för man har från början fått fokusera på hur man lär sig och utvecklas, hellre än ''bara ritat och blivit bättre automatiskt''.

(fast jag hade ju inte varit ledsen om jag fötts som nåt underbarn heller ;) )

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[MikeW]
10/23/15, 8:13 AM
#6

Det är ingen som födds med en talang för att rita. Alla måste öva och öva jätte mycket, i flera år. Innan jag började så kunde jag bara rita streckgubbar, knappt det ens. Man blir bara bättre inom tecknande genom att öva och öva och vilja bli bättre.

Annons:
horribleatnames
10/23/15, 8:29 AM
#7

Öva, öva, öva är det som gäller för att bli bättre. Slutar man rita så blir man inte bättre på det. Tycker du ska fortsätta rita och måla. När en teckning eller målning känns "fel" kan du titta på vad du tycker ser fel ut och sen försöka "rätta till" det. Kör hårt!

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

[Tilde]
10/23/15, 12:06 PM
#8

Jag måste säga att jag visst tycker folk föds med talang. Vissa har en naturbegåvning och andra måste kämpa hårt för att komma dit. Men alla kan lära sig på ett eller annat sätt. Vissa kanske bara inte har den naturliga talangen att se skuggor, vinklar, osv. som andra och måste därför öva på det mycket mer.

Flee
10/23/15, 5:46 PM
#9

Det känns som att jag då kanske är ett hopplöst fall, ser alltid hemskt ut när jag ritar så någon talang finns inte överhuvudettaget. Det dödar min lust att rita eftersom det alltid ser förskräckligt ut och det känns inte som att jag kan bli bättre. Jag är ändå vuxen men allt jag ritar ser platt och helt overkligt ut och väldigt konstigt. 

Alla som skriver öva, vad ska man fokusera på? För att exempelvis rita en katt om och om igen lär inte leda till så mycket utveckling. Hur lär man sig bäst?

[Tilde]
10/23/15, 6:06 PM
#10

#9 Har det varit något jag tyckt var komplicerat eller så har jag tittat på youtubevideos där folk ritar det jag är ute efter. Då kan man lära sig nya tekniker eller studera bilderna och se vad man gör fel eller vad man kan göra bättre.

oddahviing
10/23/15, 7:47 PM
#11

Flee, rita det du vill rita. Du kan börja med vad som helst. Det finns konst som är jäkligt "enkel" men ser sjukt fint ut, det behöver inte vara jätte detaljerat, men vill du gå på detaljerat så ge dig sjutton på det. Mycket har med tålamod att göra. Ibland kan en teckning ta en hel dag att göra klart, ibland flera dagar. Man måste ha tålamod.

'-Headlights on the highway-'

Zolah
10/23/15, 9:09 PM
#12

se det som att för varje teckning så får du en krona, om du slutar så har du bara den mängd kronor du har. den mängden blir aldrig större om du inte ritar.

det är dock mycket lättare att bara ge upp för att man ser 'miljonärer' som redan sparat på sin förmögenhet - men om du jämför med den tid dom suttit med alla sina teckningar så är det inte så konstigt att dom fått en sådan rikedom.

[MikeW]
10/23/15, 9:24 PM
#13

#12 Väldigt bra exempel!

#9 Först kan du lista ut vad exakt det är du vill kunna rita. Vill du kunna rita djur så börja där, kolla på tutorials, googla, kolla på referensbilder på internet. Skulle rekommendera att du börjar lätt, inte realistiskt. Börja lite cartoony så att du kan få in proportioner och lätt uppfattning om ljus och skuggor. När du känner dig bekväm med det kan du börja realistiskt. Men ge inte upp efter några veckor bara, det tar år att bli väldigt bra. 
Jag gjorde litet misstag när jag började att jag försökte mig på realism på en gång. Vilket jag insåg inte var perfekt för mig vid den tiden.

Jag ville lära mig rita människor så i några månader fokuserade jag på att bara rita ögon, det var den enda jag ritade. När jag kände mig bekväm i det så gick jag vidare till munnar, näsa, huvudform och sedan kroppsform. Detta tog ca 2 år skulle jag säga. Såklart gjorde jag ju inte bara det hela tiden, och nästan allt jag gjorde det tog jag bort. 

Denna metoden har funkat jätte bra för mig, det kanske funkar för dig också. Men det beror ju helt på vad du känner. Ibland kan det vara bra att hoppa rakt in i realism, det beror helt på hur du känner. Du kan prova teckna samma motiv i olika tekniker och stilar. Säg att du vill rita en katt, försök dig på göra det cartoony, realistiskt och så. Och känn efter vad du tror kommer funka bäst för dig.

Sen kan du även gå på teckning kurser, om du känner att det skulle vara bra.

Annons:
Leramani
10/24/15, 9:28 AM
#14

Ett bra grundtips är att rita av något du ser.  När du ritar,  tänk inte på vad du vet, utan se på det du ritar av och se ljus, skuggor, former.  Använd pennor med olika hårdhet så att du kan få från svartaste svärtan till ljusaste grå,  det gör det lättare att få dynamik i bilden.

De Lapsus Resurgam

horribleatnames
10/24/15, 9:46 AM
#15

Ett till tips är: Försök att släppa/dumpa den inre kritikern! Vet själv hur det är att ha en inre kritiker som inget duger åt. Släpp/dumpa den så mycket du kan och rita på 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Leramani
10/24/15, 5:15 PM
#16

och strunta i vad #3 säger. Så tycker hen,  vi är fler som anser att ingen är född med perfekt nånting alls, utan att exponering för nånting,  t ex sång,  bilder,  trähantverk osv  med rätt influenser kan göra att någon blir jättebra tidigt,  men anlagen kan finnas orörda länge och med träning och vilja fås en utveckling så att personen kan blir precis lika bra som den som började som barn. Faktiskt.

 Vad beträffar anlagen, föds de allra  flesta av oss med anlag för bildseende och mönsteruppfattning,  då vi behöver dem för att vara bra jägare och samlare. (Det vi var sedan vi kom ner ur träden för vääldigt länge sedan). De är nödvändiga för överlevnaden och sålunda har vi dem.  Så du har samma som alla andra.  Kör hårt!

De Lapsus Resurgam

oddahviing
10/24/15, 8:57 PM
#17

#16 strunta i? :) jag sa inte att någon är perfekt, men jag antydde att vissa utvecklas mycket snabbare än andra, det går väl inte att neka, dessutom sa du ju just det själv? Menar absolut inget negativt. Dessutom tycker jag Flee redan har ett anlag som kan göra att hen kan komma långt om hen bara börjar - självkritisism. Är man ständigt missnöjd men inte ger sig, då blir man bättre eftersom man verkligen vill och ser vad som behöver bättras än att bara nöja sig med något halvdant. Bildseende och mönsteruppfattning är inte riktigt samma sak som att teckna något, de flesta av oss har ögon för att se, men vi behöver inte rita för att överleva.

'-Headlights on the highway-'

Flee
10/24/15, 9:40 PM
#18

Känns lite mer hoppfullt att fler säger att det inte är medfött, annars hade det varit kört för min del. Vet att barn lär sig snabbare så kan man verkligen bli duktig även som vuxen?  Det jag ritar ser verkligen inte klokt ut. :(

Tack för tipsen om hur man kan öva. Om ni kommer på fler råd på hur man kan träna för att bli bättre så skriv väldigt gärna, alla tips och ideer är välkomna.

Zolah
10/24/15, 10:11 PM
#19

Bästa egentligen är att rita sådant man tycker om, jag skulle aldrig blivit så pass duktig som jag är av att bara rita frukt skålar och hus ( det tråååkigaste jag vet i hela världen haha )

när jag var liten ritade jag av figurer från X-men tidningen till exempel.  Idag tecknar jag mycket från serier/tecknat för jag uppskattar deras innehåll - vilket gör att jag övar lättare ( min inriktning är ju då tecknat, cartoons etc )

en annan sak som är kul är att ha art jams med vänner, vi samlar ihop personer, köper massor med cola, kanske lite chips, sedan ser vi på filmer tillsammans och tecknar. Om man gör det som gruppaktivitet blir allt roligare ^^

en gång ritade vi till Rocky horrors picture show, där vi tecknade av varandra som om vi var med i serien vilket var hilarious xD

Jag tror det viktigaste när man är nybörjare… oavsett vilken ålder man börjar, är att man inte gör så tecknandet blir ett jobb i början utan något kul .

oddahviing
10/25/15, 12:22 AM
#20

#18 Självklart kan man bli duktig även som vuxen! Även då jag gått i perioder och knappt tecknat någonting så har jag ändå sett framsteg när jag väl börjat igen, och jag tror det främst är för att jag inte slutar att betrakta former och skuggor på allt i vardagen. Vill du kunna rita och måla fint, då ska du ge dig sjutton på det. Som Zolah säger, rita det du vill, inte massa tråkiga skålar och typiska träningsobjekt, rita något som du vill kunna hänga på väggen, hitta din egen still! Som jag nämnde förut, det finns massor av olika stilar och sätt att rita, vissa ritar helgrymma tecknade karaktärer medan andra går mer på detalj och realism, andra splashar färger med vattenfärg och något väldigt enkelt kan bli helt stört grymt. Konst har inte bara att göra med att avbilda något, men också att skapa något eget.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Leramani
10/25/15, 12:54 AM
#21

#17  Nej,  men bildseendet och mönsteruppfattningen utgör anledningen till att du och alla andra kan avbilda det vi ser,  på grottväggen eller på ett papper.  De behövdes för att hitta frukt och ätbara blad och se skillnad mot de giftiga bladen. Men du kan använda det för att teckna. Bra, va?

Ja, vissa har tur och får bra förutsättningar och hittar teckning tidigt,  andra väntar längre ,  men kan ändå bli lika bra. Faktiskt. 
Bra att vi alla kan enas om en sak. Teckning är roligt och vi tycker alla att Flee ska fortsätta teckna och ha roligt.

De Lapsus Resurgam

Zabbio
10/25/15, 4:57 PM
#22

Fast jag vill nog ändå påstå att om man vill utvecklas så snabbt som möjligt bör man  varva ''teckna det som är kul'' med att teckna ''tråkiga'' former och se på tutorials. Helt enkelt teckna med fokus och studera motiv och teknik medvetet även när det tar emot lite , samt varva med att bara skissa för skissandet. :)

Båda delar behövs för att skynda på utvecklandet,  i det fria skissandet implementerar man det man studerat mer eller mindre automatiskt. Och genom att även studera tex. Anatomi och proportioner, lär man sig se det när man skissar/tecknar fritt. Man övar upp att ''se'' motivet tredimensionellt för sitt inre öga, så kan man vrida på det på pappret också :)

Inte så att man ska sitta och teckna bilar om det är hästar man vill kunna rita, men grundläggande former, färglära och teknik är bra att få med sig. Vill man rita serie-stils hästar så är det ändå bäst att ha koll på formen bakom,  och kunna grundläggande Anatomi. Speciellt om man vill kunna rita dem med olika uttryck och från olika perspektiv.

Självklart är det bättre att 'bara' rita det man känner för än att inte rita alls. Men jag uppfattar det som att TS vill utvecklas så snabbt som möjligt och är beredd att jobba för att se resultat? Som en som bara ritat från minnet/fantasin och aldrig lärt sig grunderna för sig, vill jag ändå ge tipset att blanda nytta med nöje. Det har hjälpt mig att ta upp det nu trots att jag redan ''kan' det för att jag övat. Men varför uppfinna hjulet på nytt, när det finns så mycket grunder och hjälp att utvecklas?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

peterde
10/26/15, 11:41 PM
#23

Svaret om alla kan lära sig är att självklart kan alla det. Frågan är bara hur stort intresse du har, vilken stil du väljer och vart du själv sätter din gräns för vad du anser är bra. Viktigast är att du tycker det är kul. Annars är det inte din grej ;)

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

A
6/21/21, 1:14 PM
#24

Alla kan lära sig! Ett bra sett att lära sig måla är att testa måla efter nummer tekniken. Här finns ett stort utbud av måla efter nummer produkter: www.målaefternummer.se

[EM_L]
6/24/21, 4:00 AM
#25

#24: Den här tråden är 6 år gammal. Bara så att du vet.

A
11/4/21, 1:12 PM
#26
Mal efter tal - Hurtig og gratis levering til gode priser! Stort udvalg af mal efter tal og skræddersyede malerier. Altid miljøvenlige (og veganske!) materialer. Køb dit kit i dag fra vores e-mærkede shop! Vores maling er svanemærket og vores rammer er FSC-certificerede. Start din nye hobby idag eller bestil en gave!
[EM_L]
11/4/21, 4:33 PM
#27

#26: Hi! This thread is 5 years old and no one will surely reply. Also, it'd be better if you tried speaking Swedish here.

/Moderator for Teckning iFokus

Annons:
A
11/5/21, 1:22 PM
#28

#27: Oh no- i did not realise it was that old.

Jag måste försöka med min svenska

[Tismon]
11/5/21, 9:56 PM
#29

#28: Under profilnamnet kan du se datumet på varje inlägg. Högst upp med trådstartarens namn #0 så finns datumet när tråden skapades

Beneath every posters name is the date when their post was made. Beneath the op's name #0 you'll see the date when the whole thread was started.

  • Redigerat 11/5/21, 10:30 PM av [Tismon]
Upp till toppen
Annons: