Annons:
Etikettteckna-djur
Läst 1496 ggr
[postmortum91]
2015-12-03 02:45

kan alla lära sig rita?

Kan verkligen alla lära sig rita?
Jag har noll känsla för proportioner och kan inte rita någonting utan att titta av. Jag vet inte hur en katt ser ut, en häst, fågel eller något. Jag får liksom ingen klar bild i huvudet som jag kan utgå ifrån. 
Jag har stor fantasi i övrigt, men är mer en kännande person. Jag kommer enkelt på berättelser i huvudet. Däremot när jag minns saker så minns jag aldrig i bilder utan i känslor eller lukter. Vi är ju skapta olika, och kan jag verkligen bli duktig på att rita? Om jag ritar av något kan det gå helt okej, kan till och med bli bra. Men det är ju inte så svårt att rita av någonting heller. Däremot när jag ska försöka rita något eget som det går käpprätt åt h*.

Är jag dömd att suga på att rita?
Jag vill göra barnböcker och lära mig rita siameser och eurasierhundar, dock efter att ha försökt i 1 timme nu så känns det helt hopplöst. Ett barn på 5 år gör lika bra som jag. Jag kan ju inte ta någons teckning rakt av och rita av.

Annons:
[postmortum91]
2015-12-03 02:46
#1

Jag vill bara lära mig göra enkla tecknade roliga bilder, men jag kan inte ens göra det utan att ha en mall som jag följer till punkt och pricka.

tarantass
2015-12-03 05:06
#2

Inte för att jag är någon expert, men har man vilja och tillförsikt går det nog att bli bättre även utan så mycket naturbegåvning.

Bland yrkeskonstnärer (i alla konstarter) brukar inte heller stora talanger komma någonstans utan hårt arbete, och många litet mindre talanger har gått om större genom att ha högre arbetskapacitet eller tåla stress bättre. Det torde väl gälla även i mindre skala och även om man bara har sig själv att "tävla" med.

Varför inte "ta någons teckning rakt av och rita av"? Så gjorde de gamla mästarna hela tiden. Lära genom att ta isär och sätta ihop igen, så att säga, och genom att krypa in i den andras ögon och hand. Ett annat klassiskt sätt är att rita av fotografier.

Till egna motiv kan man ta delar från olika ställen, kanske göra om någon detalj som man vill ha annorlunda. Det finns ju mycket mellan att rita av och att uppfinna fritt. Även det fullt "godkänt" av de stora konstnärerna.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Katniss
2015-12-03 06:24
#3

Alla kan lära sig rita :)

R.I.P. Anton 💔

Zabbio
2015-12-03 09:46
#4

Om man är van vid att rita av så är det lätt att bli överkritisk när man försöker utan förlaga.  Detta för att det helt enkelt är vsårare att rita realism utan stöd när man inte är van.

Men mycket hänger på hur du övar. Leta upp bilder på de djur du är intresserad av och försök se vad som skiljer sig mellan dm och andra djur. Förstärk de egenskaperna om du vill göra mer ''tecknade'' karaktärer. Se på andra konstnärer (Disney tex) och se vad de har förstärkt på sina versioner, men måla inte rakt av.

Traditionella studier av anatomi/uppbyggnad, ljus och skugga etc är viktgt för att bli duktig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

peterde
2015-12-03 12:08
#5

Håller med Katniss. Alla kan lära sig.

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

Katniss
2015-12-03 12:24
#6

#5 Vissa tror att man föds med det, men det är snarare så att man bara måste öva, öva öva :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Hell
2015-12-03 15:28
#7

Ett hett tips är boken "Just draw it!" Den innehåller massa bra tips och övningar man kan göra. Den fokuserar även på att öva samarbetet mellan öga och hand, vilket är viktigt när man ritar.

Tycker dessutom att man lär sig mycket mer av att se former istället för att återge streck som redan är ritade. Det där med att rita något eget utan att det blir bra är ju inte så konstigt, mycket handlar om att göra + öva. En timme är ingenting i sammanhanget. 😉

Och skit i andras tecknade bilder för tillfället, utan använd dig av fotografier som referens eller verkligheten. Tecknade bilder är ju redan återgivet av verkligheten, och ska du använda det som utgångspunkt blir det svårt. Du har väl en eurasier? Rita honom! Själv ritar jag min finska lapphund.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[postmortum91]
2015-12-03 15:34
#8

#7 Tack! Men jag vet inte hur jag ska kunna rita honom som en seriefigur. Om jag ritar av honom går det hyfsat, men det är när jag försöker få honom att bli mer tecknad som det går åt pipsvängen.

Hell
2015-12-03 15:40
#9

Att göra något lätt är mycket svårare än det ser ut - mitt tips är väl att du ritar honom som han ser ut och sen, när du börjar få kläm på det, överdriver de drag han har och gör de mer serieaktiga. :) Du kan tex kolla på Disney, de gör många studier innan de ritar djur inför sina filmer och sedan gör de de mer serielika.

Googla tex "bambi concept art" så kommer du få upp en del olika bilder som kanske kan inspirera.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

jultor
2015-12-12 22:00
#10

Alla kan lära sig rita men vissa föds med mer talang än andra. 

Var längesedan jag la upp någon teckning här eller någonstans överhuvudtaget. Men som jag gör om jag vill göra om en riktig hund till en mer serie lik hund, är att titta riktigt noga på exakt alla former som hunden har. Typ som en eurasier har kort hår just i ansiktet (eller iaf min kompis eurasier har det), den formen just ansiktet är, utgå ifrån hur det är format  i olika perspektiv. Om man är osäker så är det ett väldigt bra sätt att utgå från bara former. Överdriv alla drag. 🙂

Upp till toppen
Annons: