Annons:
Etikettkritik-lätt
Läst 3290 ggr
Tokyo
12/23/15, 1:24 PM

(L) Kritik akvarell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fann ett gammalt akvarellblock under sängen, köpte lite billiga akvarellfärger och penslar som hårar, och nu skulle jag vilja ha lite kritik på den här bilden. Keep in mind att jag knappt rört en pensel förut och att jag inte vet någonting om teckning, målning och tekniker och sånt. Lite konstruktiv kritik skulle sitta fint med andra ord :)

Annons:
Niklas
12/23/15, 1:33 PM
#1

Jättefint. Jag skulle inte kunna åstadkomma något sånt där.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

The Fame
12/23/15, 5:40 PM
#2

För att vara total nybörjare i akvarellteknik är det väldigt imponerande. Jag tycker att du ska vara nöjd. Möjligen att djupkänslan skulle kunna jobbas på, till exempel genom att ha gjort björkarna längre bort ljusare och kanske landskapet i bakgrunden också. Vissa björkar ser lite ut att flyga också, så är det en effekt du inte är ute efter kan det vara bra att förtydliga vart de står.

Tokyo
12/23/15, 8:40 PM
#3

#2 Tack! Tänkte faktiskt själv på att träden som står längre bak nästan är mer framträdande i färgen än de som står längre fram samt att framför allt trädet längst till höger står lite ute i ingenstans lite sådär i efterhand. Tack så mycket för tipsen! Kommer nog inte ändra på bilden nu, men har insett att det är jävligt kul att måla så antagligen återkommer jag med fler bilder som behöver kritik inom en snar framtid och förhoppningsvis har jag då tagit till mig dina tips, haha. Är det förresten tillåtet att publicera fler bilder i samma tråd om man vill ha kritik eller måste man göra en ny tråd för varje bild? Vet att det på foto iFokus finns ett maxantal bilder man får lägga in i samma kritiktråd. Finns några såna regler här?

The Fame
12/23/15, 9:20 PM
#4

#3 Inga problem, kul att du tycker det är roligt! Jag har inte hört om någon sån regel, tror det går bra att lägga upp fler bilder här.

Lova1998
1/9/16, 1:09 PM
#5

Jag tycker det ser riktigt bra ut! Håller på med akryl och kan ingenting om akvarell, men tycker som sagt att det ser riktigt fint ut!<3

Tokyo
2/7/16, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har testat att måla med akryl för första gången nu! Kändes onödigt att starta en ny tråd så jag tänkte att jag kunde fråga om kritik här istället.

Annons:
kotarou
2/24/16, 9:12 AM
#7

Målar själv med akryl, men jag är inte så duktig på ge kritik och tips. Men något jag ser, är att du kanske skulle vilja använda mer färg i bilden. Så att canvasens struktur eller vad man ska kalla det, syns mindre. Nu är det ju vita rutor i den röda soluppgång/nedgång. (där syns det tydligast)

Lova1998
2/24/16, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

"Canvas mönstret" syns inte om man tar mer färg och då ser det redan mer proffsigt ut. Här har jag målat en bild med akryl och använt en slätare canvas eftersom jag är dålig på det där med mycket färg ;)

kaninsköld
2/28/16, 5:03 AM
#9

Du kan ju också först ha på ett lager av t. ex. vitt på kanvasen innan du målar, låta det torka och sen måla på med akryl. Bara ett tips 😃

Mvh Kaninsköld

Tokyo
3/4/16, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lite kritik på den här kanske? De smala linjerna (som inte direkt är så smala) ser väldigt ojämna och kanske inte så fina ut, samt att själva stolparna står snett, men förutom det?

Lova1998
3/5/16, 3:51 PM
#11

Riktigt fin!

Niklas
3/7/16, 9:54 AM
#12

#10: Att stolparna står snett behöver inte betyda att konstnären har schabblat. Ibland ser verkligheten ut så. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Tokyo
3/25/16, 4:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Mitt första försök till att måla någon slags galaxaktig sak, skulle vilja ha kritik på den. :)

Annons:
Tarotstollan
3/26/16, 6:02 AM
#14

#13. Jag tycker den är vacker, påminner lite om Vintergatan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tokyo
4/12/16, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag vill ha kritik på den här, även fast jag inte är riktigt klar, och även veta om ni tycker att jag borde lämna den som den är eller måla silhuetten av hustak och träd längst ner?

Tarotstollan
4/12/16, 7:33 PM
#16

Jag tycker den är fin som den är, tycker inte att du skall göra några större förändringar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tokyo
4/12/16, 7:52 PM
#17

Kom förresten på att molnen bör vara ljusa på undersidan istället för på ovansidan eftersom ljuset kommer nedifrån. Ska jag ändra det eller låta det vara "fel"?

Tarotstollan
4/12/16, 8:00 PM
#18

Tänkte jag inte ens på men det är ju upp till dig. Vill du ha en mer fantasi liknande tavla eller en mer verklighetstrogen? Viktigast är ju att du är nöjd med din bild.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Odd
4/15/16, 12:01 PM
#19

#15 Tycker den ser jättebra ut som den är, silhuetter skulle nog göra den lite tråkig och alldaglig.

När det gäller ljuset har du ju tänkt rätt, eftersom månen är ljuskällan precis som solen hade varit, och ljuset nedanfrån ser ut som om de kommer från en källa bakom molnen istället för under dem. Så jag tycker inte att det ser "fel" ut och gillar kontrasten av det mörkblåa mot de beigegula 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: