Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2290 ggr
Kasp
2015-12-25 10:27

Behöver hjälp och tips!

Jag är fruktansvärt dålig på att rita. 

Vad är bra övningar att göra för att snabbt bli bättre?  Behöver all hjälp jag kan få, kom gärna med konkreta förslag.

Är vuxen, kan jag fortfarande lära mig eller finns det hopplösa fall?

Annons:
[Devya]
2015-12-25 11:01
#1

Man kan alltid bli bättre på att rita. Det gäller bara att öva. Ta fram papper och penna, titta runt på nätet, googla och börja på. Svårare än så är det inte. :)

Zabbio
2015-12-25 12:07
#2

Låna boken ''att teckna med högra hjärnhalvan" :) Den är bra speciellt för de som är i början av sin teckings-resa.

Annars är det hårt arbete som gäller; studera ljus och skugga, grundläggande Anatomi (omdu vill teckna djur eller människor) proportioner och öva dig på att se saker som former, det vill säga tredimentionellt. En clementin är till exempel inte en cirkel - det är en sfär eller boll. Och där kommer perspektiv in i bilden, för vi kan inte rita tredimensionellt på ett papper.

Men klart att det går att lära sig. Alla kanske inte kan bli berömda konstnärer, men alla kan lära sig att avbilda en vedspis eller katt så att folk ser att det är en katt ;)

Variera mellan att teckna på frihand och att rita av foton eller Stilleben. Titta på det du ser, mät avstånd med din blick - hur mycket panna syns på bilden, hur ångt är avståndet mellan ögonbryn till hårfäste jämfört med avståndet mellan ögonbryn och näsa? osv.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Flöffo
2015-12-26 23:34
#3

Det är bara att studera och öva. Kolla på tutorials på YouTube, kolla hur andra tecknar, kolla i tecknarböcker, kolla foton, kolla runt omkring dig. Sen: öva, öva, öva. Det finns ganska många saker som man lägger märke till när man studerar grejer och övar, så småningom lär man sig hur vissa saker "ska" vara. Oftast (inte alltid) så får man tänka ganska mycket när man ritar - Anatomi, skuggor, ljus, proportioner. 

Jag brukar tänka att mörkt för det mesta betyder att något är längre bort, ljusare områden befinner sig inte lika djupt. Det gäller självklart inte i alla fall, till exempel inte när man ska teckna släta ytor, men det kan vara något som är värt att tänka på när man t.ex. tecknar ansikten. Det kluriga  är dock att man även måste tänka på hur ljuset faller, så att det inte blir helt knasigt med en massa olika ljuskällor utan så att skuggan faktiskt faller rätt. 

Var dock inte rädd för att testa, det gör inget om det blir fel eller om du inte tycker det blir bra. Våga testa nya tekniker. Att bara sitta och måla olika streck, trycka och hålla pennan på olika sätt, kan man lära sig mycket på :)

//Flöffo

[MikeW]
2015-12-27 10:42
#4

Det absolut viktigaste som finns, det är att inte ge upp. Och att verkligen ha intresset för det. Det kommer ta många månader - kanske år innan man anser sig själv vara "bra" på att rita. Det finns en video på youtube som jag hittade för ett tag sen. Efter den kommer du kunna rita ett "cartoon" ansikte hur enkelt som helst.

Det är bara att prova på och experimentera! :)

Kasp
2015-12-27 22:17
#5

Tar väldigt gärna emot mer konkreta förslag på hur man bäst övar. :) Lite exempel på vad som är bra att rita och träna på. När någon säger öva är det väldigt svårt att veta hur man gör det på bästa sätt.

Flöffo
2015-12-27 23:10
#6

#5 Skulle gärna ge förslag, men tycker det är jättejobbigt att förklara. En övning kan vara att sitta och titta på något och måla i blindo, alltså utan att slita blicken från föremålet och titta ner på pappret.  Du kanske kan låna en bok på biblioteket? Går att hitta många övningar på internet också annars.

//Flöffo

Annons:
peterde
2015-12-27 23:31
#7

Öva genom att rita av? Det viktigaste är nog bara att du börjar rita och hitta känslan. Ta fram papper o penna nu och rita lite olika former och tryck lite. Testa dig fram. (ungefär som att ge sig ut med bilen en tidig morgon när första snön har fallit under natten) Var inte rädd för att det ska bli fel för det tror jag många är rädda för. (Finns ju mer papper) Ställ nåt framför dig. t.ex en sax, mobil, snusdosa.. nåt. Och rita det du ser, inte det du tror att du ser. Sen vet jag inte hur bra/dålig du är på att rita men oavsett går det nog bra ;) Alla kan rita.

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

jossan...
2015-12-27 23:32
#8

det bästa sättet tycker jag är att välja att inrikta sig på olika saker i perioder och sedan börja göra allt möjligt, t.ex kan man inrikta sig på ansikten i helhet och ta reda på vad man tycker att är svårast t.ex så brukade jag ha problem med näsor, då kollade jag på videos och övade, även när jag kollade på film så kunde jag sitta och tänka på hur folks näsor faktiskt såg ut osv. Sedan så kan du börja med t. ex lite natur som träd och blommor och när du känner dig relativt säker på ett eller flera områden så kan du börja jobba mer på skuggning och ljus (vilket man även jobbar med när man övar på det man riktat in sig på) Men försök inte att tvinga fram något om du inte tycker att det är kul för då slösar du bara din tid. Varför har du så brottom förresten?

Gud vad bra jag stavar…

Kasp
2015-12-28 23:49
#9

Det är så svårt att veta vad som är bästa sätt för att lära sig och utveckla sig. Svårt med vad man ska öva på. Vad som är "bästa" att rita, hur man ska göra och så vidare. Blir också ledsen när jag ritar för det ser så illa ut, allt blir platt, konstigt och väldigt fult. Men det skulle vara roligt om jag kände att de kunde bli fint. Vill så gärna kunna rita för jag tycker egentligen att det är roligt. 

Så alla tips och råd ni har är välkomna, och väldigt gärna konkreta förslag på hur man ska öva och vad man ska öva på.

jossan...
2015-12-29 01:00
#10

som sagt varför måste det gå snabbt? Det krävs tålamod för att bli bra innom det mesta.

Gud vad bra jag stavar…

Kasp
2015-12-29 22:18
#11

Det måste inte gå väldigt snabbt men jag vill gärna veta hur jag ska träna för att utvecklas.

Zabbio
2015-12-29 22:30
#12

Har gett så konkreta svar jag kunnat i inlägg #2.
Komplettera med youtube videos som någon annan föreslog.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kasp
2015-12-29 23:56
#13

#12 Hittar inte boken på mitt bibliotek tyvärr och har inte möjlighet att köpa någon.

Annons:
[Devya]
2015-12-31 08:11
#14

Jag själv har varit dålig på att rita men jag övade och övade och nu är jag faktiskt ganska duktig, men ingen gav mig några råd om hur jag skulle rita utan jag bara började rita. Försök rita sådant som du tycker skulle vara kul, så gjorde jag och svårare än så var det faktiskt inte. Man klarar sig faktiskt bra utan några böcker.

Kadoor
2016-01-02 21:43
#15

Några tips:

*Kolla youtube klipp och se hur personerna gör. Det ger väldigt mycket tror jag! Har hjälpt mig väldigt mycket genom åren. Ett tips är att kolla på kanalen Sycra på youtube, hans videor är super bra och han är otroligt duktig på att förklara enligt mig. (Vet inte om någon tipsade om det dock.)

*Ge inte upp! Alla har börjat någonstans, oavsett om det var när man var liten eller lite äldre. Man behöver inte vara supernöjd i början. 

* Försök hitta vissa grejer du vill lära dig allra mest. Anatomi på djurkroppar? Skuggor? Gräs? Etc. Testa dela upp det och ta det steg för steg. Träna på stenar, gräs, berg, ögon, öron, näsor osv. var för sig för att sedan sätta ihop det. Kanske kan hjälpa på vägen. 
*Lägg gärna upp det du tecknar för att få hjälp med vad du kan göra ännu bättre. :) om du vill såklart.
*Studera bilder där djur eller människor står i olika positioner, kolla hur benen ser ut eller hur huvudet är format och så vidare. Vart sitter ögonen i förhållande till munnen, öronen eller näsan/nosen? Bland annat. 

Förstår att det kan vara otroligt svårt att veta vart man ska börja. Och att lära sig kan vara otroligt individuellt, vi alla har svårt för olika saker men jag anser att alla kan lära sig tids nog! Hur lång tid spelar ingen större roll, och vi utvecklas i olika takt. Men vi gör det hela tiden, tro mig. Vi gör det mer än vi faktiskt ser själva. Vet hur drygt det är att inte riktigt veta vad man ska göra och att inte känna att det blir bra, men övning ger färdighet som man säger. :)
Lycka till!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

17453daystoheaven
2016-01-07 19:33
#16

Jag brukade punkt-kalkera mycket. Alltså att man kalkerar genom att, istället för att göra hela linjer, rita ut punkter som man sedan utgår ifrån, var bra för mig när jag tränade bl.a proportioner.

 
/ ^\ Q /^ \

Kasp
2016-01-19 19:03
#17

Tack för tipsen. Fortsätta gärna skriva, är tacksam för all hjälp jag kan få.

Lova1998
2016-01-19 20:01
#18

För det första ska du inte tänka på att det blir fult! Tänk istället på hur mycket du utvecklat ditt ritande. Du kan ju studera två olika teckningar du gjort, den ena ska vara lite äldre än den andra, och så tittar du på hur mycket du utvecklats på tidsperioden mellan teckningarna! Det hjälper ju tänket :) Rita mycket! Titta på hur naturen ser ut vid olika tillfällen, studera ljus och skugga och bara rita :) Efter ett tag kan du titta igen på två teckningar. Då kanske du blivit ännu bättre! Det var iallafall mina tips!<3 Lycka till med ritande ;)

Luisa
2016-01-21 11:20
#19

Jag har inte läst alla inlägg, men mitt tips är att först "lära känna" pennan och hålla den på olika sätt, dvs. hålla den hårt, svagt, med spetsen eller med kanten av stiftet. Sedan är mitt bästa tips att inte bara rita med handen utan att liksom följa med lite med armen, Alltså rita utan att hålla på för mycket med handleden.

skogsmurmeldjur
2016-01-21 11:47
#20

Det är säkert någon som har sagt det redan, men ett bra tips är att göra snabba studier! Sätt en tidsgräns på 10 minuter och bry dig inte om huruvida bilden blir "bra" eller inte, målet är att öva! Det är lätt att man jobbar supermycket på en bild och då känns det såklart tråkigt om det inte blir som man vill, så därför föredrar jag att göra några snabba skisser innan jag sätter igång med något större och mer tidskrävande.

Sen är Kroki superbra! Om du inte känner att du vill hitta någon kurs så finns det olika verktyg online som man kan använda! 

http://artists.pixelovely.com/practice-tools/figure-drawing/

http://www.quickposes.com/gestures/timed

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Annons:
darkness
2016-01-26 06:51
#21

Det tips jag har är att hitta anågot som passar dig. Liksom jag, älskar manga/anime så jag har börjat teckna sånt, och jag har då börjat ritat utifrån att kolla på olika bilder som jag sedan ritar av. Jag började även med små steg. Tex, huvudform, ögon och senare gick jag över till överkropp. Nu försöker jag mig på händer och ben, samt få till hår bättre :) Allt tar sin tid, jag är själv vuxen och nybörjare, som tappar tålamod för fort x) Ge det tid, i början ser det knas ut, men ju mer du övar och övar så kommer du se förbättringar :) Lycka till!!

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Upp till toppen
Annons: