Annons:
Etikettdigitala-ritprogram
Läst 2882 ggr
_Fisken
4/11/16, 6:22 AM

Ritplatta Wacom, vilken?

Hej,
Dottern fyller år snart och hon ritar mkt på datorn. Är verkligen teckningsintresserad. Hon vill gärna ha en ritplatta. Då finns det två Wacoms som jag kan välja mellan med rimligt pris. "One by Wacom" (21 x 15 cm) 599 kr ELLER Wacom Intuos (15 x 10 cm) för 699kr. 
Är det stora skillnader mellan dem förutom storleken? 

Tacksam för svar.

Annons:
Zolah
4/11/16, 2:24 PM
#1

vad jag fattat om ' one' är att den inte har touch ( man kan använda händerna på den som en pekskärm )och att den inte har sudd ( man vänder på pennan och kan sudda bort saker. ) -tydligen är det en 'fail produkt' som dom sedan tog bort från marknaden och lät intuos vara kvar.

intuos kan vara mycket då det är 'serie namn' så behövs mer info vad jag fattar på wacoms egna hemsida.

_Fisken
4/11/16, 2:32 PM
#2

:-) Tack för det!! Jag Googlade på "Bad thing with One by Wacom" och fann just att den saknade Multi-touch(?) och hade en "pen without eraser".
Jag ska checka Intuos lite mer (den som Kjell & Company har).

Zolah
4/11/16, 2:35 PM
#3

#2

är nog så att man tex använder photoshop så ska man kunna sätta fingrarna på platten och sedan 'rotera' bilden. skulle jag gissa ^^ llite onödigt tycker jag, då jag har alltid den avstängd.

du kan ju länka så kan jag kika direkt på länken :)

_Fisken
4/11/16, 2:41 PM
#4

Wacom Intuos Draw har inte eraser heller. Se sista länken. Där står det ganska långt ner… (om det är så att den åxå saknar eraser kanske One duger som första platta?)

Kjells: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/moss-pekdon/ritbord-ritpennor/wacom-intuos-draw-ritplatta-152x95-mm-p61233

Om "one by Wacom":http://vincenwoo.com/wandm/a-little-story-of-one-by-wacom/

Om Wacom Intuos: http://www.parkablogs.com/content/review-wacom-intuos-2015-tablet-draw-art-photo-comic

Zolah
4/11/16, 5:54 PM
#5

gå med den billigare då, personligen tycker jag det är skönt med sudd sida för det tar bort ett moment där man måste ställa in suddet :) blir typ mer naturlig övergång mellan traditionell och digitalt.

skogsmurmeldjur
4/11/16, 6:11 PM
#6

Tror båda fungerar som första ritplatta! 

Jag personligen använder aldrig  sällan suddet på andra sidan av pennan, det går ofta använda ett kortkommando för att byta till sudd i programmet man ritar i och jag upplever att det är smidigare. Använder inte heller touch personligen, så det är inget jag skulle tycka var viktigt om jag köpte en platta. 

En sak som kan vara värt att kolla är om ritytan skiljer sig åt eller är lika stor, för det kan vara skönt att ha så stor yta som möjligt. Se till att då kolla specifikt på ritytan, kan vara lite rörigt när de anger måtten på dem ibland, haha

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Annons:
_Fisken
4/11/16, 6:28 PM
#7

Ok. Ingen av dessa två har eraiser.  Det får bli den billigare One då det är hennes första platta. Nu har hon suttit o pixlat hela vintern och sen kollat en massa Youtube-videor på dessa plattor och vilka teckningar det går att göra.  Kanske jag får testa den innan köp? Jag vet att Clas Ohlson har såna där hyllor med en massa demo.ex liggande.

Zolah
4/11/16, 7:39 PM
#8

gör så :)

kolla också om ev. väska - vet att det är ngt jag alltid önskat funnits då jag fick min första. går jua lltid att sy en med ^^

_Fisken
4/12/16, 7:10 AM
#9

Zolah, du verkar rita. Har du några alster att visa upp? På nån hemsida eller nåt?

Zolah
4/12/16, 9:50 AM
#10
_Fisken
4/12/16, 10:04 AM
#11

Superfina! Otroligt….hur mkt är "för hand" och på platta? Kanske allt på platta?

Gillade verkligen "Facial Expressions"!!

Zolah
4/12/16, 11:27 AM
#12

#11

Det mesta som är från dom senaste 2-3 åren är platta skulle jag misstänka :)

och tack ^^ det är en feature som finns i nya photoshop där du kan animera små snuttar själv :) håller på lära mig mer via jobbet. ( gör reklam xP )

det här är där jag jobbar, allt grafiskt har jag gjort där. Logga till dom små ikonerna på varje Medarbetare :)

http://goldtown.se/

_Fisken
4/12/16, 11:41 AM
#13

:-) Jag sitter just nu o lyssnar!  (Spelas lååångt upp i Sverige!)

Kul. Jag har fått för mig att Photoshop är gratis nuförtiden?  Men dotra har andra prog också. Jag hänger inte med riktigt…

Annons:
Zolah
4/12/16, 11:45 AM
#14

#13

det är inte gratis, däremot kan man sätta sig upp på en månadsbetalning så man får tillgång till alla deras nyaste saker.

Dom klantade dock till sig med en version som folk kallar 'gratis' men photoshop själva menar att det finns öppet bara för att dom klantade sig och det är upp till personer själva att bara nyttja den om dom har köpt licensen.

när man köper en tablet brukar man få lite gratis grejer, tex artrage och elements ( som är en sämre version av photoshop och till för bildredigering för foton )

_Fisken
4/12/16, 8:16 PM
#15

Zolah! Var o köpte One i eftermiddags. 499kr. Har installerat den på hennes dator. Den funkar! Hon kommer imorgon och som bakgrundbild på hennes burk har jag skrivit "Hej Emma! Puss!" med denna platta. Ha ha. Hon kommer att bli super-sugen o få presenten redan imorgon! Icke-sa-Nicke!  Jag har packat ner den och slagit in den!

Zolah
4/12/16, 8:29 PM
#16
_Fisken
4/19/16, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Haha! Hur lyckat som helst! Nu sitter hon där och ritar Balto! Hon gillar verkligen programmet SAI tillsammans med plattan. Sen kör hon Ctrl+Z med vänsterhanden…så eraser var inte speciellt nödvändigt. Hon ropar hela tiden att jag ska komma å titta! Ska bli verkligen spännande o se hennes alster sen!

Zolah
4/20/16, 9:28 AM
Upp till toppen
Annons: