Annons:
Etikettteckna-människor
Läst 2739 ggr
Staris
4/20/16, 11:06 PM

att börja teckna

Hellu!! Jag tecknade ganska mycket förrut men har helt tappat motivationen nu! ritade för det mesta vargar och hundar men det blev typ ut tjatat. Skulle vilja börja rita människor men det är sååå svårt.. blir inte alls bra! Någon som har tips? alltifrån tekniker till ideer till bra material som kan behövas.

Annons:
Eawysims
4/20/16, 11:16 PM
#1

Material beror på vad du föredrar, vissa gillar att rita på datorn, vissa gillar att rita med blyerts man får helt enkelt prova sig fram. Försök kolla på youtube hur andra ritar människor, försök se vilka tekniker de använder.

http://eawysims.blogg.se/ - Min simsblogg (nyheter, historier, cas m.m.)

oddahviing
4/20/16, 11:40 PM
#2

Youtube är bra. Lägg mycket tid på olika delar. Börja med att få till form + vart ögon, näsa, mun ska sitta. Måla i tunna lager (lätta o sudda) och ändra tills du är nöjd. Sen börjar du med detaljerna när du har hela perspektivet.

'-Headlights on the highway-'

skogsmurmeldjur
4/21/16, 11:02 AM
#3

#0 För mig fungerar det bättre att göra 100 snabba skisser än att stirra på samma bild i timmar om det är något som jag tycker att det är svårt. Sen är Kroki superbra (och supersvårt)! Det finns olika verktyg på nätet som är bra om en inte vill gå på en kurs eller liknande.

Exempel på verktyg: http://artists.pixelovely.com/practice-tools/figure-drawing/ 

Eller denna: http://www.quickposes.com/gestures/timed

Sen, det svåraste kanske, försök att inte bry dig om huruvida bilderna blir "Bra" eller "fina", utan se på det som en del i att bli bättre, så kanske det är lättare att inte fastna eller tycka att det är tråkigt.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Zolah
4/21/16, 2:39 PM
#4

för mig var en vändpunkt då jag började göra berättelse i bilden istället för att bara göra en avbildning

oddahviing
4/22/16, 11:46 AM
#5

#3 Måste bara tillägga att när man stirrar på samma bild i timmar, kan förstå om det blir tråkigt, men det är faktiskt så du börjar minnas former och får in ett mer detaljrikt sätt att teckna på om du vill bli riktigt duktig. Snabba skisser är bra att variera med, eller i början om man är nybörjare för att få in snitsen med pennan, eller också för helt enkelt träna upp sig att rita snabbare. Men att ta sig tid med detaljer får fram de bästa resultaten.

'-Headlights on the highway-'

skogsmurmeldjur
4/22/16, 1:24 PM
#6

#5 Skulle väl tro att det bästa (rent utvecklingsmässigt) är en kombination av båda, beroende på vad du vill jobba på. Eller helt enkelt vilken process som fungerar för en själv, är man typen som gärna jobbar på samma bild i 40 timmar så ska man ju såklart göra det! Vet dock inte om jag håller med om att man börjar minnas former på ett bättre sätt av det, jag gör det inte i alla fall, men det är ju naturligtvis såklart olika för alla.

För mig har det varit mycket med effektivt med Kroki för att få en känsla för kropp och former, då ofta övningar som sträcker sig mellan 30 sekunder och kanske studier på en hel dag i sällsynta fall. Sen när jag faktiskt ska göra ett illustrationsjobb eller något som jag ska använda till något, då är det en helt annan sak.

Som sagt, allt beror ju på vad man är ute efter, det allra viktigaste, speciellt i början, är nog att hitta ett sätt som gör att det blir roligt att rita, och sen göra det mycket oavsett om resultatet blir väldigt genomarbetat bild eller flera skisser som har hjälpt en att förstå någonting nytt.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Annons:
[HundochKatt]
4/28/16, 7:58 PM
#7

Jag har nyligen själv börjat att teckna igen och även börjat måla med färgpennor efter ca 30 år - någon enstaka teckning gjorde jag under de åren, som jag aldrig var riktigt nöjd med. 

Jag märker själv att jag utvecklas hela tiden och jag känner själv att jag har mer tålamod idag än när jag var ung. Jag tycker just detaljerna är roligast, skuggningar, hårstrån osv.  för det är då det växer fram något som blir något. Och inte bara en platt streck gubbe. Jag tecknar och målar när jag känner för det och kan sitta med en och samma bild 1-2 timmar upptill 6-8 timmar åt gången. (En bild tar alltså flera dagar i anspråk för mig, innan den är färdig). Jag känner också att ju mer jag lägger ner tid så blir det bättre. Dock ska man sluta innan det blir överarbetat. 

Bra sätt är att teckna med bara blyerts. Då kan man sudda, göra om osv. 

För att träna på konturer, som jag tycker är tråkigt och tar för lång tid innan jag börjar med de roliga detaljerna så har jag alltmer börjat rita konturer mot ljus (beställt ett litet ljusbord nu). Inget fel i det, för även riktiga konstnärer kan göra så. Man får lite hjälp på traven och kan lägga ner mer tid på det som man tycker är roligast. 

Titta på You Tube, där finns massor av tips man kan ta till sig. Själv tittar jag mycket på Lachri Art, eftersom jag lär mig nu att måla med färgpennor.

Ugglemor.
4/29/16, 5:39 PM
#8

De material som jag använder såna simpla saker som en mekanisk penna och stift i olika hårdheter, sudd, ritpapper, vanliga blyertspennor, dator (inspiration, youtube bl.a), och mina händer. Använd det du har hemma, det duger bra. Man behöver inte ha en ateljé full av saker för att kunna teckna eller uttrycka sig konstnärligt.

Kadoor
5/3/16, 8:43 PM
#9

Nu tecknar jag själv inte människor, mest för att jag inte tycker att det är så roligt. Men för att lära sig är det väldigt bra med repetition, studerande av former, bilder etc, att testa själv och så vidare. Det är väldigt individuellt hur snabbt en lär sig. För en del går det fort medan det tar längre tid för andra. 
I början är det bra att använda vanliga, billigare, skisspapper som går att slösa på. Då kan du enkelt träna på kroppsdelar, att teckna hela kroppar, skuggning etc. utan att vara rädd för att slösa dyrt papper. Vill du lägga ner mycket tid på en teckning kan du det med såklart. Det viktigaste är att det ska vara kul och att du känner att du utmanar dig själv en del. En vanlig blyertspenna och sudd fungerar utmärkt i början, när du har börjat lära dig mer och vill testa nya tekniker, stilar etc. så kan du köpa lite fler material som passar dig. :)
Lycka till!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Hell
5/12/16, 9:16 AM
#10

#3 Åh vilka bra tips! Precis vad jag behövde! 

Till TS: Jag tipsar alltid om böckerna Just Draw it!/Just paint it! Dom är jättebra och fyllda av övningar som är till för att öva upp din öga-till-hand-koordination. Det jag gillar så mycket med dem är att de verkligen pushar på att det är bättre att göra än att inte göra, och så är det ju verkligen! Var inte rädd för att misslyckas eller att det inte ska bli bra, utan -gör-. Jättebra träning.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Rebexi
5/12/16, 12:54 PM
#11

Jag skulle rekommendera att skissa massa snabba skisser, för att lära dig hur människokroppen "fungerar". Det är jättebra att sitta ute på stan eller parken och snabbskissa människor som går förbi, eller se någon serie och skissa av karaktärerna, då kan man ju pausa också :)

För när du väl har börjat förstå hur kroppen "fungerar" med balans, proportioner osv så kan du sen använda teknikerna du har använt förut på människorna :)

Upp till toppen
Annons: