Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1252 ggr
BokDuvan
6/4/16, 11:50 AM

Pennor- användning

Hej! Blyerts är ju indelat i en hårdhetsskala, men jag undrar vilka pennor som lämpar sig bäst för t.ex skuggning, detaljer och så vidare

Annons:
Zolah
6/4/16, 12:10 PM
#1

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blyertspenna

mycket är på känsla, hårdare pennor är väl bättre för detaljer/päls strån medans mjukare för att sätta svärta och skugga.

Personligen leker jag mest med en vanlig penna, och övar svärta etc med den.
Vilket jag tycker är bästa, sedan kan man experimentera med dom andra :)

kom dock ihåg att skaffa ett fixativ så att dom mjukare pennorna fastnar och inte kletar överallt

IceTee
6/14/16, 2:10 PM
#2

#1 jag har några frågor om fixativ!
Kan man använda samma typ till båda blyerts som kol? 
Kan de användas på de flesta papper eller krävs något speciellt? 
Måste man riva ut teckningen från blocket eller räcker det med att skydda allt under med ett tjockt papper mellan teckningen och sidorna under?
Var köper man fixativ billigast som ändå är bra?

Medarbetare på Skor iFokus

Zolah
6/14/16, 5:48 PM
#3

Jag har använt det till både kol, krita, blyerts och ett till medium jag glömt vad det heter D;

har också använt det på alla sort papper, även aquarelle papper.

jag brukar göra så att jag bara lägger skräp papper över resterande block och sprejar en bit ovanför. det kan dock bli buckligt av fukten som tillkommer och ljusa upp lite så ibland får man bättra på och sedan köra lite mer fixativ.

Jag har alltid köpt från butiker där jag gått skola eller bara i stan jag bor i så har ingen aning, dom säger docka tt man ska kunna använda hårspray. Men inget jag personligen velat testa xP

IceTee
6/14/16, 6:29 PM
#4

#3 kan man tejpa ner kanterna på pappret för att minska risken för det buckliga tro? 🤔

Medarbetare på Skor iFokus

Zolah
6/14/16, 8:10 PM
#5

Kan funka?
använd då tejp som är speficikt för sådant - ELLER så kan du alltid försiktigt stryka pappret.

men allt är bra att testa innan , så inget av det du använder beteer sig skumt

Lova1998
9/10/16, 4:37 PM
#6

Har testat hårspray funkar fint men tycker dock att det är bättre med fixativ

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: