Annons:
Etikettallmänt
Läst 1705 ggr
Dunbar
2016-08-25 11:50

Grunder i teckning

Hej!

En liten fundering, jag är helt grön på det här med att teckna. Har precis köpt mig en iPad Pro 9,7 och en Apple Pencil, och vill lära mig teckna på den. Men eftersom jag inte tecknat förut så är min fundering, kan man köpa böcker som är inriktade på teckning på papper och applicera dom grunderna på en iPad? Ritprogram har jag, såsom Procreate, Pigment, Sketchbook X och Adobe Sketch. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter :)

Annons:
Choklad
2016-08-25 12:05
#1

Det är nog i nte riktigt samma sak att rita irl som att rita på en Ipad. Jag kan rekommender dig att lära dig att teckan irl först, så att du kan just grunderna. Det är övning som gäller

U R us

Dunbar
2016-08-25 12:13
#2

Förstod det, misstänker att man behöver bra papper att börja på. Men det måste väl finnas i en vanlig bokhandel? Du kanske vet någon bra butik online? där man kan inhandla diverse verktyg.

Niklas
2016-08-25 12:14
#3

Jag tror att tekniken är ungefär samma men att känslan skiljer, precis som mellan blyerts och kol till exempel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Choklad
2016-08-25 12:21
#4

Du behöver bara vanliga kopieringspapper i början att öva och skissa på. Och en vanlig hb penna. Helt inget suddgummi, låt de linjerna som blev fel finnas kvar, så att du kan justera felen utifrån dem.

Rita av din omgivning, börja med enkla skisser, inga konstigheter. Bara själva linjerna på föremålet du ritar av. Detta kan du ju samtidigt göra på din IPad också. Rita av muggar, de är lätta. Först en fyrkant, sedan ett öra om man vill. Studera muggen och se hur den formar sig det finns även cirklar på och i en mugg.

Känslan av hur pennan/kolet känns och ser ut på riktig kan vara intressant att jämföra med skillnaden på Ipadens dito.

Det handlar om att lära sig hur formerna kan hanteras och det lär man sig genom att öva flitigt.

U R us

Upp till toppen
Annons: