Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1917 ggr
[HundochKatt]
10/8/16, 12:58 PM

Suddgummin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det finns en uppsjö av olika sorters suddgummin och jag har provat en hel del för att hitta dem som jag tycker bäst om och använder mest. 

1) Faber-Castell Art Eraser Dust Free använder jag som vanligt suddgummi och när jag ska sudda större ytor. Den smular sig inte utan det blir mer som ihoprullade bitar. Kladdar heller inte ner teckningen som vissa suddgummin kan göra. 

2) Faber-Castell Knådgummi. Konstnärernas bästa vän, skulle jag vilja påstå. Finns i andra märken, men det är endast den här som jag har provat. Man kan forma den hur som helst och ta större ytor, mindre ytor och göra streck med.  Ett jättebra medel för att göra highlights med. 

3) Faber-Castell suddpenna. Har jag använt en del, innan jag hittade nedanstående sudd. Använder den ibland fortfarande. 

4) Tombow Mono Eraser Rund tipp. Världens minsta suddgummi. Otroligt bra till mindre ytor, en liten prick eller tex. linjer för morrhår, highlights. Ett sudd som jag inte kan vara utan. För att göra ren tippen eller forma den platt igen så brukar jag ha ett sandpapper att dra den på några gånger. Finns refill att köpa så man behöver inte köpa en ny penna varje gång. 

5) Tombow Mono Eraser. Rektangulär tipp. Näst minsta suddgummit. Även denna är bra till mindre ytor och linjer. Använder den lika mycket som lillebror ovan. Även denna finns det refill att köpa till och jag använder sandpapper även till denna.

Annons:
Lova1998
10/8/16, 8:43 PM
#1

Å herregud! Är det bara jag som använder första bästa sudd?

Storip
10/8/16, 9:59 PM
#2

#1 Samma som jag alltså ;) men föredrar mitt faber castell sudd…

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Odd
10/9/16, 9:40 AM
#3

Trevliga tips, suddpennor är fantastiska att använda när man behöver mer kontroll =) Jag hittade ett paket Derwent Suddpennor som ser ut som vanliga blyertspennor med en borste på ena ändan, för att slippa behöva dra handen över teckningen när man ska bli av med sudd-dammet (tidigare använde jag en vanlig ren pensel). Man vässar fram suddspetsen med en vanlig pennvässare. Kommer inte ihåg hur mycket de kostade men de var ganska billiga, två i ett paket och tror att jag köpte dem på Clas Ohlson

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
10/9/16, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Jag är nog lite av en nörd av konstnärsmaterial och vill helst ha material med kvalité som hjälpmedel. 🤪 De suddgummin som jag har, har inte kostat så mycket, men de är väldigt bra allihop och användbara. Andra sudd tycker jag har förstört mer än gjort sitt jobb. 

#3 Kanske något sådant här du menar? 

Dock är denna en Faber-Castell (slog mig att jag har mycket material av märket F-C, så det måste väl borga för kvalité) för färgpennor. Den är bra att sudda bort oönskade streck med eller sudda bort lite för att ändra färg, highlights osv.

Odd
10/9/16, 1:54 PM
#5

#4 Jadå en sådan är det, fast mina är bara stumpar vid det här laget haha

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
10/9/16, 7:31 PM
#6

#5 Ja, då börjar det bli dags att köpa nya då. Jag själv försöker se till så att jag alltid har en ny - extra hemma ifall någon tar slut eller blir stulen av någon hund. 🤪 Min första F-C Art Eraser Dust Free fick ju en av hundarna tag på vid obevakat ögonblick. Hittade lite smulor varav en bit som jag kunde använda. Så jag köpte en till på en gång, därav har jag fotat den nya på bilden ovan. Knådgummi har jag alltid en ny redo ifall den gamla börjar bli dålig (mättad). Refiller har jag till pennsudden. 

Ve och fasa om något av det tar slut och jag inget har i reserv. Är nog en riktig nörd när det gäller konstnärsmaterial för jag köper alltid på mig extra av sådant jag använder mycket. Ex. sudd och vissa färgpennor, Inktense vit och svart osv.

Annons:
Lova1998
10/9/16, 9:14 PM
#7

#4 Ja, önskar jag hade lite mer grejer jag faktiskt behöver 😂 har typ hundra pastellfärgspaket och använder ett… Så jaa ;)

Upp till toppen
Annons: