Annons:
Etikettteckna-djur
Läst 3078 ggr
[Annsofie28]
2017-01-01 12:02

Lära mig teckna

Hej jag håller på att lära mig teckna djur. Och jobbar på det lite varje dag. Och det är en sak jag inte tokig går till och det är pälsensen som är svårt. Jag har inte tecknat så länge men jag vill ju den ska se mer levande ut om det är en katt jag gör. Men är svprt att teckna päls. Nån som vet hur man ska göra.

Annons:
[HundochKatt]
2017-01-01 12:46
#1

Det kan ju vara enklare om du la upp en bild på något av det du gjort så man ser hur du tecknar nu och utifrån det ge dig råd och tips.

[Annsofie28]
2017-01-01 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Här kommer det nåra bilder

[HundochKatt]
2017-01-01 19:41
#3

Jag ska försöka beskriva hur du kan göra, men ikväll har jag inte tid. Kanske imorgon.

[Annsofie28]
2017-01-01 20:41
#4

Det behövs inte kan leta mig fram på nätet annars

[HundochKatt]
2017-01-01 21:50
#5

Ok, det finns mycket videos på Youtube hur man kan teckna päls.

[Annsofie28]
2017-01-02 17:13
#6

Är läte om det finns bilder hur man gör päls så man kan kolla på.

Annons:
horribleatnames
2017-01-02 17:47
#7

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

[Annsofie28]
2017-01-02 19:17
#8

Okej tack

[HundochKatt]
2017-01-02 20:06
#9

Jag har nu lagt ut en tråd om att teckna päls som du kan se HÄR!

[Annsofie28]
2017-01-03 08:54
#10

Okej jag måste köpa mer pennor och snåt nya knådgummi innan. Men tack för tråden du sicka.

Choklad
2017-01-03 11:28
#11

Hur man målar, hon pratar rätt mycket men ha tålamod 

ska se om jag hittar hur man ritar päls också, verkar vara svårt att hitta

U R us

Choklad
2017-01-03 11:40
#12

Jag hittar inga bra videos nånstans på hur man tecknar päls, men jag rukar göra små sträck och jag sätter dem väldigt tätt, jag börjar nerifrån och upp. Studera hur riktningen går på pälsen på t ex katten, i ansiktet går den utåt från ansiktet, och på själva nosen i små raka streck. 

Du ser hur långa streck du vill göra, ju längre ju fluffigare blir pälsen och har man ett djur med fluffig päls så gör man lite kurvor och leker lite med formen. Man kan tryck lite hårt för mörkare päls (eller ta en mjukare blyerts) och hålla lött i pennan för en ljusare päls.

Då du är klar med pälsen och om du vill göra den ljusare eller vill ha den att länka lite, så sudda lite lätt eller tills du känner dig nöjd.

Du kan ha en bomullspad eller en tygbit att smeta ut blyertsen med över hela pälsen, sedan gör du om pälsen igen, ritar i den streck/strån som du redan har ritat och md hjälp av suddit skapar du nya ljusa partier. Studera en katts eller annat djurs päls, och se hur den "beter" sig i ljus och mörker.

U R us

Choklad
2017-01-03 11:45
#13

på en varg men principen är densamma ungefär

U R us

Annons:
[Annsofie28]
2017-01-03 12:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Oke ska kolla på bilder. Köpte mer pennor idag

Choklad
2017-01-03 13:29
#15

# 14

👍 fina pennor

U R us

[Annsofie28]
2017-01-03 13:57
#16

Tack

[Annsofie28]
2017-01-03 15:34
#17

Det med päls får jag nog vänta med och fråga nån som kan för hur jag än gör så blir det mest kladd av det.

[HundochKatt]
2017-01-03 16:15
#18

#17 Det är något man måste träna på. Det blir inte bra i början, men ju mer man tränar så förstår man tekniken bättre.

[Annsofie28]
2017-01-03 16:51
#19

Okej får träna på ett vanligt papper innan kanske

[HundochKatt]
2017-01-03 17:01
#20

Ja, det kan vara en idé så du får in tekniken. 

Sedan är det så att man behöver inte teckna all päls så verklighetstroget som möjligt. Det finns tecknare som gör underbara teckningar genom att teckna bara en del av det, så att det bara ger en illusion av päls. Svårt att förklara det här, men man känner själv vad som är bäst för en själv och hur detaljrikt man vill göra en teckning. 

Jag ska se om jag kan göra en enkel steg för steg teckning. Som kanske hjälper dig bättre än det jag hitills gjort.

Annons:
[HundochKatt]
2017-01-03 18:12
#21

Nu har jag fyllt på med lite steg för steg bilder under tråden teckna päls.

[Annsofie28]
2017-01-03 20:09
#22

Okej tack då ska jag testa det nån dag

Choklad
2017-01-03 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Tekniken med päls går ut på att du har en penna, en hb-penna, den är inte för hård och inte för mjuk.

Börja med att hålla i pennan lagom hårt, och tryck inte för hårt mot pappret, du kan ha ett vanligt kopieringspapper.

Dra streck nerifrån och upp och sätt dem tätt bredvid varandra, upprepa tills du fr en pälsliknande "remsa" . Du kan också leka lite med  andra pennor, bläckpennor, färgpennor penslar, och se hur de skapar olika uttryck. 

Börja nedifrån på remsan, och fyll på med ett nytt lager streck, ca tre millimeter uppåt och inuti de första strecken, fyll på hela pälsremsan. Du ska ha någon millimeter mellan de första stråna, så att du har plats då du ska fylla på den raden sedan då du gör den andra raden strån, ovanpå de första.

Tricket är att pälsen sk se luftig men tät ut, beroende på vilket djur du vill avbilda. Jag ritade med bläckpenna.

U R us

[Annsofie28]
2017-01-04 08:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Lägger upp en bild jag har hållt på med.

Choklad
2017-01-04 10:03
#25

Du är på bra väg, dessutom tycker jag om dina djur för de är så uttrycksfulla.

Låt stråna följa varandras riktning,  och fyll pappret streck för streck.

U R us

[Annsofie28]
2017-01-04 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Tack kul att höra. Jag vill inte ha så mycket päls utan bara att det ser ut som lite päls vill inte görs så verklighets bilder

[Annsofie28]
2017-01-05 09:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Här är en bild på ett försök på en liten basset hound jag försökte tcenkna. Säg vad ni tycker. Ska förbättra tassarna bättre och öronen.

Annons:
Aleya
2017-01-05 11:07
#28

Ett tips till dig ts är kanske att använda mer hjälplinjer. Så att saker blir mer syntetiskt. Ett tips är att du börjar rita på sådant där fult rutigt papper från kollegieblock, men gör rutor på ett visst antal rutor, drar lätta raka linjer så att du kan placera ögonen på samma nivå och öron också. Tror det blir lättare om du börjar med att öva på enbart ansikten och inte hela kroppar, och sedan fortsätter när du känner att du är säker på hur du gör ansikten av olika djur.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Annsofie28]
2017-01-05 11:30
#29

Du är det så att jag är ny på detta och inte hålla på så länge sen tycker jag hatt ögonen är ungefär lika och öronen jag är inge proffs tecknare. Så jag övar på saker än. Och gör så gott jag kan

Aleya
2017-01-05 11:48
#30

#29 ta det inte som kritik. Jag gav dig ett tips om hur du kan gå tillväga för att få saker placerade mer rätt och att du börjar med att koncentrera dig på en sak = ansiktet och sedan när du känner att du är nöjd med dom så gå vidare. Tråkigt att du lämnade för att man bara vill vara snäll och ge tips hur man kan göra för att ta sig framåt och inte koncentrera sig på att göra hela djur då det är svårare. Utan ta en sak i taget. Och hur du gör det lättast. :/ För hjälplinjer är otroligt bra. Det använde vi ofta i skolan då vi skulle lära oss att skriva och himla bra då man skrev skrivstil. Så det var absolut inte meningen att såra dig på nått sätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Annsofie28]1
2017-01-05 12:06
#31

Okej förlåt. Men jag kollar på bilder på nätet ibland gör jag Linjer och ibland inte. Har även en tecknar bok.

Aleya
2017-01-05 12:20
#32

#31 ja jag har sett att du har en bok tidigare i din andra tråd. Men man behöver inte slå sig gul och blå för att det inte blir rätt i början heller. Vissa (jag inkluderad) som tecknar är inte heller bra på att göra verklighetstroget. Jag är bättre på att rita animerat. Manga/anime stil och annat tecknat (grym på snobben är jag) Så det är också ett tips. Öva på att rita typ snobben och annat som är "lätt" att rita för att bygga upp ett självförtroende för teckning. Eller ett annat tips är att rita Mulle. Han minns jag var kul och lätt att rita då han bestod mest av bollar i sin uppbyggnad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Annsofie28]1
2017-01-05 12:25
#33

Okej. Ska kolla runt lite på nätet . Jag gick tips på att inte använda mig av stegen i boken utan försöka kolla på färdiga bilder. Men tack för tipset. Jag försöker lite varje dag ovh när jag har tid.

[HundochKatt]
2017-01-05 13:11
#34

#33 Det jag skrev i tidigare trådar om att inte använda stegen, var just för den bild du tecknade om och om igen. Man kan börja med stegen, för att se hur man bygger upp en bild, men det kan vara en bra idé att då och då inte använda sig av stegen utan bara teckna av den sista bilden. Kanske bara en del av den tex. huvudet som jag nämnt tidigare och som Aleya också nämner. 

Jag började teckna igen för snart 1 år sedan efter att knappt tecknat något på ca 30 år och köpte en sådan bok där det var steg för steg bilder, då jag trodde att jag var tvungen att börja helt från början. Jag provade en gång men upptäckte att det var svårare för mig än att bara teckna av den färdiga bilden (men alla är vi olika) så den boken sålde jag vidare. Utan började bara teckna av referensfoton/bilder. 

När jag var ung så tecknade jag mycket, men jag använde mig aldrig av steg för steg då heller utan valde ut bilder i tidningar och böcker (datorer och internet fanns inte då).. Tecknade av det jag såg efter min förmåga och sådant som jag tyckte mycket om som tex. hästar. Men tecknade något nästan varje dag och utvecklades på det sättet.  Och nu när jag upptog tecknandet igen i början av förra året så har jag tecknat eller målat något nästan varje dag. Jag har nog mer tålamod än när jag var ung och då har det kommit till mer och mer detaljer.

Annons:
[Annsofie28]1
2017-01-05 13:23
#35

Okej. I boken är det så svara steg för hundar så använder inte den steg för steg för just hunden.

Aleya
2017-01-05 13:28
#36

#35 ta en bild med en kamera på huvudet så du ser detaljerna bra och sitt och öva på det. Om du kan så kan du ju skriva ut bilden och göra som jag sa gällande rutor och se ungefär hur många rutor du vill ha upp ansiktet på och sedan ritar du upp del för del i rutorna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Annsofie28]1
2017-01-05 13:41
#37

Okej. Jag har ingen skrivare. I boken är det hur man gör en rottweiler steg för steg

Choklad
2017-01-05 17:52
#38

# 37

Om du vill kan du börja med att lära dig grunderna i att teckna

Först övar du på att rita fyrkanter, cirklar och trekanter och övar på hur du kan kombinera dem på olika sätt, efter din fantasi.

Om du ser på en hund rent allmänt, så har den ju huvud, kropp, ben och svans (oftast) 

Och huvudet liknar mest en trekant. 

Kroppen en fyrkant

Benen avlånga fyrkanter

svansen en böjlig och väldigt avlång  fyrkant

Tassarna kan vara cirklar 

Detta är ett  väldigt grovt sätt att teckna. 

Men då du har övat på det så kommer det en förståelse för formerna och hur de fungerar. 

Jag tycker personligen att det är jobbigt att lära sig steg för steg, men kan man grundformerna så blir det lättare tycker jag iallafall.

Sedan lär man sig rörelsen.

U R us

[Annsofie28]1
2017-01-05 18:16
#39

Okej i boken finns det olika former man ska öva på. Har testa dom lite men är ganska krångla. Den hunden jag gjorde sist så dyns inte svansen

Aleya
2017-01-05 19:06
#40

#39 jag tror det är som #38 säger. Öva på formerna. Ta hjälp av linjal om du tycker det är svårt att göra linjer raka. Och gör dom lätta så du kan sudda dom. Eller om cirklar är lättare så kör på dom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Choklad
2017-01-06 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Allting syns ju ur olika vinklar, så t ex en hund kan ju bli en cirkel från en annan vinkel, om den "viker sig" , du kan leka med formerna inne på paint också om du vill det, kan bli rätt roligt , där finns ju fyrkanter mm som man kan leka med

Jag har gjort ett exempel här, 😃bara på skoj, men jag hoppas att du förstår hur jag menar, de linjer man inte vill ha suddar man bara bort och ändra lite med den linjen som man själv ritar med. Men kom ihåg att öva mycket med en riktig penna också, så att du får känslan , pennan ska lyda ögat

U R us

Annons:
Vanilj2008
2017-01-06 12:31
#42

Tycker Choklad har ett väldigt bra tips där! Det gäller att verkligen få igång "rithanden" och rita t. ex en hund på det sättet ur olika vinklar och perspektiv och när man kommit igång och känner att man vet hur hunden är uppbyggd och hur delarna sitter i förhållande till varandra så kan man börja "förfina" delarna så att de blir mer realistiska :)

Upp till toppen
Annons: