Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2478 ggr
[HundochKatt]
2017-01-02 20:03

Teckna päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns många olika sätt att teckna päls på ett djur. 

Här är ett försök att förklara vilka tekniker jag har använt mig av på olika teckningar. 

Tyvärr tar det alldeles för lång tid att förklara steg för steg, så det blir en samling på en och samma teckning. Som jag givetvis inte tecknat klart utan att man ska få en idé hur man kan göra och vad man ska tänka på. Sedan är det ju bara att öva och öva, kanske prova alla tekniker och hitta sitt eget sätt. Den ena tekniken utesluter inte den andra, utan går utmärkt att kombinera. 

Men först! Det är bra att ha pennor i olika hårdhetsgrader och stiften ska vara välvässade. Bra redskap är också Tombow Eraser samt knådgummi som man kan forma för att ta fram strån. 

Det allra viktigaste är också att tänka på vilket håll stråna går åt för håll, tex på en katt. Jag har ritat dit lite pilar här och var för att ni ska se vad jag menar.  Men studera er katt, eller olika kattbilder och titta på hur pälsen går. Märk väl också att pälsen är olika långt, beroende på var på kroppen det sitter. Det fungerar inte att teckna strån lika långa överallt. 

Har ni några frågor så besvarar jag dem efter bästa förmåga.  Och jag hoppas att ni ska se något av bilden.

Annons:
Aleya
2017-01-02 21:09
#1

Tack kära du. Nu ska jag se om jag kan få katter till att inte se ut som att dom är ritade av en som är 5 år. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[HundochKatt]
2017-01-02 21:20
#2

Vad bra att du fick lite tips. Ser dock att någon bokstav fallit bort - skyller på att jag är inte van vid att handskriva. 🤪 Men det är förhoppningsvis förståeligt.

[HundochKatt]
2017-01-03 17:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fyller på i den här tråden lite steg för steg bilder när man använder penna. Bilderna blir inte så jättebra med mobilen, men förhoppningsvis blir det till någon hjälp för er som vill lära er att teckna päls. 

Steg 1. Här har jag använt mig av en B penna, för att det ska synas lite bättre på bild. Börja med den penna som känns bäst, men inte de mörkaste.  Börja med att dra streck nedifrån och upp, lätta drag. Som ni ser så är det inte helt raka strån utan låt dem kurva sig lite och korsa över. 

Det är samma princip oavsett längden på pälsen, man drar bara kortare eller längre strån.

[HundochKatt]
2017-01-03 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Steg 2. Fortsätt lite nedanför stråna i steg1 och fyll på. Fortsätt att dra strecken nedifrån och upp med lätta drag. Låt de undre stråna överlappa de i steg 1.

[HundochKatt]
2017-01-03 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Steg 3. Fortsätt att fylla på nedifrån enligt steg 2. Ser kanske lite konstigt ut men ju mer man jobbar med det så kommer det att se ut som päls.

[HundochKatt]
2017-01-03 18:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Steg 4. Det är bara att fortsätta att fylla på strån och låt inte pennan bli alltför trubbig.

Annons:
[HundochKatt]
2017-01-03 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Steg 5. Nu har jag bytt penna till B4 och fyller på strån ovanpå det jag tecknat. Lite här och där för att få lite mer variation. En päls är ju inte i samma nyans utan varierar.

[HundochKatt]
2017-01-03 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Steg 6. Nu har jag bytt penna till B6 och fyller på med ännu mörkare strån, som syns till vänster. 

Så här kan man alltså göra och man bygger på tills man är nöjd med resultatet. Det ser konstigt ut när jag har närbilder men det gör sig bättre när man ser det från håll som med de flesta teckningar.

[Annsofie28]
2017-01-03 20:07
#9

Okej tack då vet jag hur jag ska göra

Upp till toppen
Annons: