Annons:
Etikettallmänt
Läst 2981 ggr
[HundochKatt]
2017-02-18 14:05

Mina oljemålningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första oljemålning… Ja, egentligen är det inte den första då jag målade min allra första i grundskolan 1979 - 80, så det här är min andra. 😎

Har ju länge funderat på det här med olja men kostar ju en hel del att komma igång, som alla annan konstnärsmaterial. Men så kom läget att köpa in material samt Staffli och satte igång igår kväll att leka lite. Inspirationen kommerbla  från Gary & Kathwren Jenkins (finns på Youtube bla på farbiflora) då jag kikat på alla deras videos och lärt mig lite teknik. 

Nej, perfekt är den inte men som först alster så är jag faktiskt nöjd. Har faktiskt fått en köpare på den också, men den är inte till salu, då det är den första och jag inte behärskar tekniken riktigt. 

Det kommer säkerligen att bli fler tavlor, så roligt var det ju!

Annons:
[HundochKatt]
2017-02-18 14:07
#1

Hrmmm och så var det min tur att få den felvänd, fast den ligger rätt i datorn…. men klicka på den så blir den rätt.

Fransu
2017-02-18 14:12
#2

Helt fantastiskt fin! 👍

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-02-18 14:12
#3

Tack Fransu!

sjukkatt
2017-02-18 14:33
#4

Så vacker!

[HundochKatt]
2017-02-18 14:43
#5

Tack! 🙂

peterde
2017-02-18 17:51
#6

Jättefin

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

Annons:
[HundochKatt]
2017-02-18 19:07
#7

Tack! 🙂

Maria
2017-02-18 19:10
#8

Jättefin bild. Ja gillar hur du fått till bladen längst ner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
2017-02-18 20:29
#9

Tack Maria! Ja, det är en viss teknik och jag behärskar inte riktigt det så jag fick göra om det ett par gånger innan jag blev nöjd med dem. Vilket man kan göra med oljefärg jämfört med ex. färgpennor. 

Det var fler ovanför den gula rosen men de suddade jag bort och la dit lite knoppar och brudslöja istället. Blev bättre så tycker jag.

[HundochKatt]
2017-03-01 03:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Min andra målning blev klar för ett par dagar sedan. Den här är jag väldigt stolt över.  Har lite svårt för att få bra bilder utan att det glänser för mycket, så det blir taget lite från sidan även här. Tyvärr gör inte fotot målningen rättvisa. 

Men jisses, så kul det är att måla i olja. Håller just på med den första med djur, ska bli en av mina hundar.

sjukkatt
2017-03-01 08:52
#11

#10 Jättefin den också!

Sweelin
2017-03-01 18:18
#12

Väldigt vackra!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

peterde
2017-03-02 13:37
#13

Ser jättebra ut. Du är duktig.

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

Annons:
[HundochKatt]
2017-03-02 14:56
#14

Tack! 🙂

Fransu
2017-03-02 17:33
#15

Du är verkligen otroligt duktig. Tänk att kunna måla så vackert.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-03-02 17:54
#16

# 15 Faktum är att det inte är speciellt svårt. Tror att olja är det enklaste mediet som jag har testat. Det är väldigt förlåtande om man gör något som inte blir bra, bara torka av och försöka på nytt. Eller måla över när det torkat upp en del. 

Färgpennor är ju mer "lagt kort ligger" och ibland svårt att få till det bra om man har misslyckats med någon detalj, även fast det går att fixa till det mesta, något sånär i alla fall.

[Nekoburger]
2017-03-10 12:41
#17

Jag har lurkat runt på iFokus några månader nu, men dina tavlor var så fina att jag var tvungen att bli medlem och berätta hur fina dem är.

[HundochKatt]
2017-03-10 12:43
#18

#17 Tack så mycket Nekoburger! Det värmer!

[HundochKatt]
2017-03-10 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Mitt första försök med att måla av ett djur i olja. Det blev min egen lilla pudel som ung pojke. Har en hel del som jag behöver förbättra men är nöjd ändå med tanke på att jag är nybörjare.

[HundochKatt]
2017-03-10 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och så lekte jag lite inatt. Ja, jag är en nattuggla och kommer sällan igång att teckna och måla före 20.00 på kvällen. Min starka sida är inte landskapsmålning, men det är kul att testa och träna lite. Referensfoto från Pixabay.  Synd att det glittrar lite när målningen är lite fuktig, svårt att ta rättvisande bilder då för en del försvinner i glittret.

Annons:
Fransu
2017-03-10 14:40
#21

Wow! Sååå fin! 👍 Gillar verkligen dina målningar/teckningar. Gjorde du hela den tavlan i natt?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-03-10 21:46
#22

Hade börjat på den lite grann kvällen innan, men behövde torka något så jag kunde fortsätta och sedan blev det att jag gjorde klar den på natten därefter.

Fransu
2017-03-11 08:16
#23

Vet inte hur jag lyckades missa pudeln igår. 🤔 Helt fantastisk ju! Du är en verklig talang. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-04-13 03:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här kommer mina två senaste oljemålningar. Ja, jag är helt frälst i att måla i olja och experimenterar och lär mig under tiden. Får se när jag tröttnar och vill använda något av de andra medierna jag har. 

Här har jag återbrukat en pannå, då jag inte alls blev nöjd med resultatet på det som ligger under. Kände bara för att kladda lite och hade inte slipat ner det som var under. Tyckte ändå att det blev en rätt ok målning.

[HundochKatt]
2017-04-13 03:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Den här hästen har jag målat med tekniken "glaze". Dvs. tunna lite transparenta lager på lager. En mix av oljefärg och Luiqun Original. 

Tog lång tid att få den klar och vissa partier som ex. mulen är jag jättenöjd med, medan andra partier är jag mindre nöjd med. Men som alltid så är det lärdomspengar efter vägen.

Kaninhoppare
2017-04-13 07:52
#26

#25 Tappade nästan hakan när jag såg den, haha. Riktigt snyggt! 😮

Medarbetare på Jättekanin

[HundochKatt]
2017-04-13 11:01
#27

Tack Kaninhoppare!

Annons:
Fransu
2017-04-13 16:19
#28

Helt otroligt fin! Du har dessutom målat min favoritfärg på häst, fux med bläs. Så vackert! Målningen är faktiskt lik en häst som går i en hage där jag brukar passera när jag är ute med hunden.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-04-13 22:58
#29

Kul när man hittar likheter med någon häst. Och tack för de fina orden. 

Glömde föresten skriva att referensfotot kommer från pixabay. Vem vet varifrån fotot är taget..

lydisleon
2017-04-14 17:15
#30

Men wow, såå fina! Man blir ju inte precis mindre sugen på att börja med olja när man ser det här… du är verkligen jätteduktig, speciellt hästen var otroligt vacker🙂

[HundochKatt]
2017-04-14 17:50
#31

#30 Tack så mycket! Ja, det är riktigt kul att måla i olja måste jag säga. Dyrt att börja med då det inte alls är billiga grejer (när är konstnärsmaterial det?), men det har varit för mig värt varenda krona. Sedan är det ju lite lärdomsprocess och man får tänka om lite grann. Tex är det svårt att vara lika detaljrik som med pennor. 

Olja ska också vara lättare än akryl som jag funderade på först, men för mig skulle akryl torka för fort och jag skulle inte hinna med att "blenda".

SusannAlg
2017-04-23 09:37
#32

Sååååå fin!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

peterde
2017-04-25 23:01
#33

Jättefin häst. Själv har jag inte vågat mig på så mycket djur än. Blir mest ansikten (människor) 😊 känns som dom flesta annars föredrar akryl framför olja. Kul att följa någon mer som också målar med olja.

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

[HundochKatt]
2017-04-26 01:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Jag testar allt möjligt jag nu när jag fastnat för olja. Gillar att experimentera och utmana mig själv, för att lära mig mer och utvecklas som "konstnär".🤪  Akryl är inget för mig för det torkar för snabbt. Jag vill ha tid för att blanda (blend) och få bort så mycket penseldrag som möjligt, där det inte ska finnas penseldrag menar jag. Vet att många målar olja på akryl, men jag förstår inte riktigt varför? För man kan göra samma sak med olja om man använder sig av snabbtorkningsmedium som jag gör (W & N Liquin Original). Visst är akryl billigare men så mycket billigare tycker jag inte att det verkar vara, för det går ju inte åt några mängder av olja heller. Bara dyrt i inköp när man börjar och sedan fyller man ju på i princip med en tub i taget. Tycker också att olja blir mer levande än akryl. 

Här kommer min senaste som blev faktiskt klar för några minuter sedan. Första försöket att måla av en människa. Det här är min brorsdotter som nu är 13 år gammal och min älskade änglahund, som hon också tyckte om väldigt mycket som synes. Det är en gåva till henne från faster.

Annons:
Fransu
2017-04-26 12:18
#35

Din brorsdotter kommer bli glad över tavlan. Vilken fin gåva.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-04-26 12:31
#36

Tack Fransu. Hon och hennes mamma har sett den och de är jätteglada i den. Men den ska ju torkas och sedan fernissas innan den kan överlämnas. Så till dess får de bara se fotot.

[HundochKatt]
2017-05-13 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Fick för mig att jag skulle måla en elefant i olja och i realistisk stil… eeeh… ångrar jag ju med tanke på alla dessa skrynklor en elefant har! Har varit på väg flera gånger att lägga ifrån mig den och måla något annat men jag är envis och tänker inte ge mig förrän jag anser att den är färdig, vilket den inte är som synes. Men aldrig mer att jag målar en elefant! I alla fall inte så här i realistisk stil! För det är skitjobbigt!

peterde
2017-05-13 22:03
#38

Ser ut att bli riktigt bra. Jag ser fram emot att se den klar oavsett hur lång tid det tar :)

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

[HundochKatt]
2017-05-13 22:11
#39

Ett evighetsprojekt sa en kompis till mig att det var, 🤪 men så lång tid hoppas jag verkligen inte att det tar men den har krävt många, många timmar redan. Hinner inte speciellt långt även om jag sitter en kväll från 21-02…

peterde
2017-05-14 00:02
#40

Förstår. Man känner att man börjar noga och tar det lungt. Man säger till sig själv att detta får ta den tid det tar. Man lägger ner flera timmar och man vill gärna måla nåt annat… trots att det är mycket kvar på tavlan. Sen börjar man fundera.. "varför ska jag måla så realistiskt som möjligt? När fotografer bara trycker på en knapp" Sen tar man och målar lite lätt från dag till dag och sen inser man att, jag vill ju måla detta. Varför inte försöka göra klart det man en gång har börjat. Och så fortsätter man i ungefär samma cirkel tills den är klar.

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

peterde
2017-05-14 00:04
#41

Men jag var seriös. Ser ut att bli jättebra verkligen. Du är riktigt bra.

Besök gärna min hemsida www.peterenstrom.se

Annons:
[HundochKatt]
2017-05-14 00:52
#42

Jag hoppas att slutresultatet blir bra, för det är ju det som det handlar om. Har nog inte sett någon så realistisk målad elefant själv och jag förstår NU varför folk inte målar elefanter fullt så realistiska. Man kan vara efterklok. 🤪 

Bara kämpa vidare och hoppas på att den blir riktigt bra i slutändan. 👍

[HundochKatt]
2017-05-26 10:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

En riktigt långsam process och det svåraste jag målat eller ritat någonsin. Tar evigheter att få den klar då jag inte klarar av att hålla fokus mer än några timmar åt gången pga alla vinklar och vrår. Undrar hur många timmar jag egentligen lagt på denna hitills? Och det är inte många cm yta jag målar per sittning….. Vill så gärna måla eller rita något annat men har bestämt mig för att inte göra det förrän denna är helt klar.

sjukkatt
2017-05-29 09:07
#44

#43 Det var mig en riktig utmaning. :-)

ser väldigt bra ut!

Fransu
2017-05-29 12:08
#45

Det du har målat ser ju otroligt bra ut. Vilken utmaning du har gett dig på. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[HundochKatt]
2017-05-29 18:41
#46

Tack! Ja, att det är en utmaning det kan jag skriva under på… Men det är den enda elefanten jag kommer att måla såpass realistisk som jag gör. Det är ju miiiiiiljoooooner av dessa veck och skrynklor som man ska få någorlunda rätt. 🤪

Jag tycker dock att den blir en aning för mörk, men den ska ju glaceras lite (bara örat har fått sin "glaze") så jag hoppas att det ska göra det lite ljusare. Vågar inte riktigt glacera med vitt över hela för då kanske den blir för ljus istället. Nåja, bara kämpa på cm för cm…. 🥵

westlina
2017-05-30 07:52
#47

Bra kämpat!! Tycker du lyckats fantastiskt bra med örat och frambenen. Säger som föregående - ser fram emot att se slutresultatet :)

Upp till toppen
Annons: