Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 785 ggr
Flöffo
2017-03-04 10:43

Material för tavla

Jag behöver lite hjälp. Jag ska måla en jättestor tavla med bland annat akvarellfärger. Jag har tänkt köpa en stor MDF-skiva och måla den med ett grundlager heltäckande vit färg, problemet är att jag inte vet vilken färg man ska ha och om man behöver en primer. Jag vet att färgen inte får vara vattenbaserad så skivan inte sväller upp, samtidigt ska akvarellfärgen kunna fastna. Finns det någon sån färg?

//Flöffo

Annons:
[rumelle]
2017-03-04 18:44
#1

Har aldrig hört att man skulle kunna måla med akvarell på något annat än papper faktiskt.

Flöffo
2017-03-04 19:57
#2

Det är akvarell på tub, så påminner mycket om akryl. Jag har målat med den på canvas tavlor bland annat… men mjo, jag funderar på att bara köpa ett stort papper eller en stor canvas, men är fortfarande osäker.

//Flöffo

[rumelle]
2017-03-04 20:12
#3

#2 Aha! Jag har aldrig målat med akvarell på tub, så jag vet inte riktigt hur färgen fäster på olika material. Du kan ju prova på ett mindre stycke i samma material för att se hur färgen beter sig och hur den fäster när du målar. Annars kanske det skulle gå med akrylfärg? De är ju ofta vattenlösliga och kan också tunnas ut mycket med vatten om du vill få en mer vattenfärgseffekt. Och akryl brukar ju fästa på de flesta ytor.

Flöffo
2017-03-04 21:04
#4

#3 Jo, det är sant. Tack :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: