Annons:
Etikettkritik-lätt
Läst 2591 ggr
FataMorgana
7/24/17, 3:48 PM

Kritik - arktisk varg

Jag visste inte om jag skulle våga lägga upp min senaste teckning här, eller dvs min första färdiga teckning på säkert 20 år. Jag ber om kritik, men ingen elak kritik, utan bara konstruktiv kritik. Jag blir lätt ledsen och har svårt med kritik. Jag skulle gärna vilja bli bättre på att rita och ha lite hjälp. Vad gör jag för fel? 

Annons:
[HundochKatt]
7/24/17, 4:06 PM
#1

Jag tycker att du har en jättefin början där. Det du kanske ska tänka på är att skugga mer där det är mörkare och det som är ljusare ska vara lite ljusare. Kontraster med andra ord. 

När det gäller päls så är det viktigt att följa pälsens riktningar och det tycker jag du har lyckats med. 

På ögonen kan du sudda lite så du får den där glimten i ögat. Då ser det heller inte så platt ut. 

Hakan har du lite för spetsig om du tittar och jämför med referensfotot. 

Men som alltid när man tecknar och målar så är det bara träning och åter träning som gäller, för att man ska utvecklas och du är verkligen på god väg!

FataMorgana
7/24/17, 4:24 PM
#2

#1

Tack, snällt sagt av dig. 

Jasså, man suddar för att få glimten i ögat. Menar du med vanligt suddgummi då?

Vad som gäller pälsen försökte jag först med att göra tofsar, men det blev bara fläckar av det hela och sen försökte jag göra med streck som jag såg att någon tipsade om här, men det blev heller inte bra och sen struntade jag att försöka följa anvisningar och gjorde efter känslan i stället och då blev det lite bättre, men helt så nöjd är jag inte. Jag får pälsen inte riktigt att flyta in i sig om du förstår vad jag menar. Men i allafall går riktningen av pälsen åt rätt håll. Det glädjer mig. 

Att skugga verkar svårt, men det ska jag tänka mer på vid nästa teckning. Jag är rädd att jag förstör den här ännu mer om jag försöker ändra på den, men jag ser vad du menar. Men hur gör man ljusa ställen ljusare, eller ska man lämna mera vita ställen som man inte färger? Vilka hjälpmedel funkar bäst för det?

Ja hakan, den blev verkligen alldeles för spetsig. Hela nosen blev nog också lite för lång.

[HundochKatt]
7/24/17, 7:10 PM
#3

Ögonen är ju mörka så det kan vara en idé att "lyfta" bort lite av svärtan med någon form av suddgummi. Knådgummi brukar vara bra till sådant men ett vanligt sudd kan duga för att få "glansen" i ögat. Ett tips är också att investera i en mono eraser. Det är som en stiftpenna med ett pyttelitet suddgummi. Bra till mycket små detaljer. Blyertspennor med olika mängd svärta/mjukhet kan vara bra att investera i. Då kan du använda de mjukaste (B) till de mörkaste partierna och de hårdaste (H) till de ljusaste. Jag rekommenderar Faber Castell 9000, ett mycket bra set att teckna med. 

Ofta räcker det med att man gör det mörka mörkare för att få fram de ljusa partierna. På din teckning tex. så har allt nästan samma ton hela vägen men tittar du på referensfotot så är tex. nospartiet mörkare. 

Päls är svårt, det kräver träning att få till den där känslan av att det är päls lager på lager. Ett tips är att förstora (om du har möjlighet till det via surfplatta eller dator) ett litet parti åt gången och se hur pälsen ser ut och försöka göra samma sak med hjälp av pennan. Alla strån är tex inte helt raka, beroende på var på kroppen det befinner sig. Nu tecknar man inte alla strån man ser, men man ska ge illusionen av av att det är miljoner med strån så att säga och som sagt var det krävs träning. 

Fortsätt att teckna! Du har början och bara du tränar och tränar så ska du se hur du utvecklas och lär dig mer. Spara gärna alla teckningar för även om du inte tror att du blir bättre och bättre så är det roligt att gå tillbaka till det första man gjorde och jämföra, då ser man verkligen utvecklingen.

FataMorgana
7/25/17, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack för tipsen. Ja jag måste skaffa fler blyertspennor och bättre material. Har bara några B blyertspennor, med B6 som den mörkaste. H har jag inga, bara en HB som jag använde till skissen och därför blir väl färgskillnaden inte så stor. Ska se var jag hittar Faber Castell 9000 och en mono eraser här var jag bor. Ett knådgummi har jag, men jag måste luska ut hur man använder det också. 

Som barn älskade jag att teckna, men sen tog min perfektionism över jag blev aldrig nöjd med mina teckningar och därför slutade jag väl sedan upp med att tecka helt. Prövade ett par gånger senare att teckna men det slutade med att jag skrynklade ihop allt och slängde av missnöje. Jag vill ju att allt ska bli perfekt från första början. Nej, jag måste skänka ribban och börja med var jag står och träna och träna, precis som alla andra. 

Nu har jag försökt att förbättra den lite, så som du skrev, men mer vågar jag inte, för jag är rädd att jag förstör den så mycket att jag blir missnöjd, skrynklar ihop och slänger. Nu ser jag att nosen inte ser helt färdig ut, som om jag skulle ha slutat upp mitt i allt. Jag vet inte varför bilden vänder sig på tvären. 

[HundochKatt]
7/25/17, 10:07 AM
#5

Det ser redan bättre ut! Bra jobbat! 👍

Det är nog bra att du låter den vara som den är nu och börjar på något annat istället. För varje teckning du gör så kommer du att lära dig mer, det är ju en lärdomsprocess. 

Självkritiska är vi nog alla, så det är inte ovanligt och ingen kan teckna perfekt från början utan det handlar som sagt var om träning och åter träning för att bli bättre.

Ser fram emot fler alster från dig! 👍

[HundochKatt]
7/25/17, 10:13 AM
#6

Om du vill beställa så har Penstore både Mono eraser och Faber Castell 9000 Art set. 

https://www.penstore.se/faber-castell/blyerts-castell-9000-art-set

https://www.penstore.se/tombow/mono-zero-raderpenna-rund-vit

Annons:
FataMorgana
7/25/17, 11:09 AM
#7

Tack så hemskt mycket för hjälpen 🙂

Ja jag ska låta denna teckning vara ifred nu och börja med mitt nästa projekt. Men jag kommer att fortsätta med djur och lära mig göra päls. Jag älskar djur.  Jag kommer helt säkert att posta fler teckningar här och jag hoppas du har rätt, att jag kommer att lära mig mer för varje teckning. Vad som gäller blyertspennorna bor jag utomlands, så jag måste hitta dem någon annanstans. Men tack i allafall. Men jag ska nog hitta dem här med. Har du förresten några bra färgpennor att rekommendera? Jag vill ha granna, starka och djupa färger, men de får inte vara för dyra. Fast det kanske är bäst att lära sig grunderna med blyerts först och sedan när jag lärt mig skugga och göra Kontraster med blyerts kan jag börja baka in olika färger?

[HundochKatt]
7/25/17, 11:16 AM
#8

Aha! Det visste jag ju förstås inte att du bodde utomlands. Men det finns säkert någonstans att köpa dem också. 

Färgpennor så rekommenderar jag Faber Castell Polychromos. De är förvisso ganska dyra, men väl värda pengarna. Men som du säger så kan det vara bra att teckna med blyerts ett tag innan du investerar i dyrare material. 

Det finns säkert billigare färgpennor men frågan är då om de klarar samma jobb som Polychromos och är de ljusfasta?

 För mig är kvalitén väldigt viktig, för jag har märkt att med billigare prylar är det svårare att få till det bra och vill man någon gång sälja något alster så är det ju bra om det är material av bra kvalité. Så att teckningen håller i många, många år.

FataMorgana
7/25/17, 11:34 AM
#9

Ja jag har redan googlat och sett att  blyertspennorna även finns här. De kommer jag absolut att köpa. Du tecknar och målar ju själv så fantastiskt vackert så jag litar på dina rekommendationer och att du vet vad som är bäst. Jag har bara billiga färgpennor hemma och de duger i allafall inte till någonting, så det får väl bli Polychromos sen när jag har lite extra pengar och som du säger, när jag tecknat med blyerts ett tag. Tack än en gång för hjälpen 🙂

FataMorgana
7/28/17, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En katt. En sak lärde jag mig och det är att aldrig rita av en katt med vit nos och vita morrhår på ett vitt papper, Det blev svarta morrhår på en vit nos och det vet jag ju att är helt fel… Öronen fixar jag inte och nosen suddade jag ut så många gånger att jag inte kan göra nåot åt den mer. Men annars, duger den för en nybörjare som jag är? Försökte med mer Kontraster, men det blev lite väl fläckigt, nåväl, jag lär väl lära mig med tiden hur man ska göra. 

Hur ska man förresten göra för att få bilden åt rätt håll, om någon vet?

CamillaS
7/28/17, 9:25 PM
#11

Jag tycker du är duktig redan, men visst finns det saker att finslipa på som det gör för oss alla! Ett tips som jag tänker på när jag ser dina bilder är att välja en digital bild istället från datorn. För om du har ett bildbehandlingsprogram som kan konvertera bilden till svart/vit så är det mycket lättare att se dom olika tonerna i bilden. T.ex vart det är jätte mörka toner, mitt emellan och ljusast.
Sedan även ett annat tips som vissa anser som fusk, men det gör inte jag, är att kalkera av en bild. Då får du proportionerna rätt från början och behöver bara koncentrera dig på skuggor och ljus.

Jag sitter och tittar på din första bild på ögonen, istället för att bara göra dom helt grå, titta noggrannare, hur ser ögonen ut? Jag ser att vargen har reflektioner i ögonen på original bilden t.ex alltså att ögonen har ljusa partier i sig. Om du skulle rita dit det på din nästa teckning så kan jag lova dig att ögonen kommer se mer levande ut. Samma sak med din katts ögon, jag är ganska säker på att original bilden har mer skuggor och ljus där. :)

Päls är ett helt kapitel för sig, det är inte lätt att rita. Jag som har hållit på i många år tycker fortfarande det är lika svårt varje gång jag ska rita det.
Som redan har sagts så är det att tänka ljus och Kontraster. Där det är mörkt på bilden ska det vara mörkt och där det är ljust så ska det vara ljust. Då blir det en bra Kontrast. Ritar man enbart hela bilden i samma toner så kommer inte motivet att stå ut. 
Jag vet inte hur gammal du är men om du förstår engelska så finns det måånga bra tutorials på t.ex youtube om hur man ritar päls, hur man skuggar m.m. så det kan jag verkligen rekommendera. Sök på t.ex "How to draw fur" så får du upp massor.

Och till sist, fortsätt gärna att visa dina teckningar. Det är alltid roligt att följa någons framsteg!

FataMorgana
7/29/17, 10:14 AM
#12

#11 

Okey, tack så hemskt mycket för alla dina tips, 

Ja jag har laddat ner Gimp så jag ska försöka mig på en digital bild nästa gång och följa ditt råd med att konvertera bilden till svartvit för att se de olika tonerna bättre. Men hur ritar man av en digital bild? Menar du att jag bara ska lägga pappret på datorn och rita igenom? 

Vad som gäller ögonen. Ska jag färga ögonen först och sen sudda ut de ljusa partierna eller lämna de ljusta partierna ljusa från första början och bara färga de mörkare partierna runt omkring, eller hur gör man bäst? Det är så svårt att få ögonen att se levande ut. Men du har rätt, orginalbilden har nog mycket mer glans och ljus än min bild. 

Sen har jag redan försökt att lära mig rita päls efter olika tutorials, men på något sätt tyckte jag det var svårt att försöka rita efter andra. Det blev liksom ingenting av det hela, men det kan också hända att jag gav upp för fort. Jag har lite problem med att jag bara ser ett perfekt resultat framför mig som jag förstås vill ha på en gång och när resultatet blev bättre när jag struntade i anvisningarna gjorde jag förstås så i stället. Men jag ska kolla lite på youtube igen, För i slutändan tror jag ändå att jag vinner på att lära mig det ordentligt och så ska jag försöka att inte bli så ledsen om jag misslyckas i början 🙂

CamillaS
7/29/17, 5:06 PM
#13

#12 Va bra. Ja precis, nu vet ju inte jag hur stor datorskärm du har men om du kan lägga ett A4 på den så fungerar skärmen utmärkt som ett ljusbord och du kan rita igenom. Det du ska tänka lite extra på är om du gör det så ska du inte trycka hårt med pennan, linjerna ska vara tunna och lätta att sudda ut.

Det bästa är att du lämnar kvar det som ska vara kritvitt, som blänket i ögat. Dom andra tonerna i ögat brukar vara ljusa, men inte kritvita som just blänket. Du kommer se det där mycket lättare när du tittar på din bild i svartvit sen.
Jobba alltid med en lätt hand, ju hårdare du trycker med pennan desto svårare är det att sudda ut det du ritat. Det är även svårt att få området du suddar kritvitt igen som pappret, men om du jobbar med lätta drag så får du det mer vitt. Man brukar säga att man ska rita i lager, dvs. man börjar med att rita väldigt lätt och går sedan mörkare och mörkare där det ska vara mörkt och där det ska vara ljust använder man en lite hårdare penna för att det ska bibehållas ljust.

Jag själv blir mer nöjd med mina resultat om mina proportioner är rätt, för då kan jag koncentrera mig mer på att få päls och skuggor på rätt ställen. Jag förstår din frustration men det är bara så det finns inga genvägar, det är bara övning och åter övning som gäller.
Jag tycker även att det hjälper att studera fotot som jag ska rita av väldigt noga och verkligen tänka efter, hur går pälsen på det här området, hur är den uppbyggd osv. Aha det är mörkare här en på det andra stället då måste jag göra det mörkare här.
Du kanske förstår lite poängen.
Sedan att ha blyertspennor i olika hårdlekar som redan nämnts är väldigt bra då du kan variera dina toner från ljust till mörkt. Ett annat tips är att inte börja rita ett helt vitt eller ett svart djur, det är svårt även för en erfaren person.

Annons:
CamillaS
7/29/17, 6:52 PM
#14

Den här videon tycker jag är rätt bra. :)

FataMorgana
7/30/17, 11:45 AM
#15

Tack för alla goda råd och tips CamillaS 🙂

Nej jag ska varken rita svarta eller vita djur förrän jag blivit mycket bättre på att teckna. Men jag tror jag ska försöka mig på att rita ett djur med en lite kortare päls nästa gång, som på youtube filmen som du länkade till och sen ska jag lämna mer vitt i ögonen och färga runtomkring i stället precis som du säger och följa de andra råden. Jag såg filmen och tror nu att jag förstår hur jag kan göra det bättre. Men jag undrar, var det en mono eraser som han använde för att få fjun på pälsen så där ljusa, speciellt vid öronen ser man det bra? Vad är det förresten för en skillnad mellan en mono eraser och ett vanligt pennsuddgummi? Kanske en dum fråga, men jag vet det inte och jag hittade ingen förklaring på google heller. 

Jag har tyvärr ännu inte fått tag på ordentliga pennor. Jag hittade bara en H2 i en närliggande affär som jag köpte. Sen har jag från förrut B3-B6 och en HB men kontrasterna blir inte så stora med dessa pennor. Jag vet heller inte hur mycket kvaliteten varierar mellan olika märken, men jag ska definitivt köpa Faber Castell 9000 set och en mono eraser så fort jag kan. De verkar  tyvärr inte finnas i vanliga affärer, utan jag tror jag måste hitta ett ställe där jag kan beställa dem ifrån och amazon bojkottar jag, Tills dess måste jag bara hålla mig till godo med det som jag har. Det är väl bättre än ingenting, eller är det lönslöst att ens försöka mig på att teckna fler teckningar med pennorna som jag har? Jag förstår ju hur viktigt det är med ordentligt material.

CamillaS
7/31/17, 12:44 PM
#16

Vad kul att du börjar känna att du börjar komma nån vart. Ja det var en mono eraser han använde. Jag har en sån med och skulle typ inte klara mig utan den för den är helt fantastisk! Det beror på vad du menar för pennsuddgummi. Dom pennorna jag har haft innan jag hittade mono eraser var mycket tjockare i suddet så det var svårare att göra fina tunna linjer med det. Visst gick det någorlunda om jag tog en kniv och formade spetsen så den fick en tunn kant som jag kunde sudda med men jag gillade inte den lösningen. Mono eraser ha ett så tunt stift som du trycker fram precis som i en stiftpenna i blyerts. Och blir udden för trubbig så dina linjer blir för tjocka, då brukar jag ta ett rakblad/kniv och bara skära av typ en millimeter på udden så blir det en skarp kant ingen. Du kan göra riktigt tunna streck med så att strån i pälsen ser mer verklighetstrogna ut.

Jag tycker faktiskt det låter som att du borde klara dig ganska långt på dom pennorna som du har till du köper nya. HB är en bra hårdlek för att göra en lätt skiss med och även för ytor som inte ska vara så mörka. Med 3B får du lite mörkare ton med som du kan måla över HB med en lätt hand för att gradvis få till den ton du är ute efter. T.ex du skuggar med HB men inser att du vill ha det ännu mörkare, sätt inte mera tryck på HB då utan byt till 3B för att få det mörkare och samma sak där, vill du ha det ännu mörkare en vad 3B får till så kör du istället på 6B och så fortsätter man så uppåt i B- graderna. Och självklart kör du tvärt om om du ska ha det ljust. Om du då ska rita en ljus päls, börja då med 2H för att sedan arbeta dig vidare åt B pennorna för en gradvis mörkare ton i teckningen. Hoppas du förstår mitt svammel. ;)

Ja vad jag vet så kan det variera i olika märken hur bra svärta pennorna har osv. Jag ska faktiskt själv köpa Faber-Castell 9000 efter jag gjort slut på några pennor som jag använder. Har några utav den pennsorten och har även hört bra om dom så jag ska köpa fler. :)

Får jag fråga av lite nyfikenhet vilket land du befinner dig i?
Varför bojkottar du amazon? Jag har köpt därifrån och det har gott bra det.
Det är absolut inte lönlöst att fortsätta med det du har. Det är bra att hålla igång till du får bättre material att arbeta med. Då kanske du tom har lärt dig en del sen när du får dom nya pennorna och kan då lägga över den tekniken på det nya materialet.

FataMorgana
7/31/17, 8:22 PM
#17

#16 

Ah, då förstår jag vad en mono eraser är. En sådan måste jag absolut skaffa. Men jag ska in till Wien på onsdag och kommer att ha vägarna förbi en affär som säljer dessa Faber Castell set och de har säkert mono eraser där också. Jag bor i närheten. 

Jag läste en artikel i arbetarfackets tidning för inte så hemskt länge sedan om arbetsförhållandena i amazons fabrik i Tyskland, om hur arbetarna där behandlas som slavar och att de inte ens  får gå på toaletten när de behöver och sjukskriver de sig får de sparken och om de inte jobbar väldigt snabbt osv. Jag tänkte då att jag aldrig kommer att beställa från något från amazon och jag tror att det som jag skulle beställa därifrån skulle komma från Tyskland. Men nu måste kag kolla upp det. Jag är inte helt säker. I allafall tyckerjag  att man kunde ha lite bättre arbetsförhållanden i Europa och jag blev så arg när jag läste den där artikeln.

Tack igen för tipsen och att du förklarar hur jag ska använda mig av mina pennor. Det var inget svammel. Jag tror jag äntligen fattar  vad jag gjort för fel, eller det återstår väl att se när jag ritar min nästa teckning. Men lite annorlunda kommer jag att göra det nu. 🙂

CamillaS
8/1/17, 10:16 PM
#18

Hmm det lät ju inte ett dugg trevligt. Får hoppas att det inte är sant, men tyvärr skulle jag vel inte bli förvånad heller då man har hört om sådana hemska förhållanden på andra ställen. :(

Va bra att du fått lite hjälp på vägen. Nu ser jag fram emot att få se fler teckningar från dig! 👍

[HundochKatt]
8/2/17, 10:44 AM
#19

#10 Det är lite knepigt det där ibland att det läggs in fel, men kanske om du kan bifoga bilden istället för att lägga in bilden i själva inlägget att det blir rätt då. Dock brukar jag när jag ser det, försöka lägga in bilden rätt som i inlägget nu, även fast det blir dubbelt.

[HundochKatt]
8/2/17, 11:03 AM
#20

#10 Du är jätteduktig redan! Men med träning och åter träning så kommer du att lära dig mer och se mer detaljer osv. 

Det finns olika "tracing" metoder, men här menas bara att du ska teckna konturerna. Så att du får till huvudformen, var ögonen sitter, öron, mun osv. Det är inte meningen att man gör alla detaljer på det sättet utan bara en hjälp att få proportionerna rätt. Just den här metoden gör att man lär sig fortare att teckna proportionerna, men detaljarbetet återstår. 

Jag själv använder mig av antingen ljusplatta eller skriver ut fotot på papper och sedan använder Tracing paper och kalkeringspapper. Tracingpappret (ursäkta att jag använder engelska orden då jag inte vet riktigt vad det kallas för på svenska) är nästan genomskinligt och jag brukar då rita av motivet på det och sedan kalkera (finns speciella papper i olika färger för teckning) över det på pappret eller målarduken. Sedan sparar jag det genomskinliga pappret och kan gå tillbaka och se om det ser ok ut. Tex. med olja som jag målar ibland så kan hjälplinjerna försvinna. 

Jag har inte alltid gjort så här men jag tycker att det tar för lång tid att teckna ut allt och jag tycker att det är roligast med detaljarbetet för det är då motivet växer fram. Och kan man inte teckna alls så kan man inte heller få till detaljerna. Alltså, jag sparar tid på detta sätt för jag lägger ner många, många timmar på varje teckning/målning. 

Får du kraftiga linjer när du för över det på ditt papper, så kan du sudda lite så att du ser hjälplinjerna men inte mer än så. Ibland när man trycker för hårt så kan det vara svårt att teckna över linjerna så att de inte syns. 

Ja, som Camilla säger så anses det av en del som fusk, men det är det verkligen inte! Det är bara ett hjälpmedel i tecknandet och många stora konstnärer har använt sig av denna metod.

Annons:
CamillaS
8/2/17, 12:00 PM
#21

#20 Jättebra info!

FataMorgana
8/2/17, 1:10 PM
#22

Nu har jag varit till en jätte stor konstnärs affär och köpt mig ett Faber-Castell 9000 set, men deras mono eraser var slut och nu vet jag inte hur jag ska klara mig utan ett, fast jag aldrig ens använt mig av ett 😕Jag har sett så många youtube filmer på hur man tecknar päls och läst era inlägg att det känns så viktigt med en mono eraser helt plötsligt. Men jag får väl göra det bästa av det som jag  har och skaffa mig nytt material lite vartefter. De verkar ändå ha allt som en konstnär behöver i den där affären och jag kommer att ha vägarna förbi nu och då. 

Tack HundochKatt för att du fixade min bild rätt och tack för all info. Jag visste inte att det fanns kalkeringspapper och sådant, men nu har jag lärt mig det och mer lär jag väl lära mig med tiden. Jag får se hur jag kommer att kalkera och vad jag tycker blir enklast för mig. Hittade en söt ekorre som jag lyckas rita av genom datorn. Men det var lite svårt så jag fick inte med alla detaljer, men lika bra var väl det 🙂 Jag ska göra dem själv. Jag gillar ändå att pyssla med detaljer.

[HundochKatt]
8/2/17, 9:08 PM
#23

Visst hade du knådgummi? Då kan du forma den så att den bli smal och sudda med den tills du får tag på mono eraser. Du kan forma den i princip till vilken form som helst som passar ändamålet. Testa och lek helt enkelt med den och se vad den kan åstadkomma. 

När du får för mycket blyerts på en yta så den inte tar något mer så är det bara att knåda om den så du får en ren fin yta som du kan använda. 

Alla detaljer kan man inte få med när man använder ljusplatta, dator eller kalkerar och det är heller inte meningen utan bara att du får med hjälplinjer, resten fyller du i själv så att säga.

FataMorgana
8/3/17, 9:43 AM
#24

Ja jag har ett  knådgummi, så det ska jag definitivt göra. Tack! 🙂

FataMorgana
8/6/17, 3:48 PM
#25

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stlig_chipmunk#/media/File:Tamias_striatus2.jpg

Nu har jag kommit så långt, att ju mer jag försöker att förbättra, destu värre blir det. Dessutom har jag hållit på med den här i ett par dagar nu. Jag lyckas heller inte göra ett bra foto på den här teckningen. 

Jag har sett på youtube, följt era råd, skaffat mig nya pennor och så hittade jag tills sist en mono eraser som jag försöker förstå mig på. Jag är inte alls nöjd med resultatet, sen vet jag att det fattas en fot och en massa annat, men det blir inte bättre hur jag än försöker, men vad hade jag försväntat mig? Att jag skulle bli en mästare över en natt? 😂Men det är kul att teckna och nästa teckning blir kanske lite bättre.

FataMorgana
8/6/17, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Testar med att bifoga bilden också.

[HundochKatt]
8/6/17, 5:10 PM
#27

Jag tycker att den blev jättefin och du har verkligen fångat den lilla ekorrens blick! Pälsen har du lyckats med också!

Du ska verkligen vara nöjd med resultatet tycker jag, med tanke på att du inte tecknat så länge! Verkligen bra jobbat. 👍

Någon mästare blir man inte på några få teckningar men tro mig, du kommer att lära dig mer och mer vartefter och allt blir lättare, dock tror jag nog de flesta känner att de inte blir riktigt nöjda med varje alster, sådan är jag i alla fall. Jag vet att jag borde vara nöjd men känner ändå att jag inte är det i de flesta fallen. 

Det tar tid att teckna med pennor och det går inte på en piss-kvart. Mina teckningar, vare sig jag tecknar med blyerts eller färgpennor, kan ta många många timmar i anspråk, dagar och ibland veckor. Färgpennor är ju väldigt långsamt att jobba med jämfört med tex olja på duk. Blyerts är dock inte lika långsamt att jobba med. 

Vad har du för papper att teckna på? Det kan betyda en del vad man jobbar med, hur resultatet blir. Kvalité har jag själv märkt ger bäst resultat. 

Själv använder jag till största delen Hot pressed watercolour papper. (Fabriano Artistico HP eller Stonehenge, samt Langton) Till både blyerts, färgpennor, akvarell, inktense och det fungerar väldigt bra. 

Kul att du tycker att det är roligt att teckna! Jag tycker själv att det är jättekul sedan jag började för drygt 1 ½ år sedan efter att knappt tecknat något på 30 år. Jag är fast och det är både kul, avkopplande och jag har lärt mig en hel del på den här tiden men förstås lär mig hela tiden mer och mer, speciellt när jag köper nytt medium så är det ju en lärdomsprocess innan man behärskar det.

Annons:
FataMorgana
8/7/17, 10:31 AM
#28

Tack snälla 🙂

Anledningen till att jag blev så missnöjd var för att jag försökte förbättra ut framtassen med att få dit den där ljusa pälsen som hänger ner där på sidan, men jag gjorde det bara värre. Annars, när jag ser den med nya ögon efter en natts sömn och läser ditt inlägg kan jag säga, att jag är mer nöjd idag än igår och som du säger, har jag verkligen inte hållit på länge alls.  Ögonen försökte jag göra på ett litet annat sätt den här gången, så som du och CamillaS rekommenderade och det blev faktiskt mycket bättre så. 

Sen använder jag mig av helt vanligt ritblocks papper som man får köpa i såna där skolaffärer, där det finns pennor och papper till barn. Men det står inte viljen sort.   Jag tror inte att kvalitén är så vidare bra, men säkert bättre än kopieringspapper, eller? Jag tänkte att jag använder slut på dessa först och köper nytt papper sen. Det som du rekommenderar finns säkert att köpa i en konsthandel, men knappast i en skolaffär? 

Är det dessa papper du menar?

https://www.gerstaecker.de/FABRIANO-Artistico-naturweiss.html?listtype=search&searchparam=oxartnum:11208A&redirected=1

 https://www.gerstaecker.de/index.php?lang=0&cl=search&searchparam=langton

Det är deras filial som jag brukar ha vägarna förbi ibland. Kan ju se vad jag hittar för papper där, men det verkar vara ganska dyrt med bra papper. Jag vet inte om jag kommer att ha råd med sorterna som du rekommenderar, men de har säkert helt okey papper i lite billigare prisklass också. Jag förstår ju att det är viktigt med bra kvalité och vill inte ha det sämsta heller. Men sen när jag får det lite bättre ställt igen, sen ska jag satsa på något bra. 

Ja jag har sett dina teckningar och tycker du är helt otroligt duktig. Det är svårt att föreställa sig att du knappt tecknat något på 30 år. Det ser ju ut som om du skulle tecknat oavbrutet i hela ditt liv och inte bara sedan 1 ½ år. .

[HundochKatt]
8/7/17, 1:16 PM
#29

Tack själv!

Ja, det är de två. Den rosa Fabriano Artistico Grana Satinata Hot pressed. 

Och den jag har i Langton är Extra smooth (Hot pressed) Grain Satiné. Ser inte riktigt det blocket i länken. 

Men det finns billigare papper som fungerar bra med blyerts. Titta efter skissblock eller liknande. Det behöver ju inte vara akvarellpapper till blyerts. 

Men visst duger ritpapper för barn också tills vidare. Dock gulnar de och är inte åldersbeständiga. 

Tyvärr är ju konstnärsmaterial väldigt dyrt om man är ute efter bra grejer som håller i det långa loppet. Jag har själv spenderat massor av pengar sedan jag började igen, men började som du på billigt papper, ja, skrivarpapper faktiskt innan jag köpte ett bättre block och sedan har det rullat på att jag köpt bättre och bättre grejer.  

Det finns också papper i stora ark som man kan köpa och klippa till i lämplig storlek. Fabriano Artistico ovan och Stonehenge har jag i stora ark numer. Kolla med din konstnärshandel om de har ark.

FataMorgana
8/8/17, 11:01 AM
#30

Okey, Tack! Jag ska kolla vad de har för papper och ark i konstnärshandeln och köpa mig något lite bättre nästa gång jag har vägarna förbi. Nu i början har jag även slängt en hel del skissar och slösat ganska mycket på pappret så det kanske inte är så dumt att börja med det billigaste för att sen övergå till bättre och bättre kvalité. När jag märker skillnaden kommer jag väl ändå bara att vela ha det bästa.

[HundochKatt]
8/8/17, 12:16 PM
#31

Ja, det är svårt att gå tillbaka till det papper man började med när man provat på något av bra kvalité. Man märker skillnaden ganska snart. Jag har block som jag aldrig använder men tänker att det kan barnbarnen använda när de hälsar på.

Upp till toppen
Annons: