Annons:
Etikettallmänt
Läst 688 ggr
Odd
2017-08-26 16:50

Vad har ni för er?

Hej alla! Det var länge sedan jag såg någon större aktivitet här på sajten tyvärr, har själv inte haft något särskilt att skriva om, eller känt för att lägga upp några bilder. Sitter för det mesta på telefonen nuförtiden och tycker iFokus bildfunktioner fungerar så mycket sämre här, så även om jag velat dela med mig av något har det varit alldeles för omständigt =S Har även fullt upp med livet i allmänhet, så även om jag fortfarande tecknar och målar har jag inte samma tid att lägga ner på den här sidan. Men det känns lite synd att den har blivit så öde den senaste tiden, tyckte här var så bra stämning och fanns så många goda råd att ta del av. Men jag tänkte höra vad ni har för er för tillfället! Har ni några intressanta projekt på gång? Har ni tagit en paus i tecknandet, är ni aktiva på andra sociala medier, känns det som om ni har kört fast i er utveckling eller gör ni bilder som ni aldrig trodde ni skulle klara av?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
rossy
2017-08-26 20:52
#1

Jag är kanske inte är den som ska svara här, har inte varit aktiv länge på sajten. Men jag fick en kick av att titta på andras talangfulla bilder här och började teckna något som jag ej behärskar, nämligen porträtt. Tänkte lägga upp bild men tecknandet fungerar dåligt. Har i alla fall ett tips om ni behärskar bildbehandlingsprogram. Jag la min teckning över originalbilden som jag försökte efterlikna och minskade opaciteten (genomskinligheten) på min teckning så att originalet syntes igenom. Såg då att t.ex. ögon, mun och öron var lite felplacerade.  Får kanske börja med ljusbord för att få en grund att bygga på. Tänker inte ge upp än

[HundochKatt]
2017-08-27 12:48
#2

Ja, tyvärr så är det lite öde här och tyvärr inget jag kan göra något åt som Sajtvärd. Jag har försökt med utmaningar av olika slag, men är inte deltagandet så stort så rinner det ut i sanden tyvärr. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra för att det ska bli lite mer aktivetet här heller. 

Att det dröjer innan man lägger ut några bilder på teckningar beror väl ofta på att det tar sådan tid att göra något klart, i alla fall för mig. 

Ni får gärna komma med förslag på hur vi kan få fart på den här sidan. Jag har idé torka tyvärr, men försöker i alla fall engagera mig i det som skrivs och svara på frågor i den mån mina kunskaper räcker till.

Odd
2017-08-28 00:42
#3

#2 Utmaningar kanske inte är rätt inriktning på en sajt som den här, några är ju självklart roliga att ha, men jag tror att många som söker sig till bildforum är ute efter inspiration och tips. Känner man sig lite osäker på sin förmåga är det dessutom svårt att sätta sig ned och försöka teckna något någon annan har rekommenderat. Utmaningarna du har haft har varit roliga, men tror att det har varit för lite inspiration på resten av sajten för att skapa motivationen till att hålla dem igång. Tyckte dina trådar om material var jättebra, väldigt informativa och hjälpsamma, såg att många andra startade nya trådar tack vare dem, med frågor om material och tekniker. Jag gick själv igenom dem när jag skulle köpa några nya grejer, var jättebra att man kunde läsa och se skillnaden mellan de olika märkena. Så kanske några fler såna, samt lite tutorials på hur man tecknar vissa saker, istället för att alltid ha folk som frågar "Hur tecknar man hår" kan det ju finnas en artikel om just det som man kan länka till t.ex (Sen kan man ju ha en utmaning med temat Hår och låta folk tolka det hur de vill, och vill de så kan de använda sig av tutorialen). Det brukar få folk att starta nya trådar, för att få feedback på sina reaultat. Vi hade ju skisstrådar här förut som var väldigt populära, kanske kan starta något sånt igen? Det var ett lättsamt ställe för att få alla involverade, var ingen press över att det skulle vara något mästerverk eller att man behövde kunna något speciellt. Sen lite artiklar om olika konstnärer eller stilar/tekniker, lite mer trådar om temat bild och konst i allmänhet tror jag kommer locka hit fler intresserade, gå igenom lite varför man borde använda sig av Referenser eller hur ljus och skuggor fungerar, etc.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
2017-08-28 06:22
#4

Vad är det för skisstrådar du talar om? Kan du leta upp en sådan, och länka, så jag får kika på det och se om jag kan göra något liknande. 

Tror inte medlemskapet är så stort på denna sajt tyvärr och det gör väl också att deltagandet inte blir så stort heller, vad man än hittar på. 

Material trådar är svårt, då jag själv har en hel del material men det är produkter som kostar en himla massa pengar och andra saker är svåra att få tag på som tex. Brush and Pencils: Blender Powder, Texture fixative, Touch upp texture, Titanium White och Final Fixative (finns bara i England att få tag på för oss i Sverige). 

Jag har läst mig till att de flesta som kikar in här har inte råd med dyrare material och då fallererar många materialtips. Alla kan inte eller vill inte spendera pengar på material ( alla är inte materialnördar som jag ;) ).

Hår har jag skrivit om, i alla fall på hur man kan göra för djur, men dock inte för människor om du syftar på det. 

Men kom gärna med mer förslag som kan locka människor till sajten, för jag tycker också det är lite tråkigt när det inte händer så mycket på den.

rossy
2017-08-28 14:46
#5

"Inspiration och tips" som "Odd "nämner  tror jag också är en stor anledning till att besöka sajten. Även att få fedback på sina teckningar för att utvecklas framåt. Material vill säkert många veta mer om, men visst kan man börja med billigare material. Tycker att du HundochKatt" är duktig på att svara och uppmuntra.  Har inget fantastiskt tips på hur man lockar folk till sajten, tyvärr. Men kanske "dagens eller veckans tips" något som gör att man blir nyfiken att gå in på sajten för man vet att där är något nytt tips dagligen eller varje vecka.

[HundochKatt]
2017-08-28 16:39
#6

Bra förslag, men man tömmer nog ut det ganska fort med tipsen.  Men jag ska se om jag kan fixa lite mer tips eller "hur man gör" (kan göra) här framöver men det vore också väldigt bra att få veta lite vad som önskas, vad vill ni lära er? 

Och tack för de berömmande orden. Jag försöker verkligen svara på alla inlägg och uppmuntra folk att fortsätta eller överhuvudtaget börja. För jag är övertygad om att alla kan lära sig att teckna, men det tar bara olika lång tid, framförallt beroende på hur mycket tid man lägger ner på det. Helst ska man ju teckna något varje dag för att utvecklas, men alla har inte tiden eller för all del lusten till det.

Annons:
Odd
2017-08-28 17:42
#7

#4 Hår använde jag mig bara av som ett exempel, det finns ju fler saker man kan göra tutorials på, det är ju bara att fortsätta lägga upp någon ny då och då. Välj något som du tycker är intressant och roligt, eller titta på redan existerande tutorials för baskunskaper. Det är 2266 medlemmar på sajten, så där ligger nog inte problemet, det handlar nog mer om att hålla sajten intressant för att behålla aktiviteten. Just när det gäller iFokus sajter är ju grejen att man måste hålla trådar uppdaterade och skapa nya så att man hamnar i "Nya inlägg på iFokus" rutan, vilket på så sätt drar till sig fler ögon, vilket resulterar i fler medlemmar, vilket resulterar i fler inlägg - osv. Även om du recenserar dyra material skapar det ju inspiration till att kanske testa något nytt, det betyder ju inte att bara för att du skriver om Derwent måste man köpa Derwent, någon som tidigare har målat med akvarell kanske blir inspirerad av att testa färgpennor efter att ha läst din recension. Grejen är att det är jättebra inlägg som skapar ett intresse och en nyfikenhet, vilket gör hela sajten intressantare för utomstående Som jag nämnde tidigare sitter jag på telefonen, så det är lite svårt att länka, men skisstrådarna heter Skisstråd och jag kan gå och putta upp dem.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
2017-08-28 19:48
#8

Nja, medlemskapet ska du nog ta med en nypa salt. Så många är vi inte utan det ligger kvar medlemmar sedan urminnestider och många av dem är inte aktiva på iFokus över huvudtaget och framförallt inte här på Teckning i fokus. Så man kan nog sålla bort merparten av dem tråkigt nog.

Även fast jag är Sajtvärd så åligger det inte bara på mig att hålla sajten aktiv. Det spelar ingen roll hur många inlägg och trådar jag startar om inte det blir respons på det jag skriver/lägger ut. Jag menar, även en Sajtvärd behöver en morot för att lockas och inspireras av aktivitet, eller hur? Det får ju inte kännas meningslöst att försöka skaka liv i sajten utan sajten är helt och hållet beroende av aktiva medlemmar för att såväl sajvärd och andra ska insipireras. Utan medlemmar så blir det inga aktiviteter eller hur?

Jag kan säkert tota ihop ett och annat i materialväg vartefter, ge lite tips och tankar, men som sagt var, det behövs också aktiva medlemmar för att få fart på det hela. Trots allt är arbetet ideéllt för en sådan som mig, så man får liksom hjälpas åt att få fart på en sajt som denna.

rossy
2017-08-28 20:03
#9

Tips behöver ju inte bara komma från Sajtvärd utan även från medlemmar, här finns de som är nybörjare och de som är mer avancerade tecknare men alla behöver tips och kritik från varandra. Även de som är väldigt duktiga på något område kanske är nyfikna på något de ej behärskar lika bra. Skisstråden är väl en bra grej att fortsätta på för att få nya inlägg.

[HundochKatt]
2017-08-28 20:36
#10

Nej, precis! Allt behöver inte komma från mitt håll utan alla kan bidra med sitt, som de tycker är bra. Hittat en teknik som fungerar för dem, något bra i konstnärsmaterial som man gillar osv.  

Alla sajter är nog mer beroende av medlemmarna än själva sajtvärden. Sajtvärden är ju till för att hålla ordning, så att det inte spårar ur i diskussioner - vilket i och för sig en sådan här sajt inte har något sådant av. Men också givetvis starta trådar, hålla igång trådar, svara på frågor osv. Men allt detta kan också medlemmen göra förutom att "rensa vid urspårning", för det fixar sajtvärden eller ev. Medarbetare.

Odd
2017-08-28 20:56
#11

#8 #9 Det har jag ju påpekat helatiden, alla mina tips har varit riktade mot att få igång aktiviteten på sajten så att man får medlemmar som är involverade och intresserade. Har aldrig sagt att du som Sajtvärd ska stå för allting, jag är ju själv bara medlem och sitter här och diskuterar och kommer med förslag, eller hur? Men efter att ha varit medlem här i flera år har jag sett att det alltid är samma frågor som upprepar sig, "Hur tecknar man…", så därför tror jag att det skulle vara till fördel för sajten om det fanns artiklar på just såna saker, dels så man slipper förklara varje vecka hur man tecknar t.ex hår och dels så att folk kan utvecklas själva, för att sedan söka råd på ytterligare steg. Sen om du som Sajtvärd visar intresse och engagemang genom att skriva artiklar och trådar kommer det ju motivera medlemmarna till att göra mer.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
2017-08-28 21:46
#12

Jag tycker inte alls att det gör så mycket om folk frågar hur man tex. tecknar hår om och om igen. Det är ju en del av aktiviteten här. Är allt serverat och klart så blir det ju ingen aktivitet heller. 😉 I alla fall inte som det ser ut just nu. 

Men jag förstår vad du menar, å andra sidan så finns det ju inte bara ett sätt att teckna utan många och då kan det ju vara bra om flera svarar hur just de gör. Tex. mitt sätt kanske inte är det bästa och enklaste, utan någon annan kanske har bättre och kanske snabbare sätt att utföra det. 

Intresse och engagemanget det har jag även fast jag legat lågt under sommarhalvåret av flera skäl, men som jag skrev ovan så behöver även en Sajtvärd en morot. Skriver man något och inte får någon respons så tappar man intresset, känns ju inte så kul att bara skriva ut i tomma luften, tycker i alla fall jag.

Odd
2017-08-28 23:59
#13

#12 Är ju inte frågan om att allting ska vara servat och klart, utan om att det ska finnas något att bygga på och intressant att läsa om som skapar motivationen till folk att starta nya trådar. Självklart kan man fortfarade fråga hur man tecknar saker och alla kan komma med sin feedback. Du ber ju oss helatiden att komma med förslag, men varje gång motargumenterar du det jag skriver och tjatar om att medlemmarna måste dra sitt strå till stacken. Jag är en medlem och jag försöker komma med förslag, men du ursäktar och förklarar bort allting jag säger. Jag har aldrig krävt att du ska skriva flera trådar i timmen och lägga upp en artikel varje dag, jag har bara gjort precis som du bad och kommit med förslag. Man måste ju börja någonstans och ja, den här sajten är död, alltså är det första steget att starta trådar och ämnen för att synas och dra till sig en publik. Det finns jättemånga kreativa människor här på iFokus som pratar om just detta ämnet på andra sajter eftersom den här inte är tillräckligt aktiv, det är ju dem man vill ska klicka in på en tråd och tänka "Oj, här fanns ju mycket intressant, bäst att kolla in här igen senare för att se om det har kommit något nytt" När det gäller en sajt som den här måste du nästan skapa dig din egen "morot", aktiviteten är helt beroende på hur kreativa medlemmarna känner sig, och det vet man ju själv hur det kommer och går i perioder. Det är oftast under dessa dö-tider som det måste finnas någon som håller igång motivationen, annars så dör sajten allt eftersom aktiviteten avtar, så din morot borde vara ett intresse för att hålla hemsidan vid liv

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[HundochKatt]
2017-08-29 02:33
#14

Eh, nu vet jag inte riktigt vad det är du läst att jag "hela tiden" ber om förslag, för det har jag faktiskt inte gjort mer än i denna tråd. 🤔

Och givetvis är det så att medlemmarna behöver dra sitt strå till stacken, annars så blir det ingen aktivitet och då menar jag: ge förslag, ställ frågor, dela med er av det ni tecknat, material som ni köpt osv.  Du skrev ju själv att du inte varit speciellt aktiv, jag citerar: "har själv inte haft något särskilt att skriva om, eller känt för att lägga upp några bilder"

Det verkar som att du helt klart är missnöjd med mig som Sajtvärd och ja, jag har legat lite lågt i några månader pga dödsfall i familjen som jag ensam har varit tvungen att ta hand om med allt vad det innebär. Så nu har jag sagt det! 

Det har även varit sommar och de flesta har mindre tid ändå att sitta och uggla framför datorn och det är så på alla sajter här på iFokus och andra typer av forum. 

Men nu kommer hösten och det finns mer tid att försöka klura på det ena och det andra för att få till förhoppningsvis mer aktivitet på den här sajten. 

Jag har inte på något sätt förkastat några av dina förslag! Däremot har jag tagit till mig det och funderar aktivt på vad jag kan göra med det hela. 

Och nej, du kan inte jämföra denna sajt med många andra sajter som ex. ett kattforum. Det är  många fler kattintresserade människor i det verkliga livet än vad det är som är intresserad av teckning och konst. En himla stor skillnad alltså!

Odd
2017-08-29 07:12
#15

#14 Du har bett om förslag i flera trådar, det som är frustrerande att höra är "Tack, men det där kommer nog inte funka, kom gärna med något annat" vad man än skriver. Jag har aldrig sagt att medlemmarna inte ska dra sitt strå till stacken, jag sa att varje gång man kommer med förslag bortförklarar du dem med ursäkten att sajten inte är tillräckligt aktiv. Man kan inte vänta på att sajten ska bli aktiv innan man blir aktiv själv. Jag har aldrig sagt att jag är missnöjd med dig som Sajtvärd, det är något du har tolkat helt själv. Jag skapade den här tråden eftersom jag ville höra vad medlemmar på den här sajten hade för sig, den var inte på något sätt riktad till dig och alla mina inlägg i den här tråden som bär kritik är riktade till din inställning när man kommer med förslag, inte till dig som person eller Sajtvärd. Ja, jag har sagt att jag inte är särskilt aktiv, vad är din poäng? Jag har lika lite skyldighet till den här sajten som du har, vi är här endast av intresse och på senaste tid har intresset inte varit särskilt stort. Som jag sagt flera gånger är mina förslag bara förslag, inte något krav på att du eller någon annan måste vara här och skriva varje dag. Ännu en gång har jag inte klandrat dig för att du inte har haft tid, jag har skrivit en förklaring och du har tagit den personligt. Är väl självklart att man inte har tid att sitta framför datorn 24h alla dagar på året. Var har jag jämfört detta forum med ett annat?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
2017-08-29 09:10
#16

När bad jag om förslag senast? I så fall måste det vara flera månader sedan, eller när jag tog över sajten. Men visa mig gärna på flera sådana trådar.

Jag förstår mig heller inte på din attityd du har. 

Jag har tagit emot dina förslag just i denna tråd och skrivit att jag får se vad jag kan göra av det hela. Bara för att jag inte gör något på studs så innebär det inte att jag inte funderar på dina förslag. 

Men det var du som skrev antalet medlemmar och att det inte skulle vara så svårt att få igång lite mer aktivitet här och då talade jag om för dig att tyvärr så stämmer inte medlemsantalet, då det är medlemmar som ligger kvar sedan urminnestider och talar inte om hur det ser ut idag. Det är liksom fakta från min sida och en förklaring men du tar det som bortförklaringar. 

Sedan skrev jag om att materialtrådar är svårt. Ja, varför? Jo, för att jag själv gjort minst ett par inlägg om material jag har köpt tex. en pennvässare och lite jag beställde från UK. Och det var inget intresse i det mer än 2-3 gilla per inlägg. 

Ok, det kanske inte var intressanta grejer men det är här jag menar att man behöver kanske lite mer morot, att fortsätta att lägga ut sådana trådar bland annat.

 Förstår du vad jag menar? Får man ingen respons, vare sig man är Sajtvärd eller "vanlig medlem" så är det ju aldrig kul att fortsätta att lägga ut inlägg och trådar. 

 En sajt bygger inte på att en eller två är aktiva med inlägg och trådskapande och det är här jag också menar att medlemmar/intresserade behöver dra sitt strå till stacken.  Visa intresse, svara på inlägg/trådar, skapa nya trådar och ju mer respons man får desto roligare blir det för skaparen. För annars känns det ju inte riktigt meningsfullt att lägga tid på det. Inte för mig, inte för medlammarna som är aktiva.

Titta bara på den här tråden. Vi är tre stycken som diskuterar. Jag hade gärna sett fler förslag från andra medlemmar också. 

"Det finns jättemånga kreativa människor här på iFokus som pratar om just detta ämnet på andra sajter eftersom den här inte är tillräckligt aktiv," 

Här ovan har du bland annat jämfört med andra sajter. 

Ja, som sagt var, alla som vill ha ett levande forum behöver dra sitt strå till stacken på ett eller annat sätt, annars så blir det ett dött forum.

Odd
2017-08-29 12:51
#17

#16 Vi släpper det här nu, den här konversationen är helt meningslös och får mig bara på dåligt humör.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
2017-08-29 15:29
#18

😃

Upp till toppen
Annons: