Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1782 ggr
blåbärspajen
9/26/17, 12:17 PM

färglägga bilder?

Hej

Tänkte börja färglägga lite bilder jag målat men vet inte riktigt hur.. vill inte göra det i datorn tex med Photoshop.

Jag skulle vilja använda pennor och inte pensel.. men vilka pennor rekommenderar ni? Funderar på Promarkers men är inte det svårt att måla med dom? Om man målar 2 gånger på samma ställe blir det inte mörkare då? 

När jag googlar på detta verkar alla bara måla i datorn men vad målade serietecknare med innan?

Annons:
[Tismon]
9/26/17, 12:38 PM
#1

Beror väl lite på vad för stil du har och vilken effekt du vill åstadkomma. Jag har själv en kärlek för oljepastell kritor men det är lite kletigt och det behövs fixativ efteråt. Älskar det just för att man kan fada färgerna och blanda dem på ett snyggt sätt. Vill du ha ett transparent och "vattnigt" resultat så är det antingen vattenfärg eller aquarell. Jag hade kört på promarkers om du vill ha en simpel och stilren bild. Annars så finns där ju vanliga färgpennor men då får en ganska basic förläggning (man kan komma ganska långt med det också). Skulle kunna bifoga lite exempel på bilder jag själv målat om du vill se vad jag menar :) Edit: såg nu att du ville köra lite serieteckning. Ja, det blir mörkare om du målar två gånger på samma ställe :p

blåbärspajen
9/26/17, 1:34 PM
#2

#1 ja ne promarkers går bort då jag vill kunna måla över det jag målat innan..

Kan man blenda  (eller vad det kallas)  med oljepastell kritor? kan man måla med vit över någon annan färg?  

Tycker det är väldigt svårt att måla med vattenfärger när man ska måla tex små detaljer.. 

Bifoga gärna lite bilder :)

Men får nog testa färgpennor kanske och oljepastell kritor..

[Tismon]
9/26/17, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Japp, du kan blenda super bra med oljepastell kritor, däremot kan du inte riktigt måla över vitt på en annan färg 100%. Du får väl isådanafall använda akryllfärg eller en vit inkpenna som klarar sådant :)

[Tismon]
9/26/17, 5:22 PM
#4

Ett exempel på en bild med olje-pastell som jag gjorde lite snabbt

[Tismon]
9/26/17, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vill du måla med vattenfärg och göra detaljer kan du alltid måla med en super smal pensel, vill du måla över kan du använda akryl eller oljemålning som jag gjorde på denna

[Tismon]
9/26/17, 5:30 PM
#6

Vill du använda vanliga pennor kan du alltid lämna vitt på pappret, eller sudda. Exempel:

Annons:
[Tismon]
9/26/17, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vill du få lite mer Kontrast och tydlig färg kan du använda, jag tror det heter kakfärg? Det är som vattenfärg fast tjockare. Nu var det längesen jag målade denna (typ 2 år) men jag tror man kan måla över med denna färgen (var hos en vän när jag målade den och har nämligen inte den färgen själv)

[HundochKatt]
9/26/17, 5:32 PM
#8

Ja, som Tismon säger så beror det ju lite på vad du har för mål med ditt tecknande. Vilken stil du är ute efter. Själv gillar jag inte markers (tusch), får aldrig till det riktigt och tycker att det är tråkigt så jag använder dem heller inte. Men vet att en del är jätteduktiga på att måla med markers. 

Annars så finns det ju färgpennor, som man kan använda både till realistiskt och lite serieteckning. Derwent Inktense har ju intensiva färger och lätt att måla över och lager på lager, bara man låter föregående lager torka ordentligt. Det är alltså inte akvarellfärg utan mer som bläck (därav namnet INKtense) och kladdar inte på samma sätt som akvarell kan göra om man målar över något man redan målat.

[Tismon]
9/26/17, 5:37 PM
#9

#8 Aldrig sett den färgen, låter intressant! Kan man "blenda" de färgerna?

CamillaS
9/26/17, 8:17 PM
#10

#9 Det går jättebra att blenda Inktens. Det är som vattenfärg fast skillnaden är att dom är starkare i sina färger och när dom torkar så blir dom permanenta, dom kan alltså inte aktiveras med vatten som vanliga vattenfärger kan när dom torkat Därför kan man måla lager på lager med dom utan att smeta ut lagret under med färgen över.

https://www.in-exfarg.se/fargpennor/derwent-inktense/derwent-inktense-platask-72-pennor

[HundochKatt]
9/26/17, 8:29 PM
#11

#9 Precis som CamillaS säger så kan man blenda färgerna. Det fiffiga är ju att man kan jobba med lager på lager bara man ser till att föregående lager är torrt. Är man inte nöjd så kan man måla över. Vill man inte ha så starka färger så använder man mer vatten och man kan blanda till egna färger. Givetvis kräver det lite träning, men så är det med alla medium när man börjar. Men jag tycker helt klart att det är enklare att måla med Inktense än med akvarell. Dessutom kan du använda det på två olika sätt. Måla med pennan/blocken och sedan aktivera färgen med pensel och vatten eller använda pensel på blocken (eller pennan) och måla. Man behöver således inte bara göra på ett sätt utan använda sig av olika metoder. 

Jag har Inktense block (alla) och pennor (36 st tror jag)  och jag själv föredrar blocken, men det är en smaksak.

[Tismon]
9/28/17, 5:04 PM
#12

#10 & #11 Wow det låter ju sjukt intressant! Synd att de är så dyra och jag är så fattig, men ska definitivt pröva dem om jag någonsin får råd!

[HundochKatt]
9/28/17, 7:00 PM
#13

Ja, tyvärr är ju konstnärsmaterial ofantligt dyrt, men mycket man köper räcker ju väldigt länge. Snart är det jul så du kanske kan önska dig det i julklapp?

Och innan du väljer att köpa hela set så kan det vara värt att prova några stycken först för att se om du gillar dem. Finns ju olika konstnärshandlar där man kan köpa styckvis pennor och block.

Annons:
[Tismon]
9/28/17, 11:08 PM
#14

#13 Hmm ja, man kan ju alltid hoppas att det funkar att önska sig det 😎

Det har jag inte tänkt på, bra att du sa det! Får dra runt på stan och hitta någon konstnärs-butik som säljer. Vad menar du när du säger "block"?

[HundochKatt]
9/29/17, 12:05 AM
#15

Inktense finns i både pennor och block - ser ut som kritor kan man säga.

[HundochKatt]
9/29/17, 12:22 AM
#16

Här är en länk där Inktense beskrivs. 

https://www.youtube.com/watch?v=mJY4uv6mmJ8

Har dock sökt efter blocken i Sverige på de sajter jag känner till men tyvärr kan jag inte hitta någon som säljer blocken bara pennorna. Förut sålde Gredelin block vet jag men tydligen inte längre. 

Jag själv beställde mina pennor och block på Amazon uk, då det var billigast där inkl. frakten.

Choklad
10/3/17, 10:51 AM
#17

Något du skulle kunna göra, är att skaffa dig grundfärgerna i antingen akryl, olja eller akvarell, ( blått,  gult och rött, och vitt o svart, vitt o svart är inga grundfärger, men de behövs för att ljusa eller mörka motivet) Jag vet att du vill ha pennor, men om du köper den billiga sorten av någon av dessa ovanstående, och sedan lär dig att hur de reagerar tillsammans med varandra, t ex om du blandar blått och gult så får du grönt (som säkert redan vet) och sedan blandar du i lite vitt resp svart. Då lär du dig hur färger samarbetar, och då har du en kunskap sedan då du vill använda pennor, t ex så finns det akvarellpennor som du kan testa att måla över med vitt och sedan ta en blöt pensel och blanda färgerna med- över hela färgklicken eller halva t ex, så ser du vad som händer. Det finns massor av saker som du kan experimentera med, men köp de billigaste alternativen nu sedan då du är mer erfaren kan du ju köpa de med mer pigment i sig, det är de som är dyra. Ju mindre pigment, desto billigare.

U R us

Upp till toppen
Annons: