Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1530 ggr
Kicki L
2017-10-04 21:37

Skuggning - HJÄLP!

Hej!

Jag tror jag blir galen snart! Håller på med ett porträtt i blyerts och får bara inte till skuggningen i ansiktet. Jag har tittat på en massa Youtubeklipp och kommit fram till att man bör ha en ljus (hård) blyerts och dra många streck intill varandra med mycket lätt hand. Därefter kan man skugga ut med tops, servett eller liknande. Ej fingrar.

Nu är det dock så att jag KAN inte få strecken jämna! Det blir små "klumpar" och ojämnheter i dem hela tiden och så klart när jag väl försöker skugga ut dessa så blir resultatet ojämnt. Kan det vara så enkelt att jag har en kass penna? Kör en HB från Faber Castell (vilket väl ändå är ett ok märke?) som är den hårdaste jag har.

Pappret jag tecknar på är ett block från Daler Rowney, 250g/m2. Jag är verkligen inte jätteinsatt i material, men detta är ett väldigt slätt och "lent" papper. Gissar att 250g står för grain.

Jag har verkligen tränat och försökt få en jämn yta men det GÅR inte! Hur lätt jag än är på handen, håller pennan längst ut baktill och lägger inte ens tryck på den, men det blir klumpar ändå. Vad gör jag för fel!?!?!  😢

Annons:
[HundochKatt]
2017-10-04 22:03
#1

Använder du sidan av själva blyertsen eller toppen? Svårt att förklara men du bör alltså använda sidan av blyertsen, lätt skugga med pennan, lager på lager. 

Har du provat med en annan penna? Oftast börjar man med den hårdare pennorna (H) och sedan övergår man till mjukare stift (B), beroende på hur mörkt man vill ha det. 

250 g betyder tjockleken på pappret. Är det fin (satin) gräng så ska det ändå gå att skugga med blyerts, men man får jobba lite lager på lager. 

Nej, man bör inte använda fingrarna då man har fett på fingrarna som kan förstöra pappret/teckningen. Stompfar, servett/toapapper/hushållspapper fungerar också och ibland topz. 

Stompfar tycker jag själv bäst om.

[HundochKatt]
2017-10-04 22:07
#2

Här finns en film hur och vilka pennor Emmy Kalia använder. 

https://www.youtube.com/watch?v=80ewdDwAVk4

Michis 08
2017-10-07 17:29
#3

Hej … jag är lite grön … men av det jag fick fram av hundochkatt så var mitt problem att jag hade för kraftiga pennor, så att det blev svårt att skugga. 

Något säger mig att då man är rutinerad så kan det bli lättare att använda dem pennor. 

Nu använder jag en vanlig stift penna 07 & det går bättre med 05. ;) 
Jag använder vanliga skrivpapper, och nöter på … Phuuu! 
Börjar se en liten förändring, och ser nu att jag har svårt för proportioner. ;) 

Jag testar med att ha 2 bilder samtidigt, olika motiv  så att jag inte snöar in mig helt på en bild. 

Såg länken och fascinerades av hur säker hon är …. gissar att hon lagt ner några tim. på att öva. ;) 
Så svar på frågan. - vad man har spelar ingen större roll, mer en att man kanske bör ha svaga pennor och inte bara ha 1 bild . 
Då man lätt får tunnel seende. 

Vad tror du ?? :)

Choklad
2017-10-10 10:49
#4

Om man får "tunnelseende" så kan man vända bilden upponer, då ser man om den är sned eller nåt annat fel. 

Jag brukar också ha samma problem  som TS, ja har lärt mig  att vara väldigt lätt på handen då jag ritar. Och ha en mjuk penna med rund spets då jag skuggar. 

Jag brukar använda mig av linjerna som blir av själva motivet, så om jag vill ha en mörk skugga t ex, så använder jag mig av en mörk penna/krita (gärna i torrpastell- de är mjuka och lätta att sprida ut över pappret. 

Jag har  lite olika hjälpmedel då jag vill sprida pigmentet över pappret, tygrester  av t ex jeans,  satäng, pälsbitar (falsk päls då) bomullstussar,  jag provar mig fram hur det blir.

Sedan kan man ju skugga genom att dra streck, små streck som antingen bildar ett nät eller som bara går åt ett håll.

U R us

k.stenmarck
2017-10-31 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Hej! 
Problemet är ditt papper och att du har en för hård penna till. Det är så pass slätt det där pappret och pennan för hård för att kunna lägga sig över. Jag har själv gjort porträtt på det pappret och hade också väldigt svårt i början att få till skuggningarna. 
Ska du fortsätta med det pappret, så ta en hårdare penna, kanske 5b, och toapapper/näsduk att sudda med. Pennan ska luta så mycket det går när du ritar och du måste vara så lätt på handen att den nästan flyter över pappret. Och så tar du näsduken och viker ihop lite och väldigt försiktigt suddar över där du ritat. Och så igen. Och igen. Förbered dig på att det kanske inte blir perfekt dom första teckningarna men varje gång du ritar lär du dig någonting :)
(Bifogar två porträtt gjorda på pappret, efter några porträtt innan som inte blev lika bra!)

Kicki L
2018-01-31 12:27
#6

Tack för era svar! Av någon anledning har jag inte fått aviseringar om att jag fått svar i tråden. Säkert någon inställning jag missat. Även om det kommer sent så är jag jättetacksam för era tips! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: