Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 25215 ggr
Choklad
5/4/09, 5:56 PM

Att måla i akvarell ( vattenfärg)

Akvarell är ett av de roligaste men svåraste ( tycker jag) målarmedierna .

Jag tänkte därför skriva lite om det, hoppas att något ska komma till nytta.

Eftersom akvarellfärgerna är transparenta går det inte att måla ljusa färger på mörka, som man gör med akryl och oljefärg. När man målar med akvarellfärg så måste man först planera in var man vill ha de vita partierna, innan man börjar måla. Då är det en bra hjälp att använda maskeringsvätska eller maskeringstejp.

Maskeringsvätskan ska helst tas bort inom ett dygn eftersom det annars förstör pappret. OBS! Använd en gammal pensel som du inte är rädd om till vätskan, eftersom den går hårt åt penslar, jag brukar genast efter användning torka ren penseln med papper.

Lite olika tekniker:

Blomning:

Uppstår när en våt lavering flödar in i en annan, lite torrare lavering. Egentligen så kan de vara förargliga, dessa blomningar, men man kan dra nytta av dem om de är kontrollerade, dvs om man målar dit dem där man vill ha dem, som t.ex om man vill måla en lavatäckt sten avlägsna kullar träd. moln, m.m..bara att testa sig fram.

Torrpensel ( schumring)

Blöta ner penslen med ytterst lite vatten och tag sedan upp litet färg  med spetsen. Måla (schumra) nu med penseln över det torra pappret. Denna teknik är bra när man få motivet att glittra, t.ex. en vattenyta.

Salt:

Strö över grov eller vanlig salt på den ännu blöta målarytan. Låt det ligga kvar tills allt har torkat, nu kan man antingen låta det vara kvar eller ta bort det som går att ta bort.

Svamp:

Bildar ett marmorerat intryck av t.ex lövverk, eller en mossbelupen sten. Svampen kan vara helt blöt eller nästan torr. Använd helst en natursvamp. ( den ska ligga i blöt innan den används)

Vaxmaskering:

Gnid pappret i valda mönster med ett vitt vaxljus eller en färgad vaxkrita och måla sedan över ytan med akvarellfärg. Laveringen stöter bort akvarellfärgen så att  mönstret från kritan/ljuset framgår.

Terpentin:

Lägg på terpentin i små mängder på pappret ( som bör ha hög limhalt) låt torka lätt innan man målar över det. Det kommer att uppstå en intressant marmorering.

Verktyg som är roliga att att använda;

Bomullspinnar,(topz), Tandpetare, sax, tejp, sandpapper, bomull, salt, glitter, m.m.

Man kan måla vått-i-vått

Vått-på-torrt

Eller som man själv behagar

Det som kännetecknar akvarell är dess vackra skiftningar mellan ljus och mörker. En svår konst, men rolig att lära sig. Man blir nog aldrig riktigt slutlärd, det finns alltid något nytt att lära sig inom detta område som ständigt överraskar .

Man kan skaffa sig en hel mängd färger, men egentligen så behöver man bara grundfärgerna, vilka är: blått, gult och rött.

Och svart och vitt förståss ( de ingår inte i grundfärgerna, rätta mig om jag har fel)

Angående papper så bör man ha ett äkta akvarellpapper, det funkar inte så bra med vanliga tunna tecknarpapper. Det finns en hel del olika papper at köpa…men i början kanske det är bäst att köpa de billigare varianterna av både penslar, papper och färg.

Många trevliga målarstunder önskar

Laila

Uppstår det frågor så fråga gärna..jag ska svara så gott jag kan efter förmågaGlad

U R us

Annons:
Hamstersr2cute
5/4/09, 9:00 PM
#1

Skitbra tips! Skrattande
Själv är jag usel på att måla med akvarell ;P
men övning ger färdighet :)

Choklad
5/4/09, 9:30 PM
#2

Det är inte lätt…men det är roligt!

Tack!Glad

U R us

idisen95
5/10/09, 9:38 PM
#3

jag har en sak att tillägga att man ska inte ha vitt utan bara andvända vatten för att få det ljusare Skrattande

Zabbio
5/10/09, 11:20 PM
#4

Mycket bra skrivet! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Choklad
5/11/09, 2:46 PM
#5

# 3 Ja..enligt den "riktiga" skolan " så "får" man inte använda vitt /täckfärg i akvarell..men det tycker jag att jag får….Glad

Dessutom ger det ett djup i bilden om man använder även täckfärger.

Med akvarell är det roliga att man kan experimentera så mycket…

Man kan ju ha det tillsammans med akrylfärger också…

Man kan först måla en bild med akrylfärg och ovanpå det även färglägga med akvarell…eller tvärtom…

Akvarellpennor kan man först måla med som vanligt och sedan ta en pensel, doppa den i vatten och måla på de ställen där man vill markera så det blir en skugga eller vilken effekt man nu vill ha.

U R us

Choklad
5/11/09, 3:41 PM
#6

Om man vill pröva på att måla med akvarell, så kan detta vara värt att pröva:

Ta fram en liten vattenflaska

En burk med sköljvatten

Pensel ( typ "mellantjock")

Papper ( så klart) akvarellpapper då, inte ett vanligt tunt papper, funkar inte så bra, pappret måste kunna suga till sig vatten och fördela det bra

Välj en färg som du tycker passar …

En papperstallrik, liten spegel, eller ett gammalt tefat går bra som palett…

Klicka nu ut en liten klick av färgen på paletten, lite vid sidan om mitten på tallriken…

Häll några droppar vatten bredvid färgklicken, det ska vara mycket mer vatten än färg.

Rita en cirkel på pappret.

Doppa penseln i sköljvattnet, inte för mycket vatten ..men heller inte för lite.

Blöta ner cirkeln, allt vatten ska sugas upp av pappret.

Ta nu och doppa penseln i färgklicken, men bara med spetsen…så att vattenpölen bredvid blir svagt färgad. Skölj penseln och doppa sedan penseln i pölen igen och fyll den med lagom mängd av pölfärgen och måla med det i cirkeln. Det ska bli en svagt färgad ton.

Låt allt torka.

Upprepa proceduren igen..men täck inte hela cirkeln, utan lämna en bit av den ljusa färgen kvar.

Upprepa nu så många gånger du vill, men lämna hela tiden tiden kvar en bit omålad av den gamla färgen. ( det ska vara samma färg hela tiden i detta fallet)

Nu kan du se varför man säger att akvarell blir så levande….Gladoch att papprets vita färg lyser igenom.

Om jag varit för otydlig så fråga gärna..jag har lite svårt att förklara iblandSkäms

Laila

U R us

Annons:
[Tilde]
3/13/13, 9:01 AM
#7

Gammal artikel, men men, jättebra tips på hur man kan få olika slags utseenden på färgen! Min svärmor lärde mig det där med saltet, så det ska jag testa någon gång :) Ska påbörja ett stort projekt till min mammas födelsedag… Det ska nog gå! 🤐

Upp till toppen
Annons: