Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2165 ggr
ElinaPersson
2011-12-28 14:29

Vilken ritplatta?

Vet att denna fråga säkert vart uppe flertalet gånger.. Men jag behöver få lite för & nackdelar ändå Skäms

Har fått pengar till att köpa en ritplatta och i skolan så har vi dessa

http://www.dustinhome.se/hanvon-artmaster-pen-tablet/product/5010614587?intcmp=searchProvider_dacsa

enligt mig så är den väldigt bra och den aktiva ytan är lagom stor (vill helst inte ha den mindre då jag kör på en 24tum skärm)..

Men vad jag förstår så rekommenderar de flesta WACOM, då vill jag veta.. Varför?

Har tittat ut denna från WACOM då jag helst inte vill sträcka mig till mer än 1200kr i pris…

http://www.dustinhome.se/wacom-bamboo-fun-pen-touch-small-usb-new/product/5010609752?intcmp=searchProvider_dacsa

Så snälla, hjälp mig lite med för & nackdelar..

Kan även tillägga att jag redan har tillgång till Adobe CS5 master collection!

Tack på förhand - Elina Persson

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
ElinaPersson
2011-12-28 19:58
#1

Jag har nu lite mot mon vilja börjat kolla på WACOM Bamboo fun pen touch - medium då jag anser att small blir för liten iallafall :/ dock är det en prisskillnad på 600:- på Hanvon & Waom medium.. Vad finns det för för/nackdelar med Wacom? Vad finns det för för/nackdelar med Hanvon?

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
2011-12-29 16:34
#2

Putt, hjälp tack!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Lazzie_
2011-12-29 18:20
#3

Jag har en Wacom Graphire4, som vad jag förstått har ersatts av Wacom Bamboo plattorna. Den är i A6 storlek och har fungerat felfritt sedan jag fick den julen 2005 (trotts stundtals omild behandling).

Har aldrig testat någon annan platta än min, så jag kan inte säga hur den är jämfört med andra. Men, jag kan inte direkt säga att jag någonsin känt något trängande behov av att köpa varken en större (inte ens nu när jag sitter och ritar vid en 26tum skärm) eller dyrare (min kostade kring 600kr tror jag) platta. Men, om man redan är van vid en större så kanske det är bättre att köpa en i liknande storlek?

Zabbio
2011-12-29 23:28
#4

Plattans storlek har ju inte mycket med skärmen att göra, utan mer hur mycket du vill röra handen :) Själv vill jag inte ha större än a5 oavsett hur stor skärmen är. Har använt a5 platta på en bio-duk (bilden projicerades på väggen).

Att man rekommenderar wacom är för att de är bra, de håller och kvaliteten är hög. Om du känner att de du har på din skola är bra och om de verkar ha bra kvalitet, så köp då en sådan! :)

Jag har testat wacom och även lite udda märken, bl.a. en böjlig platta från claes ohlssn. De funkar bra. Problemet är att vissa plattor inte håller.

Samtdigt så är det ju så att det kommer nya hela tiden. Näer jag först sökte fakta så fanns  bara wacom och Trust, och trust plattorna höll inte - av alla trådar jag läste då fanns  bara ett enda inlägg av någon som var nöjd med sin Trust, och denna  hade bara haft den en vecka. De flesta hade wacom, men många hade haft trust som bara gick sönder.

Nu är dt nog många som helt enkelt håller sig till gamla spår och wacom är ett välkänt och erkänt märke. Man rekommenderar det man känner till.

Eftersom du nu haft en utmärkt möjlighet att testa dessa andra plattorna och trivs med dem, finns ingen anledning att byta märke.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ElinaPersson
2011-12-30 06:58
#5

Tack för svaret Zabbio! Var in på Mediamarkt igår och de hade enbart Wacom Bamboo fun pen & touch small/medium.. Båda var inkopplade så hade möjlighet att testa för att jämföra själv med Hanvon och det slutade med en beställning på Wacom Bamboo medium plattan. Anledning: till skillnad från Hanvon plattan känns den inte plastig alls, samma sak med pennan.. Greppet var mycket bättre och den kändes mycket bättre rent kvalitetsmässigt.. Det kändes inte så jobbigt att pynta ut 600kr extra då jag även får med olika program från wacom men självklart på grund av hur stor skillnad jag faktiskt kände :) Får hoppas jag blir nöjd när den kommer med posten i början på nästa vecka :D

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Zabbio
2011-12-30 11:41
#6

Så bra, och kul att höra din bedömning av plattorna :) Du är nog den enda här som testat båda :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
haitian
2019-06-04 06:10
#7

Jag har en XP-Pen Artist 15.6 Pro Sketch Art Tablet med skärm jag är nöjd med.  Fungerar ungefär som en intuitiv Wacom Intuos på steroider med inbyggd skärm och ställbart stöd.

Fantastiskt verktyg som ger känslan av att rita med penna på papper – inklusive fördelarna med ett helt digitalt arbetsflöde. Rita direkt på en LCD-skärm utan att något kommer i vägen, med riktigt bra penna och många nivåer av tryckkänslighet.

https://www.storexppen.com/buy/artist-15_6pro.html

Upp till toppen
Annons: