Annons:
Etikettfilmer-animationer
Läst 1699 ggr
Gerro
2013-10-06 21:23

Animera?

Hejsan!
Funderar på om jag kanske ska göra en liten kortfilm, nu när jag har fått min ritplatta att funka.
Men har lite frågor..

Hur gör jag?
Ska jag spar bild för bild & sedan sätta ihop det i Windows Movie Maker eller liksom, kan jag spara det som en film i gimp?
Någon som kan ge tips, och typ steg för steg hur man gör?

Jag har gimp & det ända filmredigeringsprogrammet jag har är Windows Live Movie Maker.

Väldigt tacksam för svar!


Annons:
Zolah
2013-10-07 15:28
#1

lättast är att använda frame by frame i flash , du kan hitta gratis via adobe ( Adobe cs 2 är gratis numera, inte piratkopia ! :D )

[MikeW]
2013-10-07 20:11
#2

Rekomenderar att du skaffar Flash.

Sen om du ska göra bilderna eller frames i gimp så skapa först en mapp på skrivbordet och alla frames du gör lägger du in där.

Det kan vara jobbigt att dra in varje frame en efter en hela tiden så på första bilden/frame som du gör, gör så att namnet är:

frame0001

Eller något så, och sen nästa frame heter frame0002 och nästa heter frame0003

så forsätter du bara upp, när du har alla dina frames så öppnar du flash och klickar på File -> Import -> Import to stage sen när du klickar "ok" så kommer en ruta att komma upp, klicka "ok" på den också och så kommer alla dina frames att komma in i flash automatiskt.

Sen är det viktigt att tänka på när du animerar hur mycket din FPS är.
Fps står för "Frames Per Second"

Har du till exempel 24 FPS då kommer en sekund ha gått när 24 bilder/frames har visats.

Så du måste tänka hela tiden när du ritar hur många FPS du ska ha.

Om det är första gången du animerar så rekomenderar jag starkt att du inte börjar på något stort. Du kommer bara bli förvirrad och troligen förbannad :P

Börja litet, rita streckgubbar som bara är i någon sekund så du får en känsla av hur du ska arbeta med FPS.

Sen när du har lärt dig lite så kan du börja större.

Windows Movie Maker ska du helst inte använda, tror inte det är så himla bra. Flash är apsolut bäst enligt mig, för du kan även klicka på en frame och sen klicka på F5 för att göra den bilden en frame längre eller något så.

Du kan rita inom flash också vilket jag skulle rekomendera att du börjar lära dig. För använder du gimp till att rita bilderna/frames då kommer du kanske se t.ex. på frame 50 att det var lite fel och du skulle behöva ändra saker.
Då kan du inte riktigt göra det så lätt om du använde gimp.

Ritade du i flash så finns det inga problem med att gå bak och ändra.

Jag använder macromedia flash 8. Är nöjd med det, fast spara ganska ofta hörru! man vet aldrig när flash kraschar och stängs ner. Det kan hända ofta.. Vilket är lite störande. Så spara ofta.

Gerro
2013-10-07 20:28
#3

#1 & #2
Tack så mycket! :)


Upp till toppen
Annons: