Annons:
Etikettteckna-människor
Läst 2848 ggr
ahees
11/1/14, 5:13 PM

Skygga skissning

Hej, så att jag har börjat teckna. Undrar vad man bör tänka på vid skuggning? Tycker det är skit svårt. 

Har stomf som jag cirkulerar med, Tar hur lång tid som helst att få skuggningarna okej. Ska man trycka löst eller hårt med pennan? ska man tyrcka hårt och löst med stomfen? Har testat allt och har jätte svårt att få till skuggningarna. 

Så tips skugg tips skulle uppskattas! Tack på förhand.

Annons:
The Fame
11/1/14, 5:58 PM
#1

Jag brukar skissa ganska löst med pennan och sedan trycker jag väl medelhårt till löst med stompfen beroende på hur skarpa skuggor jag vill ha. Enligt mig är det bättre att trycka löst med pennan i många lager för att få det mörkare än att trycka hårt på en gång.

Om man vill ha riktigt ordentlig svärta med blyerts på en större yta så kan man ta en nagelfil och fila av lite direkt på pappret, och sedan gnugga ut det med fingret, en papperstuss eller med stompf. Bara ett tips på sidan av. c:

ahees
11/2/14, 4:08 PM
#2

Okej tack, bra svar. Hur gör du när du ska mäta ut var ögonen sitter? för allas ögon sitter väll inte 1/5 av ansiktet? och är det verkligen alltid 1 öga mittemellan båda ögonen?

ahees
11/2/14, 9:38 PM
#3

Undrar om näsa och mun alltid har samma längd på alla människor? har problem att få till propetionerna.

Cahira
11/6/14, 3:36 AM
#4

Vid skuggning, tänk på att skugga trycker bak något, medans ljus lyfter fram det. Så om du skuggar under en haka så trycker det tillbaka halsen och framåt hakan. :) Studera hur andra skuggar så kan du få en känsla för vart dom ska. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kadoor
11/7/14, 9:46 PM
#5

Ett tips är att kolla på porträtt på människor där man ser proportioner och skuggor bra. Det gör att det är lättare att se hur och vart olika delar ska vara, plus vart skuggorna är.
Ett annat tips är att välja ut en punkt på bilden som ljuset kommer ifrån, då blir det lite lättare att tänka hur skuggorna ska vara och vad som ska vara mörkare och vad som ska vara ljusare. :) tänk också på att dit ljuset inte når ska det vara skuggat, och där ljuset når på bilden ska det vara ljust/ljusare, tänker man så blir det lite verkligare och enklare att få till det! Det har hjälpt mig. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Mli.H
11/10/14, 10:12 AM
#6

Leta lite på youtube, sök på how to draw…..

Annons:
Kändisen97
11/10/14, 1:26 PM
#7

Enkelt, när du ritat färdigt själva figuren, så tar du vilket finger du vill och drar på figuren. Om det kommer utanför, skit i det det ska du ta bort med suddgummi med raka kanter. Om du vill ha mer tips så skriv meddelande till mig.

ahees
11/11/14, 11:19 PM
#8

okej tack för svaren. Men är sjukt svårt att få teckningarna likt männsikorna man tecknar. propotioner är inte desamma för alla personer va?

skogsmurmeldjur
11/11/14, 11:51 PM
#9

#8 Nej, det är det inte. Håller med om att det kan vara jättesvårt att få det att se ut som motivet. Ett tips kan vara att vända bilden upp och ner, och börja kolla på former istället för att se det som en sak (exempelvis "ett öga"). Bild 1

En sak som kan vara värd att testa är att kolla på sk "mellanrumsformer". Det är former utanför eller innuti ditt motiv, det kan vara lättare att faktiskt kolla på formen då, istället för att göra som man brukar göra eller tror att det är. Bild 2, mellanrumsform markerat i grönt.

Hoppas att det går att förstå något av detta. :P

Men ja, det är jättesvårt att göra porträtt. så det bästa är egentligen att fortsätta öva, prova dig fram och fortsätta att ha kul när du ritar! :D

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

ahees
11/14/14, 8:52 PM
#10

okej tack för tipsen. Hur får ni det att se bra ut om man tex använder 4b och ska få det att se bra ut mot vitt? tycker aldrig jag får till det snyggt.

Cahira
11/15/14, 1:00 AM
#11

Jag använder aldrig fingrarna längre eftersom fingrarna har fett på sig och får skuggningen att se flottig ut (i varierande grad men likväl) så jag har börjat använda tops istället. Obehaglig känsla med bomull mot papper men jag personligen gillar hur det blir. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ahees
11/17/14, 3:18 PM
#12

Tack, har också börjar använda tops, började också med näsduk och det blev grymt! Hur gör ni för att få alla proportionerna rätt?.

Är det bara övning som gäller? att lära sig se?

ahees
11/17/14, 5:40 PM
#13

Undrar också ni som tecknar ansikten, använder ni er av samma penna i ansiktet? tycker det är svårt att köra med tex 2Boch 4B och få det att se bra ut.

Annons:
Anonym345
11/17/14, 9:27 PM
#14

En sak som jag brukar göra när jag ritar ansikten som ska vara så realistiska som möjligt är att jag ställer mig i spegeln och studerar mitt eget ansikte riktigt nog. Eller så studerar jag min systers/brors ansikte. Hur skuggorna faller in , vart det är ljusare och mörkare. Bara ett litet tips .

Cahira
11/18/14, 3:39 AM
#15

Tips är att ta bild och konvertera till gråskala/svartvitt. Lättare att se nyanser då.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

The Fame
11/18/14, 3:43 PM
#16

#13 2B och 4B hör ju till B-skalan som har mer svärta. För vissa funkar det att använda dem på ansikten, men om det inte funkar för dig så kan du prova att köra på något i början av H-skalan eller HB och sedan ta 2B/4B till de mörkaste detaljerna i ansiktet.

Kändisen97
2/21/15, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kan du rita av mig?

Upp till toppen
Annons: