Annons:
Etikettteckna-människor
Läst 1768 ggr
ahees
2014-11-20 19:53

lära sig få in propetionerna realistikt

Hej hur lär man sig få in propotionerna så snabbt som möjligt? för det är det jag vill lära mig nu. Är det bara att köpa massa A4 papper och bara skissa upp alla propetioner? eller bör man göra klar hala teckningar för att se hur det blir?

skissar bara ansikten framifrån, för är nybörjare. 

tips upskattas!

Annons:
Drömmis
2014-11-20 22:15
#1

Jadu, det är nog tyvärr bara att öva och öva så får man in det till slut :).

Men ett tips som jag fick av min gamla estetlärare är att vända bilden upp och ner ibland, fungerar väldigt bra för att se allt som blir snett och fel. Sen använda sig av stödlinjer och former.

vevve89
2014-11-20 22:52
#2

Rutnät är väldigt bra.

Reduse
2014-11-21 10:36
#3

Om du vill få in både ansikstdrag och eventuella karakteristiska linjer på de personer du tecknar, så måste du öva mycket. Det är ingenting som man lär sig "så fort som möjligt", ta fram en spegel och teckna av dig själv till att börja med.

Lycka till !

Ahees1
2015-05-23 20:01
#4

Okej, men nu lägger jag 4-5 timmar på varje teckning, så propetionerna blir det ju inte mycket övning på. Är det bättre om jag kör massa A4 pappaer och bara skissar upp massa propetioner, papper efter papper?

[Tilde]
2015-05-24 19:05
#5

Jag hade skissat istället för att göra "hela" teckningar. Öva, öva, öva i olika vinklar. :) Sen såklart studera bilder för att lära sig också.

Zabbio
2015-05-28 01:15
#6

Ja, skissa mycket :) 
Använd en referens (foto eller tutorial) och försök få det så rätt som möjligt - ögonen på rätt plats och lika varandra, näsan rätt  osv men utan detaljer när det nu är proportioner du vill öva på. Första bilden tar kanske en halvtimme innan du är nöjd. Men fortsätt efter det - gör om det och försök bli snabbare på det. Försök få det relativt likt till att börja med. När du  börjar känna att du ganska enkelt kan göra ansiktet framifrån och få det korrekt, så kan du börja ändra på sakerna. Vad händer om du höjer ögonbrynen?  Öppnar munnen (tänk på att hakan flyttas)?  Eller om personen får en mindre näsa än ''standard'' formen… Osv. I och med att du nu är snabb på grunden så är det lättare och snabbare att skissa nytt och experimentera., och då vågar man ta ut svängarna mer, vilket man lär sig av.

Försök också tänka i former. Känn på ditt eget ansikte - kindbenen tex ligger där och påverkar hur hud och muskler läggs utanpå. Bara genom att tänka på sådant kan det  hjälpa förståelsen och påverka sättet man skissar utan att för den sakens skull göra det svårt eller lägga massa skuggor och detaljer.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Upp till toppen
Annons: