Annons:
Etikettteckna-djur
Läst 15897 ggr
ellipelli123
2015-04-11 20:59

Steg för steg: kanin

Hej är det någon/några som har lust att lägga in lite olika steg för steg på hur man ritar en kanin 🙂 Jag skulle bli så glad🙂

Annons:
Kornelia.f
2015-04-11 21:20
#1

oj! det blir svårt!

jag kan ej

[Tilde]
2015-04-11 23:13
#2

Ja alla har ju sina egna tekniker, men jag tycker det är lättast att rita upp ungefärlig huvud och kroppsform med hjälp av cirklar/ovaler. Rita dit ben och leder, osv. och sedan börja rita "på riktigt". :) Här är en enkel tutorial att följa: http://www.walterfoster.com/resources/resource.php?id=5

uz00x
2015-04-12 01:21
#3

Att rita upp en kanin steg för steg kommer endast hjälpa dig med den specifika posen. Du borde skaffa känslan för det! Rita utifrån riktiga bilder tills du är nöjd med resultatet, använd dem som referens helt enkelt :)

[Horse24]
2015-04-12 11:45
#4

Jag håller med #3

Jag har använt mig mycket av referensbilder, och det har hjälpt mig en hel del. Då kan man få till mer realistiska bilder, lära sig hur pälsen ska ligga, proportioner m.m. Men om man hellre vill använda sig av cirklar och andra former så går det också bra, så länge man vågar lägga lite egen twist på det.

Lycka till! :)

skogsmurmeldjur
2015-04-12 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är en väldigt snabb bild av ungefär hur jag brukar göra, men tänk snarare på hur stegen är gjorda än hur själva formen som jag har ritat ser ut.  Huvudsaken är att man inte börjar mer några detaljer, utan först försöker hitta den generella formen av kaninen. Det här är gjort digitalt, men gör en det med papper och penna så kan en istället tänka att de röda linjerna ska vara löst gjorda, de svarta kan en trycka lite mer med pennan.

0: Börja med att hitta en bild på just den posen du vill ha på din kanin

1: Rita ut den generella formen av kaninen. Hur ser det ut? Liknar det en cirkel? En sten?

2: Fortsätt med att försöka hitta "storformen" utan att gå in på detaljer. 

3: Kanske lägg till några mindre saker, men fortfarande inte några detaljer.

4: Här har jag bara gjort de röda linjerna ljusare för att se de svarta linjerna bättre. Hade jag ritat med papper och penna så hade jag nu troligen bytt till en permanent linerpenna, vill en fortsätta jobba med blyerts så funkar det också bra! Det beror på hur en vill att bilden ska se ut.

5: Här kan en börja lägga till detaljer! Jag valde att hålla bilden väldigt enkel.

6: Färg + Skuggor

Sen är det som de andra säger, det är bara att nöta! Jag satte mig för något år sedan och försökte rita 100 kaniner på en månad, allt mellan snabba skisser till färdiga bilder (Lyckades dock bara få ner 50) och kan lugnt säga att det blir lättare och lättare ju mer en gör det!

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

ellipelli123
2015-04-12 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

tack för alla bra svar🙂 Jag är inte alls bra på att rita men testade ändå rita denna kanin.Inte bästa bilden men ni ser nog🙂

Annons:
[MikeW]
2015-04-12 19:38
#7

Den blev jätte söt #6! :)

[Tilde]
2015-04-12 20:33
#8

Söt den blev! Tror du kommer att bli riktigt duktig på att rita kaniner om du tränar och studerar fotografier på kaniner, lär dig om ljuskällor och skuggning, osv. Med andra ord: övning ger färdighet och du har en bra grund 👍

Upp till toppen
Annons: