Annons:
Etikettövrigt
Läst 859 ggr
00eme05
2015-05-31 21:59

Tutorials?

Om man följt en tutorial steg för steg på tillexempel youtube, räknas resultatet som kopia eller något man själv ritat? Eller är de bara designen som är kopierad?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
[Tilde]
2015-05-31 22:51
#1

Det beror nog helt på vad motivet är. Om det är personen som gjort en tutorial som kommit på ett motiv eller om denne i sin tur ritar av ett foto, osv. Men jag tror inte det skulle vara olagligt eller något direkt. 😛

[Horse24]
2015-06-01 08:29
#2

Jag antar att designen är "kopierad" men det måste den väl vara i början, för att man ska kunna utveckla sig i sitt tecknande och sedan kunna göra något i sin egen stil? Det är ju alltid kul om man avslutar teckningen med en egen liten touch ;). Men det gör väl inget om man "kopierar" det är ju trots allt en tutorial, man ritar efter de instruktioner man får. Sen beror det ju helt på, jag tror ändå att ens eget verk kommer se annorlunda ut på ett eller annat sätt.

00eme05
2015-06-01 13:14
#3

#1,2 tack för svar, skönt att få åsikter av folk som faktiskt ritar.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Cahira
2015-06-01 16:38
#4

Tutorials för mig är lektioner, typ som en lärare på skolan. Klart du ritat den då, du bara lärde dig hur. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-06-01 16:39
#5

Art a la Carte ser sig själv som en lärare i sina tutorials. Verkar de flesta göra som jag följer. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hell
2015-06-01 21:26
#6

#0 Du har fått många bra svar! Sen kommer du ju kunna använda det du lärde dig av tutorialen på andra sätt också. Jag tycker dock att om designen är väldigt lik det som förekommer i tutorialen gör man bäst i att alltid hänvisa till den. Så kan andra också hitta den och få hjälp! :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Annons:
00eme05
2015-06-02 12:02
#7

Tack för alla svar!

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Upp till toppen
Annons: