Annons:
Etikettallmänt
Läst 1096 ggr
[MikeW]
2015-06-30 01:54

Modern Konst

Det finns många olika åsikter om modern konst - många tycker om det, många tycker inte om det. Så vad tycker ni? Det finns ju många olika synpunkter, tänkte det kunde vara lite intressant att se vad ni på denna sajten tycker och tänker om ämnet. Tänk nu på att inte vara aggressiva och respektera andras åsikter. Vet att detta är ett känsligt ämne för vissa, men tänk på den goda stämningen och ha en sansad diskussion. Konst är framför allt något som man upplever personligt, respektera andras tankar och känslor om ämnet är ni snälla :)

Annons:
Kevsterrr
2015-06-30 02:17
#1

Min åsikt? Tja.. Jag tycker det här med modern konst är lite väl överdrivet… Personligen ser jag det som att vissa moderna konstnärer, om man säger så, inte lägger ner lika mycket tid och ansträngning på deras verk som någon annan kanske gör och blir prisade mer. Lite orättvist i min åsikt. Idag handlar det mycket om vad det är för budskap ett verk sprider och vilka känslor det besitter. Visst om man kanske tycker mindre om den "moderna konsten" pga utseendet kan det bero på att man inte förstår själva budskapet, ja, vilket jag inte verkar göra då jag inte ser ett enda litet meddelande i dessa… (Dessutom tycker jag inte om utseendet oavsett ibland då det för mig exempelvis bara är en prick på en vit bakgrund… Inget värdigt att se på eller grubbla över enligt mig, därför pallar jag heller inte anstränga mig att verkligen förstå vad det är jag tittar på. Värt att notera att det är just dessa typer av "målningar" eller bilder jag pratar om i detta sammanhanget) Jag tycker vissa människor i dagens samhälle går alldeles för djupt in för att tvingas se budskapet och vilka känslor dessa framhäver och utesluter det visuella. I helhet tycker jag också att det bör handla om vad man som åskådare ser och tar in när man ser på konstverken BÅDE visuellt och budskapsmässigt vilket är ett faktum jag antyder att en del i dagens samhälle inte tar del av - därav vad jag skrev i förgående mening. Har SÄKERT motargumenterat mig själv i denna kommentar då den är dåligt formulerad men förhoppningsvis fattar läsaren vad det är jag försöker få fram. xD

//KevinBlomma [Medarbetare för Nintendo iFokus.]

"When you love something, never lose it. Understand, little one? 
You must keep it safe, close to your heart."Måne

Cahira
2015-06-30 02:31
#2

Jag ärligt talat har ingen koll alls på modern konst, men vill följa tråden. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

jossan...
2015-06-30 20:19
#3

Jag tycker att man ibland kan se modern konst som är helt otrolig att folk köper osv, då menar jag lixom när det är något som folk inte kan ha lagt ner mycket tid på osv, sådant som det inte ser ut att finnas en ända tanke eller känsla bakom. Däremot så gäller inte det all modern konst, det finns väl en del snyggt också… Dock föredrar jag annat… Däremot talar jag nu utifrån sådant som jag har sett och som jag vet att är modern konst, jag har egentligen ingen aning om vad som räknas :p

Gud vad bra jag stavar…

skogsmurmeldjur
2015-06-30 20:21
#4

Har inte så mycket av en personlig åsikt, men här är en bok som kan vara intressant:

https://www.adlibris.com/se/bok/why-your-five-year-old-could-not-have-done-that-9780500290477

Har tyvärr inte läst den själv än, men tycker att den verkar ganska pedagogisk!

Här är en video som förklarar hur den kan användas:

https://www.youtube.com/watch?v=bHTQj_sLBws&ab_channel=Waterstones

Här är även en bra youtubekanal som borde ha lite material för den som är intresserad:

https://www.youtube.com/user/theartassignment/featured?&ab_channel=TheArtAssignment

Oklart om denna tråd är tänkt att inkludera samtidskonst, men ändå, här finns förslag på hur en kan börja lära sig mer om det om en inte vet var en ska börja!

https://www.youtube.com/watch?v=An3L7hQdkOg&list=PLdGqz6dgvIzZlgSGtCMrwxPJVEoPkYwiT&index=4&ab_channel=TheArtAssignment

Generellt så tycker jag personligen att det finns väldigt många olika sätt att se på konst och beröras av den och att det viktigaste är att låta andra beröras av konst på det sätt som passar dem bäst. Är du någon som vill göra massor med research? Awesome! Vill du bara gå på museet och se vad som berör dig just den dagen? Toppen! Orkar du inte ens försöka förstå dig på den här typen av konst idag? Det är lugnt! 

Det bästa tipset jag har fått från en lärare är att det går ofta att förstå eller åtminstone frammana tankar eller känslor för ett verk, men om du inte orkar eller vill just den dagen så är det också helt okej! Att gå på museum eller liknande kan vara så fyllt av intryck att det är omöjligt att ge exakt alla verk den tid som behövs, och det är helt okej.

Jag personligen gillar att ha ett kontext till konsten i många fall, så jag tycker att guidade turer eller liknande brukar vara väldigt najs. Det är kul att veta vilka tolkningar som finns och vad som kan ha påverkat konstnären. Sen är konst naturligtvis alltid öppet för tolkning, så även om konstnären/konstvetare/osv har en tolkning så behöver den ju inte vara den rätta på något sätt, men jag brukar tycka att det är intressant med bakgrund osv ändå.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Katniss
2015-06-30 20:26
#5

#3 Har själv inte så stor erfarenhet av modern konst heller, men enligt mig verkar det antingen vara lite färg på,en tavla eller hälften photoshoppat :/ Det är i och för sig min åsikt, men föredrar konst som det har lagts ner lite mer tid på :)

R.I.P. Anton 💔

Katniss
2015-06-30 20:28
#6

#5 Jag kan tydligen inte formulera mig idag xD

R.I.P. Anton 💔

Annons:
jossan...
2015-06-30 20:39
#7

#5 ja precis så jag menade! Så att det lixom är intressant att se på och man kan få lite inspiration osv.

Gud vad bra jag stavar…

enrödgroda
2015-06-30 21:29
#8

Jag tycker att modern konst i sig självt är ganska fint, jag är en sucker för allt med en massa fina färger, tycker till och med att Duchamps grejer är lite lustiga (och han är ju lite kokpunkten för folk som hatar modern konst) men jag har ändå svårt för det.

För liksom modermismen uppstod ju i och med att konsten då precis innan det var otroligt seriös och elitisk och några människor insåg hur fånigt det var så dem målade en liten kludderutt och kallade det konst bara för att provocera. Och jag vet inte, när man går på Moderna museet så är stämningen så hiiiiiiiiiiimla seriös och ojojojojoj, och det går på något sätt emot det som modern konst stod för en gång i tiden.

Det känns mer och mer som om samtida modern konst är en tävling i "vem kan göra något lite osmakligt och kalla det konst", och det är ÅTERIGEN den här elitismen som de försökte komma bort ifrån. 🤦‍♂️

[MikeW]
2015-07-01 00:43
#9

Det är intressant att läsa allas åsikter om det.  Själv är jag väl inte så stort fan utav modern konst. Mestadels på grund av simpliciteten i det hela. Modern konst handlar oftast bara om en känsla som man får. Budskapet är det viktigaste i modern konst känns det som. Och det visuella tas helt bort ur bilden, så länge den har en bra mening så spelar inte det ögat ser någon roll, känns det som.

Jag tycker om konst som har en mening i sig och ett budskap så klart.  Men jag kan personligen inte njuta av att se på en tavla där det visuella inte är något speciellt.

Jag tycker att det visuella är det viktigaste. Ser jag en tavla med bara en prick och några linjer(t.ex.) som bara har ett budskap och inget mer speciellt som bara tog 2 minuter att göra, jämfört med en tavla bredvid den utan något sorts budskap men ser otroligt vacker ut och tog några dagar att göra.. Ja, då köper jag så klart den.

Hoppas verkligen ni som håller på med modern konst inte tar illa upp. Det är så klart konst det ni håller på med. Men det är inte konst jag förstår mig på.

Upp till toppen
Annons: