Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 7285 ggr
Urhasten
2015-09-06 21:48

Akrylfärg - vilket märke?

Jag letar efter akrylfärger, gärna ett bra märke som känns trevligt att måla med. Vad kan ni rekommendera för märken? Vet ni någon återförsäljare? 

Tack på förhand! 🌈

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Odd
2015-09-07 13:08
#1

Hur ofta och hur mycket brukar du måla? 

Personligen gillar jag Van Gogh bäst. Väldigt härlig konsistens, mjuk pigmentering (inga pigmentfläckar eller prickar) och lätt att blanda med både vatten och andra färger. Nackdelen är att de är väldigt dyra, här där jag bor kan man bara köpa dem i små 40ml tuber och priset ligger runt 50-60kr styck, finns större tuber i svart och vitt men de kommer jag inte ihåg vad de kostar. Brukar använda dessa till lite finare detaljer eller om jag måste ha en bättre täckförmåga, det positiva är att även om tuberna är små behövs det mindre färg eftersom ett till två lager brukar räcka. De brukar finnas i nästan alla färgbutiker, annars så kan man beställa dem online.

Sen finns det billigare märken som t.ex  Liquitex Basics eller Amsterdam, här rekommenderar jag Liquitex Basics. 

Amsterdam fungerar och man kan hitta tuber med 25% extra färg för samma pris som de vanliga storlekarna, men vissa nyanser kan vara väldigt fläckiga med många pigmentprickar i sig som kommer fram extra tydligt när man tunnar ut färgen med vatten eller vill försöka få en mjuk övergång. De kan vara väldigt svåra att få en bra täckning med om man har en färgad eller svart duk, vilket går att motarbeta genom att måla ett eller två lager vitt/beige först dock. Helt okej färg att använda på lite större ytor och för att spara på andra tuber, men jag vet faktiskt inte om jag skulle rekommendera det till folk som precis börjat måla. Färg som kan vara lite irriterande att använda brukar ta död på kreativiteten rättså snabbt, då tycker jag att det är bättre att lägga lite extra pengar på några små tuber med bra färg, för att få en känsla för det man gör, och sen köpa stora tuber med ett billigare märke när man börjar "slösa" mer med färg på större projekt. De storlekar som jag har sett är 120ml och 150ml, 150ml är de som har 25% extra för samma pris.

Kan tillägga att jag kanske är lite bias när det gäller det här märket också eftersom affären som jag brukade handla ifrån tog så kopiöst mycket betalt för dem, tror att det var runt 75-85kr st, verkligen inte värt de pengarna 🤐 Men hittar du dem billigt någonstans så kör på!

Den största skillnaden mellan Amsterdam och Liquitex Basiscs skulle jag nog säga är själva pigmenteringen, än så länge har jag inte haft några problem med pigmentprickar i Basiscs färger. De ha sämre täckförmåga än Van Gogh, ligger väl på samma nivå som Amsterdam, men är lättare att blanda ut med vatten och få snyggare övergångar med. Dessa kan man hitta på Clas Ohlson, finns ett paket med basfärgerna+svart och vitt, 118ml tuber, för 199kr eller 400ml för 129kr styck. Brukar köpa de större förpackningarna med basfärger för att blanda egna nyanser, och de räcker ganska länge.

Kan ibland tycka att den gula är lite "vattnig" och kan vara svår att täcka med om man inte vill behöva lägga flera lager. Samt att deras Primary Red har en lite för rosa underton för min smak, men för att fixa det är det bara att blanda med lite gult eller köpa en annan röd nyans i samma storlek. Tycker att det är ett väldigt bra märke med tanke på hur mycket färg man får för priset, och målar man inte så mycket kan man alltid köpa de lite mindre förpackningarna billigt för att testa på.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: