Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 3076 ggr
Deduh
2015-11-26 18:58

Prismacolor

Jag letar efter prismacolor soft core pennor då de verkar ha väldigt bra pigment och enkla att "smeta ihop" (dock sååååå dyra). Hur som helst vet ni var man kan hitta dem i Sverige eller beställa utan svindyr frakt?

Annons:
Deduh
2015-11-26 19:43
#1

Eller om ni har tips på andra färgpennor med bra pigment som är lätta att skapa snygga övergångar med och med hjälp av nån blender smeta ut färgen så att man inte ser strecken så tydligt, som kanske är lite billigare? ;)

Bellzqr
2015-11-26 23:50
#2

Jag använder faber castell polychromos iaf, och de är jättebra(!). kanske lite bättre för realism osv (då dem är lite hårdare så kan man få till mer detaljer), än ''tecknat'', vilket prismacolor är bättre för. men går fortfarande jättebra att blenda och allt sånt, och såklart kan man använda dem för att måla mer tecknade saker med, har själv använt dem till det. 

Lägger till 2 exempel på saker jag målat med dom :-) Billigaste stället att få tag i polychromos är nog artistica.nu! annars prismacolors från ebay.

Deduh
2015-11-27 00:15
#3

Tack för tipset och snygga bilder :)

Hell
2015-11-27 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Gillar också polychromos, tyvärr hade jag bara dom här två testbilderna jag gjorde direkt när jag fick pennorna och de är inte riktigt i den stil du efterfrågar med övergångar. Men de är väldigt lätta att blanda och ha sig.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Deduh
2015-11-27 00:40
#5

Är egentligen totalt nybörjare vad gäller färgpennor, har alltid bara tecknat med blyerts innan… Rotade fram några gamla färgpennor som jag använde när jag var liten men insåg snabbt att de inte var så roliga att använda då allt blir så blekt…Undrar även vad du använder för att blenda?

Hell
2015-11-27 08:21
#6

#5 Jag använder pennorna, tex bilden med bara en på så har jag lagt en vit som underlag som jag sedan jobbar in de andra färgerna i. Det jag gillar med dessa är att du kan få till både skarpa detaljer och mjuka Kontraster. Är du nybörjare tycker jag du kan testa dessa, de är väldigt bra att blanda tillsammans så du kan starta med ett mindre set och slippa lägga ut så mycket pengar.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Annons:
Deduh
2015-11-27 18:02
#7

Och du då "Bellzqr"? ;) Hur har du gjort för att få så släta ytor? Som sagt var, total nybörjare så är tacksam för tips.

Bellzqr
2015-11-27 21:48
#8

Tack så mycket! :)

Hm, jag brukar ibland använda den vita pennan som en blender eller ''burnisher'', när jag lagt ner färg och vill ha det lite mer blendat, men annars brukar jag använda färgpennorna för att blenda, bara att ''måla över'' med ljusare nyanser osv tills papperet inte tar mer färg, typ, haha det är lite svårt att förklara så säg till om du inte fattar. 😃 https://www.youtube.com/watch?v=WH0tz1NyvPk
Här är en jättebra video du kan kolla på! :)

CamillaS
2015-12-07 12:56
#9

#8 Vad använder du för papper till färgpennor? Är i stadiet just nu där jag letar vilket papper som passar mig bäst. 🙂

Upp till toppen
Annons: