Annons:
Etikettallmänt
Läst 3428 ggr
ArtByMikla
12/23/15, 8:18 AM

Pris på beställning blyertsteckning

Någon mer än jag som har oroligt svårt att veta hur mycket man skall ta betalt för en teckning när man får beställningar? Tar gärna emot tips om hur ni gör och var ni har för erfarenheter och prisidéer. 

Blyerts 30x40 30timmar

3år gammal 30x40 Blyerts/kol

Slänger upp några teckningar som förslag.

Vad tar man för en A4 ca 10 tim?

A3 10 tim va 30tim?

A2 30 tim?

Annons:
Niklas
12/23/15, 8:31 AM
#1

Sätt ett timpris, exempelvis 500 kronor, och multiplicera med arbetstiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ArtByMikla
12/23/15, 8:48 AM
#2

Men ingen köper en blyertsteckning för 15.000. Det gäller ju som sagt att folk skall vilja beställa också.

Niklas
12/23/15, 8:53 AM
#3

#2: Vad tycker du själv är ett rimligt pris då? Bör du inte få betalt för din tid?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

skogsmurmeldjur
12/23/15, 12:04 PM
#4

#0 Jag tar 500kr i timmen när jag gör illustrationsjobb åt företag. Då tar det dock betydligt kortare tid än dina teckningar, så jag kan förstå oron över att det kan vara svårt att få beställningar när en kommer upp i så många timmar, framför allt från privatpersoner.

Det lättaste brukar vara att försöka kolla ungefär var andra tar för liknande typer av teckningar. Känn efter så att du inte tar underpriser, du lägger ju ändå ner mycket jobb och tid på teckningarna, och det ska du såklart ha betalt för!

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

ArtByMikla
12/28/15, 8:48 AM
#5

Att ta 15.000 kr för en blyertsteckning är inte rimligt enligt mig, så nej fullt ut borde jag väl då inte få betalt för min arbetstid. 

Det svåra är att få reda på vad andra tar, därför frågar jag här. Det är till privatpersoner jag ritar. Det är också svårt att veta vad de är villiga att betala och vad de själva tycker är ett rimligt pris.

skogsmurmeldjur
12/28/15, 1:41 PM
#6

Hittade en gammal tråd om prissättning med några bra tips: 

http://teckning.ifokus.se/articles/4d712e42b9cb46221d044557-hur-prisatter-jag-mina-bilder

Svenska tecknare har också skrivit lite om det

http://www.svenskatecknare.se/medlem/radgivning/att-tanka-pa-arvode/

Googla runt lite så hittar du massa bra tips! Samt som sagt, försök hitta personer som gör liknande saker som du och kolla vad de brukar ta. (Sidor att kolla efter såna saker kan vara exempelvis tumblr, deviantart, illustratörers hemsidor eller personers facebooksidor)

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Annons:
ArtByMikla
1/1/16, 9:48 AM
#7

Puff

maja098
1/2/16, 3:15 AM
#8

Bestäm ett pris som är absolut lägst, (utan att säga det). Så frågar du vad köparen skulle vara beredd att betala för den. Säger dom mindre än vad du tycker så sälj den inte, men har du tur betalar någon mer än du tänkt dig 🙂

ArtByMikla
1/3/16, 12:52 PM
#9

Dom säger inget pris när jag säger så, de säger att det är upp till mig att bestämma. Och så är de ju också.

Usagi_
1/3/16, 5:32 PM
#10

Jag vet inte om det är liksom, "rätt" att sätta ett timpris, för det beror ju på hur snabbt man ritar, vissa ritar fort och vissa är väldigt petiga och långsamma (som jag) men ändå kanske det blir samma resultat i slutändan. Så jag själv skulle inte ta timpris. Ta så mycket som du tycker att din målning är värd, skulle jag säga.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

ArtByMikla
1/10/16, 12:23 PM
#11

Det är ju svårt att säga själv vad man tycker de är värda, man ser bara alla fel på de man ritat 😜

Upp till toppen
Annons: