Annons:
Etikettteckna-djur
Läst 2244 ggr
Niiinah92
12/29/15, 6:31 PM

Hjälp med färgerna på en katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. jag tänkte jag skulle sätta mig ner och testa färgpennorna igen, Polychromos. Det jag har svårt med när det kommer till att teckna med färg är vilka färger man ska använda. Har sett tutorials osv. men jag är ändå inte haj på detta med att se vilka och var man ska lägga de olika färgerna för att få djup och liv. Vilka färger skulle ni använda till denna katten?   

Finns det nått bra tips för hur man bäst väljer färger? de tutorials jag har hittat brukar ha färgerna klara och bara visar hur man använder dem, inte hur de kom fram till att just de färgerna skulle användas.

Annons:
Zabbio
12/30/15, 2:04 AM
#1

Svårt att förklara, det är nog mycket övning.

Men något som är väldigt relevant är att hur vi uppfattar en färg eller nyans beror extremt mycket på vilka färger som omger den. Till exempel kan man behöva använda en mörkare nyans när man tecknar skuggsidan av en vit tidning, än när man tecknar ljusa partier på en svart skjorta i samma bild. Och ögat tänker ändå på skjortan som mörkare än tidningen.

Så med tanke på det så hade jag nog provat att lägga färgerna runtom så nära jag kan (testa på ett eget papper, behöver inte vara ett stort område) och försöka arbeta mig upp till rätt färgskala (dvs lägg det gröna, ljusa och kattens färger mot varandra i en enkel form, text gör en boll med kattens färg, omgiven av det gröna.. just grönt är en svår färg. Ofta kan en mörk, dov gul bli väldigt grön) Sen använda det jag upptäckt där till huvudbilden.

Alternativt göra ett hål i ett papper och lägga pappret över en viss färg-fläck, för att se hur färgen ser ut om du tar bort allt runt om. Ett grått papper är nog bäst.
Försök se om det finns lite bruna eller kanske blåa nyanser i det gråa (det kan ett grått papper hjälpa till med). Sen försöka matcha det med pennorna.  Och tänk på att så länge resten av bilden inte är färglagd, kan det se helt annorlunda ut än när du har färgen bredvid. Så försök arbeta lite överallt för att väga av färgen mot varann. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: