Annons:
Etikettallmänt
Läst 3391 ggr
[HundochKatt]
4/5/16, 1:43 AM

Pennvässare till färgpennor?

Bästa pennvässaren till färgpennor? Som vässar riktigt bra utan att tippen går av?

Några rekommendationer?

Annons:
[HundochKatt]
4/6/16, 2:35 PM
#1

Frågan inte aktuell längre då jag funnit en som fungerar rätt bra, fick ju ändå inga svar….

Flöffo
4/6/16, 5:56 PM
#2

#1 Vilken om man får fråga? :)) 

Tänk på att det gått jättekort tid sen tråden skapades, jag brukar vara inne här nästan varje dag och såg inte tråden förrän nu. Själv har jag ingen koll på pennvässare och eftersom alla mina är gamla och omärkta (de har ingen text på) så har jag inget märke att tipsa om heller :/  Jag skulle nog också behöva en ny och bra pennvässare faktiskt, så jag sätter en tass här om någon ändå skulle ha tips :)

//Flöffo

[HundochKatt]
4/6/16, 6:48 PM
#3

Den här (fanns på min bokhandel):

http://www.hammaroram.se/produkt/Faber-Castell-Pennvassare-Trio-Grip-2001---silver

#2 Jo, jag vet. Men ibland vill man ha svar snabbt och tittar man på vad som lagts ut tidigare så har det varit dåligt med respons här, tycker i alla fall jag.

Flöffo
4/6/16, 7:26 PM
#4

#3 Okej! :)

//Flöffo

kotarou
4/6/16, 9:29 PM
#5

Exakt sån har jag, men tycker att man aldrig får till en bra spets på pennorna. men kan ju vart min som vart ett dåligt ex.
spännande o se vad du tycker.

[HundochKatt]
4/7/16, 1:13 AM
#6

Vissa färgpennor även fast de är av samma märke - Faber Castell Polychromos, är lättare att få riktigt bra spets på än andra. Lite kinkigare är det med de jag har av Caran d'Ache Luminance. Men det går efter lite lirkande. Caran d'Ache är något tjockare än FC, så det är nog därför. 

Det jag märker om man jämför med den andra jag hade (minns ej märket och det står inget på den), är att den inte skalar så mycket av själva pennan om ni förstår vad jag menar?

Annons:
kotarou
4/7/16, 8:39 PM
#7

ah, tänkte aldrig på att pennorna i sig kunde vara felet. det var ju intressant nyheter, tack för det =)

Odd
4/15/16, 11:45 AM
#8

Jag har också en Faber - Castell Trio Grip. Den fungerar helt Ok, men använder aldrig Colour grip hålet (ibland när jag vässar mina suddgummipennor). Tycker faktiskt att den fungerar sämst av alla tre och får bättre resultat på färgpennor med de normala hålen. Men det är den bästa penvässare jag haft och är väldigt nöjd med mitt köp!

Helt ärligt funderar jag på om det vore värt att investera i en ordentlig pennvässare, med vev eller elektronisk. Kanske lite otympligt att resa med, men det känns som om man bara äter upp pennorna när man helatiden måste vässa och vässa om för att få en bra spets och intalar mig själv att dessa kanske fungerar bättre. Någon som har erfarenhet? Själv minns jag dem bara knappt från skoltiden. 

Jag täljer även mina pennor med kniv och tycker det är det bästa sättet, man har mer kontroll över formen och hur mycket man vill skära av, så man slösar inte på material 😃 Men det kan ju vara lite pilligt och tidskrävande för vissa, och främmadefolk uppskattar inte att man drar fram en morakniv ur fickan på biblioteket 🤐

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

kotarou
4/15/16, 4:25 PM
#9

själv har jag gått från att vässa till att inte nästan vässa alls. händer väl en gång per år att jag väser. ritar inte med spetsen av pennan, utan de är alltid lite snett vinklade när jag håller i dem. Så de håller ju väldigt länge på det sättet.

de med vev kom jag ihåg från skolan också, en del pennor åts ju även upp där. men tekniken kanske har gått framåt.  Eller så är det som nämnts tidigare att visa märken är sämre. som hundochkatt sa #6.
För jag kom ihåg att det ibland faktiskt funkade, det var som den hatade pennor med rund skaft, de som var kantiga gick mycket bättre.

[HundochKatt]
4/28/16, 2:15 PM
#10

#8 Det har jag också upplevt med min. Själva hålet för färgpennor vässar inte lika bra som det minsta hålet av de vanliga.

Upp till toppen
Annons: