Annons:
Etikettteckna-människor
Läst 1530 ggr
IceTee
2016-06-13 12:16

Realistiska porträtt- tråkigast?

Ni som ritar realistiska porträtt- vad brukar ni tycka är det tråkigaste att rita?
Personligen tycker jag att håret är rätt tråkigt. Jag försöker vara väldigt noga med att allt ska hamna så rätt som möjligt, samtidigt som det är väldigt mycker som inte känns som något egentligen.
Näsor ogillar jag också, men det är mest för att det är så himla svårt!

Vad tycker ni är den tristaste delen med ett porträtt? Och brukar ni få det överstökat så fort som möjligt eller tar ni det så sent som möjligt?

(la tråden under människor, men självklart kan man göra porträtt av djur också- även om det kanske är lite annorlunda)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[HundochKatt]
2016-06-14 11:09
#1

Jag har inte tecknat så mycket porträtt av människor, sedan jag tog upp tecknandet igen för ett par månader sedan. Däremot har jag tecknat en hel del på djur. 

Det tråkiga och som tar mest tid känns det som (bara för att det är tråkigt antar jag) är att rita konturerna innan man kan börja med detaljerna. Därav använder jag ljusbord numer för att få börja med det jag tycker är roligast fortare - detaljerna alltså. Där kan jag lägga ner mycket mer tid för att motivet ska växa fram. Ögonen tycker jag är allra roligast för på något sätt så är de det som får liksom bilden att växa och inte se så platt ut. 

Munnen på människan tycker jag är svårast och kanske det minst roliga därav.

Odd
2016-06-14 22:51
#2

Håller med #1 ang. att förarbetet är det tråkigaste (oftast i alla fall, iband tycker jag det är roligast eftersom jag sitter och övar på linjer), för tillfället blir det mycket sånt eftersom mina proportioner har börjat blir helt snea och vinda, men det är bara att skissa på till jag inser vad jag gör fel, ibland tappar man tydligen ögonmåtten… Men om du syftar mer på kroppsdelar tror jag faktiskt inte att det finns någon tråkig del. Funderar

Jag älskar former och vinklar och hur de kopplas samman för att skapa en helhet, särskilt på benstruktur och muskler, så det blir mer att jag fantiserar om hur benet ser ut under huden eller funderar på hur det skulle kännas att dra fingret över en kant/grop (låter nästan lite perverst när man tar det ur sitt sammanhang Skrattar). Som t.ex älskar jag utseendet på okbensfästet mellan pannbenet, tinningen och ögonhålan och dagdrömmer alltid när jag tecknar om att dra fingrarna runt och över det för att förstå varför skuggan ser ut på det viset och hur skulle det se ut om ljuset kom från ett annat håll. Låter fortfarande perverst… Borde nästan be mina motiv om ursäkt för allt det mentala tafsandet, det blir många gnuggade ögonbryn och klämda näsorGapskrattarMen jag är fascinerad av alla detaljer och dess funktion, det finns alltid en biologisk baktanke utöver det estetiska och alla dessa småsaker är vad som bestämmer varför en människa ser ut som hon gör eller varför en skugga lägger sig på det viset, och jag tror, (för mig är det åtminstonde så) att lär man sig varför den existerar är den intressantare att teckna och man kan se de subtila skillnader mellan individer för att fånga deras drag bättre.

Tråkigast blir det när jag tappar fokus och faktiskt försöker teckna en näsa t.ex, istället för de roliga formerna som finns inom det området, som ostbågar (näsborrarna) och små clownnäsor eller alienhuvud (nästippen), sen är näsvingarna är bara två små streck. När man har fått det på plats kan man titta på brosket som är det som ger näsan sin tredimensionella form och börja lägga skuggans nyanser, eftersom man redan förstår basen kan man se skuggorna och högdragarna (highlights) på ett helt annat sätt och inse varför de formar sig som de gör. Är det någonting som jag inte förstår lägger jag bara ett eller några snabba streck för att markera placering sen fortsätter jag på något annat, ibland inser jag vad som måste göras och ibland fattar jag inte alls vad det är och då lämnar jag det på ett sätt som (förhoppningsvis) inte drar till sig uppmärksamhet och lägger tydligare detaljer på något annat för kompositionens skull.

Men det misstag som jag oftast gör när jag tycker något är svårt är att överanalysera det (om det inte var uppenbart Tyst) när det egentligen bara handlar om simpla former och linjer, det här är någonting som jag fortfarande försöker lära mig, eftersom jag oftast överarbetar allt när det bara handlar om en snabb skiss.

Satan vad mycket jag skriver, nu får det vara nog, bestämde mig för att radera ett helt parti som bara handlade om ögonbrynens hårstrån 😂 Tror inte ens jag har svarat på någonting i ditt orginalmeddelande!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

IceTee
2016-06-14 23:57
#3

#2 haha, äsch, nu fick jag något att göra medan jag prokastinerar mitt porträtt jag håller på med! 😃
Ska rita hår nu… 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Odd
2016-06-15 13:36
#4

#3 Hade varit roligt att se processen om du känner för att dela med dig 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

IceTee
2016-06-15 14:30
#5

#3 får så himla dåliga bilder med telefonen bara! Siktar på att bli klar idag men jag ligger en hel del i sängen pga illamående av en ny medicin

Medarbetare på Skor iFokus

dermot
2016-06-16 01:28
#6

Skissen är skittråkig annars håller jag med dig om håret, jag är SÅ dålig på det! Det är verkligen något jag kämpar med för att få det se så naturligt ut som möjligt.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
IceTee
2016-06-16 01:40
#7

#6 tänkte göra ett porträtt med en av mina favoritartister som han såg ut förr (när jag anser att han var snyggast) men insåg att han är typ… 85% hår 😃

Medarbetare på Skor iFokus

dermot
2016-06-16 01:45
#8

#7 Blev nyfiken på vem nu! 😁 Det är ju bara att testa sig fram, ibland blir det jättebra men man vet knappt själv hur man gjorde det haha.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




IceTee
2016-06-16 02:00
#9

#8 Andy Sixx kallades han då, men han ser inte så "standard" ut, haha

Precis! Funderar fortfarande på om jag inte borde rita någon annan, har redan ritat honom (sångaren) en gång, och precis gjort färdigt basisten
Jag? Besatt fan? Absooooluuuut inte!

Medarbetare på Skor iFokus

Zolah
2016-06-16 21:55
#10

Jag tycker det bara är tråkigt om jag int har nån form av relation till personen. Så att rita på beställning lär bli att jag stönar av tristess

Upp till toppen
Annons: