Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2318 ggr
Kadoor
2016-07-04 20:23

Köpa ljusbord

Hej!
Har börjat fundera på att införskaffa mig ett ljusbord. Jag tecknar en del med promarkers på papper som är anpassat för dem, men föredrar att skissa i ett vanligt skissblock först. Därför vill jag kunna överföra bilden till det andra pappret utan att behöva stå i fönstret och måla av haha. :p 
Kollade en snabbis efter ljusbord men har verkligen ingen aning om vad som är bra etc. Så vad rekommenderar ni? Gärna i ett okej pris också.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Odd
2016-07-05 10:28
#1

Det är rättså enkelt att bygga ett eget ljusbord, allt du behöver är en glasskiva (t.ex från en tavla), bakpapper, flyttlåda och en lampa. Tejpa fast bakpappret på glasskivan (på baksidan), skär eller klipp kanterna på flyttlådan så du får en bekväm vinkel att arbeta på och skär ett hål i bottnen så du kan få in lampan, lägg på och tejpa fast glasskivan i kartongen, använd mycket tejp så det sitter säkert, tänd lampan och teckna på 🙂 Det måste vara lite distans mellan lampan och glasskivan för att få ett jämt ljus över hela ytan.

Det är ju inget high-tech ljusbord precis, men det fungerar precis lika bra som ett riktigt ljusbord och är ett praktiskt alternativ om man vill testa för att se om det är något man kommer använda ofta och vill spendera en större summa pengar på. 

Man kan ju självklart använda stabilare saker att bygga med (trälåda eller brädor för bas, lysrör och riktigt lim), föreslog en flyttlåda eftersom jag tänkte man kan ju börja med den optimala budget versionen 😃 Själv har jag byggt två stycken, ett litet som bara är några cm större än ett A4, väldigt praktiskt att ha när man sitter i sängen eller har ont om plats att arbeta på, där själva glasskivan är avtagbar och det finns en liten hållare till telefonen som jag använder som lampa. Sen har jag även ett i A3 format som jag brukar ställa på golvet.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
2016-07-06 17:09
#2

Jag köpte ett A4 ljusbord via Geek (App på mobilen) och är jättenöjd med den. Har USB kabel till den så strömmen tar jag från datorn. 

Har för mig att jag betalade ca 450 kr för den inkl. porto. 

Huion är märket.

Kadoor
2016-07-06 23:51
#3

#1 Men åh, det tänkte jag faktiskt inte på haha! Tack så mycket för tipset, ska se om jag lyckas knåpa ihop ett. Jag må vara kreativ, men när det kommer till att bygga saker går det väl lite sämre. Men detta ska nog gå. 😉

#2 Tack för tipset! Ska se om jag hittar det, tänkte testa #1 tips och se om det är någonting jag kommer använda. Är det värt så ska jag se om jag hittar det du föreslog. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

ionah
2016-11-03 16:22
#4

Om du har en surfplatta, använd den som ljusbord så länge. Den räcker långt om man inte ska brottas med jätteprojekt.


Kadoor
2016-11-03 22:47
#5

#4 Ja, vi har ju surfplattor här hemma & har använt mig av datorns skärm också faktiskt. Det fungerar helt okej. Ska spara pengar till ett ljusbord dock har jag tänkt, så att det blir smidigare sen. Men datorn/surfplattan fungerar ju så länge. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: