Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1078 ggr
[HundochKatt]
10/11/16, 1:49 PM

Papper, papper, papper!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som med allt annat så finns det hur mycket papper som helst att välja på. Det är svårt att veta vad man ska välja och när det gäller papper så är det mycket en smaksak vad man tycker om att använda och till vilket medie. I och med att det finns så mycket papper att välja på så är det nästintill omöjligt att prova alla för att hitta riktigt rätt. 

Tjockleken anges i g/m2 och grain (gräng) betyder ytan/strukturen på pappret. Vilket satin är det allra finaste och det grövsta kallas för rough (grov gräng). Men andra varianter på grängen kan finnas angivna som exempelvis grossa. 

Papper tillverkas vanligen av cellulosa men också rent bomullspapper (lump) finns. Ibland kan det vara en kombination av cellulosa och bomull. Bomullspapper är dyrare än vanligt cellulosa papper. 

Papper kan också angivas som CP (cold pressed) och HP (hot pressed). Det sistnämnda ger finare struktur på pappret. 

Papper angivs också som tex. akvarellpapper vilket anger att det är tillverkat för att klara av vatten. Men det innebär inte att man inte kan använda det till ex. blyerts teckningar. 

Här är de papper som jag just nu har hemma. 

Till höger på bild har vi:

1) Daler Rowney 200 g/m2. Grain fin. Ett lite tjockare papper med lite struktur på ytan.

2) Skitse Blok 150g/m2. Oklart vad det är för märke, utan det heter bara så. Lite tunnare och finare struktur än ovan. 

3) Hahnemuhle Sketch 120g/m2. Ännu tunnare med en len och fin yta. 

Till vänster: 

1) The Langton Akvarell 300g/m2. Extra smooth (HP - Hot Pressed) Grain satiné. Det här pappret gillar jag väldigt mycket. Enda nackdelen är att den är lite för "gul" i tonen enligt mitt tycke, som gärna vill ha riktigt vitt papper för det mesta. Har inte sett att de har Extra White papper, men kan ha missat det. Det står att den är "extra fin" och satiné på ytan. Men den har faktiskt lite mer struktur på ytan än vad nedanstående har. 

2) Fabriano Artistico Akvarell 300g/m2. Extra-white. HP. Satiné. 100 % Bomull. Det här är ett papper som jag har använt väldigt mycket. Det har en väldigt len och fin yta och tar ganska mycket färg av tex. färgpennor om man lägger lätta lager på lager. Numer har jag stora ark som jag skär till lämplig storlek. 

Jag har också Stonehenge papper i stora ark och lite olika färger/toner som jag ännu inte använt. Jag har beställt det från Jacksons Art Supplies i UK, då jag inte hittade det här i Sverige och läst mycket gott om det pappret. Det är också 100 % bomull. Jag får försöka recensera det senare. 

Fyll gärna på med det/de papper ni använder!

Annons:
[rumelle]
10/11/16, 6:02 PM
#1

Jag använder Canson Montval Aquarelle, 200g/m2, 100% cellulosa. 

Tecknar och färglägger med antingen akvarell eller Copic Markers.

Upp till toppen
Annons: