Annons:
Etikettallmänt
Läst 1059 ggr
[HundochKatt]
10/13/16, 1:49 AM

Fulstadiet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror nog att alla känner igen sig när man börjar med ett nytt alster. Man kommer en bit på väg på teckningen och tänker: "Fy, såååå fuuult det är!"

 Och så, i alla fall som nybörjare, skrynklar man till pappret och kastar ner det i papperskorgen. Man ger upp och tappar tron på sig själv… 

Alla har vi nog gjort så, framförallt i början, men med träning och erfarenhet vet man att om man fortsätter ett tag till på den här teckningen så börjar det bli något som man tycker är helt ok. Det är ju inte så att en teckning växer fram på några få minuter, om det inte är en snabbskiss förstås. 

 Ja, ni känner väl till sagan om den fula ankungen som blev en svan. Så är det för alla som tecknar och målar. Alla hamnar vi i det här fulstadiet, på varenda teckning, men det är då man inte ska ge upp utan fortsätta! I de flesta fallen blir slutresultatet bra och man känner sig nöjd. Om inte annat så har man fått mycket träning och vet hur man ska göra nästa gång. Eller inte göra.

Jag vet inte hur många gånger jag har suttit med ett nytt alster och tänkt att "jag kan inte, det blir ju såååå fult" och jag har varit på vippen att kasta teckningen. Ibland har jag bara lämnat teckningen på bordet och fortsatt nästa dag och se där, det blev något som jag kan vara stolt över till slut. Även fast jag aldrig blir riktigt, riktigt nöjd. Finns hela tiden saker och ting som jag kan bli bättre på och jag är inte där jag vill vara. Men en dag så kanske är jag där, men det gäller att träna och träna och framförall inte ge upp! 

Bilden representerar Fulstadiet på en schäfer som jag ännu inte fått klar.

Annons:
Zolah
10/13/16, 10:11 PM
#1

Jag vet inte, jag tror man växer ifrån det tänkandet till slut? för mig så ser jag mestadels en bild med möjligheter :) lite grann som att stå vid en väg som delar sig mot flera håll. Vilken ska jag ta sedan? blir som ett roligt äventyr ^^

[HundochKatt]
10/13/16, 10:18 PM
#2

Ja, det gör man för man liksom vet att fortsätter jag så blir det bra till slut. Det är ju det färdiga alstret som räknas och inte hur det ser ut när man kommit en bit på väg.

Zolah
10/13/16, 10:23 PM
#3

Japp, det kan vara super spännande ^^

just nu upplever jag det en hel del i skolan, vi leker med bläck massor och jag får alltid känslan i början ' Shizz, detta var inte så bra gjort.. ' men då jag kommit längre in så blir jag mer glatt förvånad!

synd att man måste ha skola för att lära sig nya saker xP jag borde lära mig att testa mer på egen hand!

CamillaS
10/13/16, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Åh ja, känner igen mig så mycket i det du skriver i #0. Roligt sammanträffande dock att jag faktiskt själv pratade med en person om det idag, att man blir så frustrerad för att teckningen är så ful att man aldrig tror att det kommer bli nåt bra av det.
Ja jag känner fortfarande så om nästan varje teckning jag gör. Men precis som du säger, det är då man ska tvinga sig att fortsätta och bara komma igenom det, för till slut så ser man att teckningen förvandlas från ful till antingen acceptabel eller kanske tom fantastisk! 😃

Här är ett sådant exempel för mig. 😛

[HundochKatt]
10/13/16, 10:42 PM
#5

#3 Jag är helt och hållet självlärd (förutom grundskolans Konst och teckning) och lär mig på egen hand så det är kul, men ibland känns det som att jag skulle behöva lite vägledning också. Men, men det är som det är och jag kan alltid fråga här eller kika lite på You tube hur andra gör. (Farligt, för där får jag mina dyra ideér om nya köp). 

#4 Tack för att du delar med dig. Som sagt var jag tror de flesta känner igen sig men de som hållit på ett tag har ju fått erfarenheten att det är bara att fortsätta, medan nybörjaren kanske ger upp. Men jag tror att vi alla som kommit lite längre kan ge rådet till nybörjaren - FORTSÄTT!! Ge inte upp även fast man skulle vilja. 

Jag tror faktiskt att jag bara kastat 2 påbörjade teckningar, sedan jag tog upp tecknandet igen i år. Jag har tvingat mig att fortsätta, men visst tar det emot ibland och ibland kan det vara skönt att lägga ifrån sig en teckning och börja på annat och fortsätta med det första vid senare tillfälle (har några som ligger och väntar på att bli klara och väntar på inspiration att fortsätta 🤪).

Lova1998
10/14/16, 5:06 PM
#6

Ååå, känner igen mig så mycket alltså!:)) Är 11 år och har liksom inte motivation eller någon som helst lust med att lära sig av någon annan eller bara få tips av någon, jag ska göra det SJÄLV! Japp, man är lite idiotisk i min ålder men, men… Jag gör alltså på mitt sätt. Nu när jag håller på med torrpastell så tittar jag på en bild som inspiration och kladdar ner varenda färgnyans på pappret, jag ser på någorlunda rätt plats. Sen så "bländar" jag ihop allting, och seeeen börjar evighetslånga dagar av detaljer och det men jag kommer aldrig undan det momentet då jag känner att teckningen är HEMSK. Min teknik är nog inte den bästa men det svåraste enligt mig är ju egentligen att våga få någonting på pappret så att har någonting att utgå ifrån och då funkar tekniken bra!

Annons:
[HundochKatt]
10/14/16, 5:19 PM
#7

Du är ung och har inte hunnit hålla på så länge ännu, men du ska se att så småningom så kommer man ifrån det där stadiet lite mer. Eller egentligen inte, men man vet att även om det ser hemskt ut, så är det bara att fortsätta. Ja, åtminstone i de flesta fallen. Huvudsaken är ju att man ritar och övar, det är ju av det man lär sig massor av. Även fast man kan lära sig teknik och sådant av andra.

Jag är jättedålig på människohår och det ser så lätt ut när man tittar på videos hur andra gör och jag får det inte hälften så bra. Men jag vet att där måste jag öva mer så tekniken sitter. Varenda teckning man gör är ju läropengar (eh… blev osäker på om det heter så? 🤪). 

Men det viktigaste är ju ändå att man har kul! Det har jag verkligen och det är rogivande att sitta och teckna. Fattar bara inte att jag hade ett uppehåll på drygt 30 år…. jaja, jag hade inte tid då, men nu har jag det. Och jag tar igen de förlorade åren med besked. 😉

Lova1998
10/14/16, 5:26 PM
#8

Okej…?

Lova1998
10/14/16, 5:28 PM
#9

Har lite svårt med att ta in allting men kommer nog läsa din kommentar för att förstå syftet med den har lite bråttom till stallet nämligen

Lova1998
10/14/16, 5:29 PM
#10

Vill ju gärna lära mig MYCKET mer så alla kommentarer jag får läser jag om och om igen…hehe trögfattad hjärna

Upp till toppen
Annons: