Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1409 ggr
[HundochKatt]
10/24/16, 10:19 PM

Material!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ju varit lite hängig ett tag och nu är energin tillbaka så jag har fått inspiration att försöka göra iordning en "ateljéhörna" i mitt vardagsrum. Där jag trivs bäst att teckna och måla med TV'n på. Det blir en hörna enligt "man tager vad man haver" principen och kommer nog inte bli så snyggt men äh, huvudsaken är ju att det fungerar för mig. Jag kan inte flytta på några möbler nu, då klockan är mycket (har ju grannar) men började riva fram allt material som jag har för att se lite vad jag behöver plats med osv. Så jag tänkte när jag ändå har framme allt att vi gör en materialtråd här med vad vi har för material att jobba med och gärna bild på er hörna om ni har någon (min kommer när det är klart). 

Jag har en hel del material inser jag nu när jag plockade fram allt. 🤪 Men jag är ju en riktig nöööörrd och "vill haaaaa" så mycket….. 

Faber-Castell Polychromos - komplett set

Caran d'ache Luminance pennor - 18 st färger (den vita ett måste för mig)

Derwent Drawing Chinese White (ett måste för mig)

PanPastel - porträtt setet

Derwent Inktense 72 block och 36 pennor.

Faber-Castell Aquarell set 12 st.

Olika sudd och suddpennor (har en egen tråd om det).

2 st stiftpennor, 0,5 och 0.7.

3 olika pennvässare

Faber-Castell 9000 blyerts set (12 st)

Daler Rowney sketching blyerts set (12 st tror jag det är)

Cretacolor Graphite pulver

5 st stompfar

Derwent Pennförlängare 4 st.

2 st gelpennor eller liknande (vit färg)

1 pilot fineliner

Faber-Castell Graphite Aquarelle (5 st pennor)

Koh-i-noor kolpennor (3 st) + ritkol.

Transfer och tracingpapper samt Glassine. 

Papper (har en egen tråd)

Beckers "A", som jag använder till att blanda färgpennor med (så det inte blir linjer).

Daler Rowney Fixative

The Masters brush cleaner

Daler Rowney Acrylic Ink (vit)

Winsor Newton maskeringsvätska

Maskeringstejp. 

Ja, det var allt som jag kunde lista här och det här har jag samlat på mig sedan i februari… 😊 Jag använder det mesta men vissa saker har jag än så länge bara provat. 

Så fyll gärna på med vad ni har och jobbar med. 👍

Annons:
[HundochKatt]
10/26/16, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Igår fick jag hem en avi på ett paket som jag inte visste vad det var. Men hämtade ut den och först då kom jag på att särbon beställde markers för några veckor sedan, vilket jag alltså hade totalt glömt bort. 

Så jag kan lägga till 80 pack Touch Five markers till listan ovan. 🤪

Jag är nyfiken på vad ni har för materlal så jag hoppas att ni fyller på tråden.

[HundochKatt]
10/27/16, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja, då var min hörna klar och så här blev det. Inte så snyggt nej, men fungerar. 

Ingen annan som vill visa sitt material och där ni tecknar och målar?

RödPanda
10/27/16, 8:14 PM
#3

Jag har inte så mycket material egentligen. Ett set blyertspennor i olika hårdheter, lite block med papper, en eller två stompfar, något vanligt sudd. Mitt knådgummi har tyvärr torkat. Mina färgpennor och tuschpennor är såna vanliga till barn, men dom är köpta till att ha när jag pluggar även om det händer att jag ritar med dom. Sen har jag en del akrylfärg (inga fina märken) och lite olika storlekar och former på penslar. Och såna canvas i lite olika storlekar och sorter, inte så många just nu. Någon gammal mugg att ha vatten i och en platta att blanda färger på. Hårtork hör till målarsakerna också. När jag verkligen tänker efter har jag nog ett litet set akvarellfärger och nån pensel till det men det använder jag aldrig. Fick som present för närmare tio år sen men jag fastnade aldrig för akvarell…

[HundochKatt]
10/27/16, 9:39 PM
#4

Då har du ju en hel del i alla fall även fast du inte använder allt. 

Akvarell tycker jag är fint när andra målar med det men jag lyckas inte riktigt med det. Däremot Inktensen tycker jag om, eftersom den kladdar inte ner på samma sätt som akvarell då man kan måla lager på lager.

RödPanda
10/28/16, 3:26 PM
#5

Jo, det är kanske en hel del ändå. Egentligen är det akrylfärg jag använder mest, resten är saker som jag fått eller som är kvar sen förut. Inktense är såna färgpennor som man har vatten på efter man målat eller hur?

[HundochKatt]
10/28/16, 4:26 PM
#6

Ja, man kan använda det torrt, vatten/pensel direkt på pennan eller blocken och måla eller så målar man först torrt och sedan använder vatten/pensel på det.  Eller också så har man ett fat eller liknande och tar färg från blocken och blandar upp det med vatten. På det sättet kan man också blanda till andra nyanser. 

En dag ska jag testa akryl jag med, men har inte kommit så långt än att jag vågar mig på det. Olja, målade jag lite med som ung tjej, men jag tyckte det var svårt och torktiden är så lång.

Annons:
nadinemachines
10/30/16, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har inga enorma mängder material, men jag kan visa det jag använder :) 

Ett litet akvarellset, derwent akvarellpennor, faber castell blyertspennor, några promarkers (pasteller och gråtoner), pigma brush pens och pigma micron (var tvungen att köpa ett zentangle-set för att få tag på dem, stackars mig), och några billiga fineliners från clas ohlson. Och ett par penslar. Jag förvarar allt (utom det i burkar som brukar stå framme) i en låda i en hurts vid mitt skrivbord, så det är lätt att komma åt. 

(hej förresten, jag har inte skrivit i det här forumet på typ sju år, och då med en annan användare, men nu är jag här igen haha)

[HundochKatt]
10/30/16, 11:18 PM
#8

#7 Välkommen tillbaka får jag då säga. 🙂

Men du har ju en hel del i alla fall. Och man har ju eller försöker ju skaffa det man är intresserad av. Jag är ju lite (eller mycket) nördig när det gäller sådant och jag säger som Morran i Morran och Tobias "viiilll haaaaa". 😃

Men nu har jag bestämt mig för att bromsa lite för jag har inte själv råd, men vill någon av mina nära och kära skänka något till mig så tar jag tacksamt emot det. 😛

Jag har en väldigt snäll särbo som frågar om jag behöver något (eller viilll haaaa"), så det mesta har han faktiskt köpt/betalt till mig. Skönt när man är en fattig sjukpensionär.

Konstnärsmaterial är ju som bekant väldigt dyrt i inköp, men det är tur att det mesta räcker länge och att man i vissa fall kan bara komplettera när någon färg är slut, istället för att köpa hela satser av allt igen.

[HundochKatt]
10/31/16, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det var svårt att använda tejpen på det gamla bakbordet, ville inte fästa så jag provade att vända på skivan. Där var ytan mer skrovlig så särbon och jag var och köpte en plexiglasskiva på K-rauta. Samtidigt så vände jag på tvingarna vilket blev mycket snyggare och nu fäster markeringstejpen samtidgt som det blir mycket lättare att hålla rent skivan! Kanske ett användbart tips till er alla, det med plexiglas.

Upp till toppen
Annons: